Gå til innhold

Singer symaskin - noen som kan hjelpe. Undertråd som ikke blir riktig!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk en ny til jul, overtråden er trædd riktig. Undertråden skal være trædd riktig. Har satt spolen i den som skal dyttes inni, tråden går riktig vei (har prøvd begge veier), og den sitter fast og er i hakket sitt. Når jeg syr er oversømmen helt fin, mens undersømmen ser ut som tråkling nesten.

 

Det blir store løkker og det danner seg floker som gjør at tråden ryker. Skjønner ikke hva som er galt, for jeg har stilt inn alt i følge bruksanvisningen :(

 

Forslag til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å stille på den greia(på min maskin er det hjulet helt til venstre...men det er ikke singer!) som går på tråd...hmm...ettlerannet...ser ut som to tråder som er knyttet løst i hverandre på "knappen"...har med spenninga på overtråd vs undertråd. Blei du klokere nå?! Godt gjort i så fall, haha! Sorry jeg er elendig på å forklare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som fulgte med maskinen. Har prøvd med to forskjellige også. Første gangen fikk jeg sydd en side på en gardin uten at jeg merket det før jeg var ferdig. Da så det bare stygt ut på baksiden. Men når jeg skulle begynne på karnevalskostymet så ryker tråden i ett sett og det blir store floker under der.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da kan det være at tråden er spolt for løst på spolen. Ta avtråden eller bruk en ny spole om du har flere og pass på å spole rolig og følg med når den spoler. At den går gjevnt opp og ned på spolen mens den spoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve det i morgen. Den "spoler" litt skjevt, blir alltid mye tråd nederst og lite oppe.

 

For jeg skal ikke gjøre noe spesielt når jeg setter inn spolen i spolehuset og setter den inn? For jeg har bare satt den inn og hentet opp tråden.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har prøvd med to forskjellige sneller og to forskjellige materialer. Skal sjekke opp hva jeg har i morgen og få skikk på "udyret" ;)

 

Takk for hjelpen forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sitte en liten skrue på spolen du kan stramme. Ellers kan du ha stilt "hjulet" hvor overtråden går igjennom for stramt. Først prøver du å slakke på den, deretter kan du prøve å stramme undertråden med en liten skrutrekker. Tipper overtråden er for stram og du må justere på hjulet hvor du strammer tråden. Det er med den man gjør feil først. Vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Brother, men på dne skal dentres på en spesiel måte. Men det står i bruksanvisningen din i så fall. Men det er litt rart at den spoler så skjevt. Sikker på at den er tredd riktig når du trer tråden for spoling ? Uansett så er det en av disse tre tingene som er gale: Enten er tråden for løs, på spole, eller så må du regulere på hjulet, eller så er det spolen som ikke passer til maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare skru på hjulet overtråden går igjennom først. Siden jeg er synsk (kremt) er jeg temmelig sikker på at den er for stram eller slakk. Jeg har opplevd veldig sjelden at skruen i spolen må strammes. Og har nok sydd mer enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjulet overtråden går gjennom, er det den det står pluss og minus på? Eller den med tallene?

 

Jeg har ikke rørt den med pluss og minus siden jeg ikke visste hva det var, men den med tallene som justerer spenningen har jeg prøvd å vri på.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR jeg har skjønt det nå. Ved hjelp fra dere, og titte i instruksjonsboken samtidig. Hehe skal ikke være lett. Får prøve det i morgen, siden mann og barn sover for øyeblikket. :)

 

Funker det ikke med de høyeste tallene på spenningshjulet så gir jeg opp og drar til butikken for hjelp.

 

:)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra i går. Nå har jeg prøvd alle stingtypene, alle spenningstypene, vridd på +/- knappen, trædd riktig og spolt riktig. Og fortsatt samme resultat på alle innstillingene. Har prøvd med forskjellige tråder også, og har brekt en nål, så den er byttet også.

 

På mandag skal symaskinhelvetet tilbake der det kom fra! Kanskje de i butikken er flinkere enn meg :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags maskin har du egentlig? Vi selger symaskiner på jobben og noen av de er ikke å anbefale.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...