Gå til innhold

sanna-te????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det det egentli heter?? Var på helsekosten og spurte på om de hadde sanne-te..Da svarte damen at det har vi ikke fordi det har for mye virkning..da må du høre på apoteket..så det gjorde jeg. På apoteket sa de at de hadde noe som het senna blad (stor hvit boks, kostet 139,-) såm man kunne trekke te av. Hun lurte på om jeg hadde oppskrift.. Nei, sa jeg. Har ikke det her heller sa hun, men den måtte trekke minst 5min.

Er det sanne-te eller senna det heter?

Å hvilken oppskrift bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

googlet fram dette:

OMTALE

Sennes regnes som en av våre mest avførende legeplanter, og brukes både innen skolemedisinen og naturmedisinen. Drogen (fol. sennae eller frukt. sennae, som fås kjøpt på apotek) brukes vanligvis som te ved akutt forstoppelse. Begynn med 0,5-2 g knust droge som overhelles med kokende vann og trekker i 10 min. Kok aldri sennes, noe som kan føre til overdosering, og som er meget ubehagelig. Bruk ikke sennes som slankemiddel eller mot kronisk forstoppelse. Reguler i stedet dietten så den får et høyere vann- og fiberinnhold og en høyere kvalitet, og sørg for å få mosjon. Vær i det hele tatt forsiktig med avførende midler som inneholder glykosider.

Sennesglykosidene blir først virksomme i tarmen hvor de nedbrytes til aktiv form av tarmfloraen. De er tykktarmsspesifikke, d.v.s. at de kun virker på tykktarmen og ikke på tynntarmen. Anthronene virker hemmende på opptaket av væske fra tykktarmen og virker dessuten lett irriterende på slimhinnen, noe som fører til aktivering av tarmbevegelsene. Virkningen inntrer 8-10 timer etter inntak.

Som ved alle avføringsmidler av glykosidtypen er det ved bruk av sennes risiko for mineraltap (spesielt kalium) ved overdreven bruk, da mye væske (og dermed mineraler som er oppløst i den) går tapt med avføringen. Ved overdosering opptrer det videre kolikkaktige smerter og diaré av meget tynn konsistens. De aktive stoffene i sennes utskilles via morsmelken, og det er grunnen til at man ikke bør bruke sennes, eller for den saks skyld rabarbrarot (Rheum palmatum), aloe (Aloe vera), purshiana (Cascara sagrada) eller trollhegg (Frangula alnus), som inneholder lignende stoffer, når man ammer. Dessuten øker disse midlene blodtilstrømmingen til underlivet kraftig, og bør derfor heller ikke brukes under menstruasjon eller graviditet. Det er ved lengre tids bruk risiko for å pådra seg kronisk forstoppelse, da tarmen venner seg til "sparket" fra glykosidene og til slutt ikke kan fungere uten. Og så må man huske på at avføringsmidler ALDRI benyttes ved tarmslyng.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/cass_sen.htm

så heter sikkert Senne te

Skrevet

hm..har lest at dette skal hjelpe på og sette igang fødselen??

Skjønner ikke helt hvorfor det skal gjøre det?

Skrevet

Kanskje det var en person med "onde" hennsikter som skrev det, som syns det er litt morsomt om folk ville brukt det i den troen å fått løs mage istedet?

Skrevet

Tror å tror.

Jeg vet ikke jeg, men det var det første som slo meg, siden det er så avførende at de ikke selger det på helsekosten en gang.

Å hvis det skulle sette i gang fødselen, så er vel ikke avføringsmiddel mage og fødsel den beste kombinasjonen?

Tror jeg ville holdt meg til de tradisjonelle kjærringrådene som, kanel, sex, gå i trapper og føde pizza.

Skrevet

jeg også har hørt den sanna-te kan starte fødselen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...