Gå til innhold

noen med peiling på hest her? ang rideskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det ridetilbud for 5/6 åringer? kanskje å få være med å stelle shetlandsponnier eller lignende, kanskje ri? eller er det for tidlig med hestesport når barna er så små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aldri for tidlig med barn og hest er min mening:) Hvis du venter for lenge kan de bli redd for dyrene fordi de er så store i forhold til dem:)

Jeg har hatt ridetimer med barn nede i 4 års alderen. Blir ikke så mye mer enn å bli vant med å sitte i salen og jobbe med balansen, men det er god trening og barna lærer å ta ansvar. Ponnier er bra å begynne med, men shettiser kan være slu og vrange, så sørg for at det er seriøse staller med godt dreserte hester/ponnier:)

I 5/6 års alderen kan barna:

*Lære grunnleggende ridekunnskaper

*Lære sprang og dressur på lavt nivå

*ha stelleansvar for hesten/ponnien de rir

*Være med på langturer

*sale av og på

*lære å kjøre med ponnien

Skrevet

Det er mange steder hvor de tar imot så små barn til ridetime, men da må som regel foreldrene være med og leie hesten. Det er absolutt ikke for tidlig å begynne med hest da. Å klappe og stelle ponnier går an enda tidligere, men det blir jo ikke fast opplegg på samme måte.

Sjekk opp området ditt om det finnes besøksgårder eller rideskoler som tar imot små barn.

Skrevet

Hest er morsomt. Begynte selv å ri da jeg var 6. Det tryggeste og beste (syntes jeg som driver med klassisk ridning) er å begynne på en rideskole. De har ofte knøttepartier. Det er utrolig hvor god en 4-5 åring blir til å ri. Det er bra for koordinasjonen dems og det er fint å få utviklet et godt forhold til dyr. Du kan selvfølgelig også knytte kontakter på privatestaller og gårder. Men det krever at du er mere involvert og har bedre kunnskap.

Skrevet

jeg syns ikke det er for tidlig, de fleste rideskoler har nybegynner kurs for unger ned i 4-5 års alderen, noen steder er det sånn at en av foreldrene må være med å leie hesten, mens andre steder er det sånn at de større elevene(12-13år) er med å leier, mot at de får gratis timer osv,,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...