Gå til innhold

barneverns lova...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen her inne som har god innsikt i den? er så vanskelig å lese lover å forskrifter at en blir jo bare forvirret.

håper noen har kunskap innen dette å ikke bare svarer noe de tror for jeg er ganske så fortvilet nå å trenger ikke svar fra folk som "antar" sånn å sånn...

men spørsmålet er om barneverns tjenseten kan ta et barn pga at far har svakheter for å ta seg en joint kanskje to-tre ganger i mnd å da ikke i hjemmet men ute?

mor gjør ingenting. de har vært innblandet før pga samme situasjon, da ble saken hennlakt. men nå har de fått en ny melding etter over to år å må ta saken opp igjen. kan de da gjøre noe mer en sist, eller blir det det samme som sist? denne gangen er igrunn ting forbedret da vi har flyttet til en mer luksusu leilighet. noen med erfaring?

å som sakt hyklere eller folk som skal dømme, eller ikke vet hva de snakker om trenger ikke svare!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å svare på.

Et barn vil ikke bli fjernet fra hjemmet før andre tiltak er utprøvd og omsorgssituasjonen er svært dårlig. At far tar seg en joint i blant har liten betydning, selv om det nok vil gå en melding til barnevernstjenesten om han ferskes i dette av politiet.

Skrevet

var akkurat det som skjedde da han var ute en tur....

Skrevet

Hvor han røyker jointen er uvesentlig så lenge han bor under samme tak som barnet. Det er for tynn unnskyldning. Hasj er ulovlig så velger man å gjøre noe ulovlig må man også være klar over konsekventene.

Selvom harsj røyk kan være harmløst så må man være klar over at det kan skape problemer så lenge det er ulovlig.

Har bv noe mer bevis eller vitner så kan de mulig kreve urinprøver av barnefar, mulig mot hvis hun er under mistanke.

Men først så tror jeg det er vanlig å ha en samtale med foreldrene først om dette, hvor de får tilbudet om urinprøve. Nekter foreldrene kan nok bv gå videre hvis de mener barna ikke blir forsvarlig tatt hånd om.

Noen jeg kjenner flyttet fra hverandre, barnefar hadde ungene og politiet kom å hadde rassia, hvorav de fant hasjplanter som han drev med. Da koblet de inn bv og mor måtte inn til samtale med bv og barnefar hvor de skulle se på om far var skikket til å fortsette å ha barna. Det skjedde ingenting mer der da. MEN hadde politiet kommet igjen så ville jeg tro bv mulig hadde krevd noen retningslinjer for far her med ungene.

Jeg tror vel heller ikke bv uten grunn tar opp en sak på nytt uten tips eller noe å gå på. Mulig de ønsker å se om far har skikket seg. Så mor her burde be han flytte hvis han ikke klarer å slutte med denne hasjrøykingen, iallefall hvis det står på om at barna blir tatt fra de.

Skrevet

Barnevernet skal fokusere på omsorgssituasjonen. I et slikt tilfelle som dette, vil de kalle inn til samtale i første omgang. Her vil de diskutere familieforhold med foreldrene hvor man snakker om hva som fungerer godt, om de selv opplever noen vanskeligheter i forhold til omsorg, hva disse evt består i og hva man kan gjøre for å bedre situasjonen. Videre vil de be om de foreldreansvarliges tillatelse til å kontakte skole og/eller barnehage.

Om det skjer mer denne gangen enn forrige gang, vil nok bero på om det er endringer i situasjonen som gjør den verre. Jeg har selv måttet forklare meg til barnevernet to ganger under noenlunde samme forhold. Hvis man bedømmer situasjonen på èn måte den første gangen, kan man ikke bedømme den annerledes en annen gang.

Jeg vet ikke om noen som har blitt fratatt den daglige omsorgen ene og alene fordi de røyker en joint i ny og ne. Da er det andre forhold som også spiller inn.

Skrevet

vi skal i sammtale med de. å min samboer snakket med bv. i tlf å sa til de at ting er som de var før men forbedret å at de ikke kom noen vei denne gangen heller, da sa bv. dama at det viste hun men at de måtte jo sjekke opp i og med det var kommet inn en mld. fra politiet.

Skrevet

Da er det nok bare en rutinegreie. Har det kommet inn en rapport fra politiet, er barnevernet forpliktet til å ha et møte for å ha papirene i orden.

Skrevet

ja var det jeg å trodde, de kan jo ikke plutselig gjøre noe nå siden de ikke gjorde noe sist da politiet sa i fra om det samme, å da skulle de ha det til at mor også ruste seg (noe som ikke var tilfelle) så ble sakten henlakt for det var jo ikke noe omsorgssvikt eller noe galt å finne noen vei...

Skrevet

Det går nok helt fint ;o) Det er til stor irritasjon for barnevernet at de er nødt til å bruke tid på sånne småsaker hvor det ikke er noe å bry seg om, bare pga papirarbeid.

Skrevet

ja det vil jeg tro, for de brukte en hel mnd før de sendte oss et brev om møte. vi fikk brevet etter at møtet var satt.

å da vi ringte ned for å si i fra om dette hadde de helt glemt møtet selv å viste ikke helt hva vi pratet om å måtte ringe oss opp igjen....

Skrevet

Jeg syntes oppriktig talt du skal la barnevernsloven ligge der den ligger. Ta opp telefonen og ringe en advokat som er spesialist på feltet. Det blir som å google når man har blod i avføringen (et annet innlegg her) da må man til lege. Så lenge du ikke er jurist må du ha hjelp til både å lese og tolke loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...