Gå til innhold

Hva er det egentlig med bim damer, barn og sjokolade????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan et så enkelt spørsmål som " Er det greit og la en baby få smake sjokolade??" Engasjere så jævlig?? Det er ikke snakk om og gi ungen en hel sjokolade plate og la kiden få ete til den spyr. Men det er faktisk snakk om et ganske så uskyldig lite SLIKK.

Da kommer alle de mest hysteriske bim mødrene trekkende med alt fra dårlig kosthold, allergier og dødelig utfall...Jeg blir helt sjokka her jeg sitter.

Tviler på at ungen får dårlige vaner etter et lite slikk... heller ikke et allergisk sjokk.

Tror at dere bim damer har tatt denne sukker hysteri debatten LITT for langt denne gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,men hva FAEN er vits å la en liten baby sutte på en sjokolade da?

Skrevet

Ungen dauer garantert ikke!!! Det er kunn denne hysteriske genrasjonen som ikke lar barna få slikke sjokolade. Det var Helt normalt når både du og jeg var små...trenger ikke gå så veldi langt tilbake i tid.

Skrevet

Folk men normalt vett venter til barnet er rundt 1 år før barnet får smake skjokolade

Hysteri, er å aldri gi barna snop, å overhystersik er å klikke i vinkel når besteforeldrene gir barna en liten smaksprøve.

Bare fordi man ikke viste bedre før, så er ikke det noen grunn til at vi skal være så dumme nå som man vet bedre.

Før lot man også barna krabberundt i baksete på bilen.

Skrevet

Nei,men de har ikke vondt av å ikke smake det heller!

De skal jo ikke ha kumelk før de har fylt 1 år,å det er jo det i sjokolade.

Ellers kunne vi jo bare ha varma opp litt vanlig kumelk å gitt de i steden for morsmelkerstattning!

Er jo ikke før de er ca 6mnd man kan introdusere de for fast føde,å da skal man venne dem det gradevis.

Mange som tåler det,men fins de som ikke tåler det heller,så hvorfor gjøre det?

Tror ikke de får spesielt mye glede ut av det heller..De setter pris på god og varm brystmelk.

Skrevet

Det er her snakk om et lite slikk mine damer.....dere tar helt av med en gang...når ungen får et lite slikk så er det jo ikke en gang nok til at ungen klarer og få nok sjokolade i seg til at der er farlig.

Skrevet

Da lider jeg av overhysteri!!

For jeg kommer til å nekte besteforeldrene å gi barnet mitt all den usunne dritten..Kan heller skjære opp noe frukt å gi barnet mitt.

Å uansett om e tåler det eller ei,så skal barnet mitt vokse opp med sunn og ordentlig mat.

Værste jeg ser er brus og saft på flaske og små barn som spiser godteri.

De blir også veldig hypre av sjokolade.

De velger jo selsagt det fremfor den sunne maten.Å det kan jo bli ett problem..Å hvorfor er det sånn at besteforeldre alltid skal proppe barna full av godteri?

Skrevet

Du burde sette deg inn i ting, før du uttaler deg, så kanskje du unngår å drite deg så totalt ut i fremtiden.

Kunnskapsløse ku!

Skrevet

I spørsmålet så står det ikke hvor mye sjokolade det er snakk om da,men uansett er min mening at å gi babyer sjokolade er bare dumt.

Å hvorfor døtte en finger med sjokolade i munnen til ett lite barn da?

Skrevet

Here we go again. Å, du hellige enfoldighet. God natt.

Skrevet

La oss få diskutere det her om vi har lyst æ!!

Er ett DISKUSJONSFORUM!

Skrevet

Jepp du lider av overhysteri, hvis barnet ditt aldri skal få smake søtsaker hjemme, å du klikker i vinkel fordi besteforeldrene gir en skjelden gang.

Det er en myte at barn blir hypre av skjokolade/sukker. (http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=14988&Itemid=388) Men sukker sørger for at kroppen ikke tar til seg nyttige næringstoffer, så formye sukker er for all del ikke bra. Men er ikke vits i å bli så hysterisk at barna aldri kan få heller.

Skrevet

Jeg klipper og limer tre av innleggene mine fra den andre tråden, siden repetisjon tydeligvis er helt greit her.

Den hete temaperaturen i denne debatten er typisk norsk. Det nesten fanatiske antistandpunktet er også typisk norsk. Vi har en tendens til å farliggjøre saker og ting her hjemme, langt utover den reelle faren.

En studie på årsakene bak kunne vært interessant.

I enkelte andre kulturer lar de babyer få ørsmå smaksprøver av det matfatet har å by på. Innenfor rimelighetens grenser, selvsagt (det er typisk at man blir ekstreme i slike debatter også, og trekker inn alkohol osv som om det var realistisk).

I disse kulturene gjør de dette for å utvikle barnets smaksløker, men også for å symbolsk "innvie" dem i livets allsidighet. Se på latinamerikanske kulturer, f.eks. Der blir sjokolade heller ikke sett på som djevelens verk, slik vi protestanter så på den en gang i tiden.

Vi er kort og godt ganske sterile i tankegangen her hjemme.

------------

Det må være mulig å diskutere sosiologien i dette. Og hvis man ikke kan skjelne til andre kulturer, har man etter min mening et overvurdert syn på sin egen.

Spør deg selv hvorfor flere rammes av spiseforstyrrelser og sunnhetsmani i vesten enn i andre deler av verden. Svarene du finner vil kanskje sette deg på noen tankespor.

Det er forøvrig ingen som som har snakket om å dytte i babyer hele sjokoladebider, men å la smaksløkene komme i kontakt med litt man har gnidd på en finger.

---------------------------------

Og så har vi definisjonen av sunt og usunt. Den er, som jeg har vært inne på, ulik fra kultur til kultur. I mange katolske kulturer,f.eks, anser man ikke sjokolade som usunt, tvert imot - og da selvfølgelig i moderate mengder som med alt annet.

De er heller ikke så redd for nytelse som majoriteteten av den protestantiske kulturen har vært og tildels er ennå.

Å la en baby sutte på en sjokoladefinger i noen sekunder gjør reelt sett ingen fysisk skade. Det har heller ingen stor fysisk hensikt (annet enn å pirre smaksløker). Derfor kan vi se symbolsk på det.

Som jeg skrev lenger opp: I enkelte kulturer er handlingen en innvielse i livets allsidighet, og hvis du tenker etter tror jeg du finner den samme symbolikken her hjemme også, selv om den er uuttalt.

Skrevet

Selfølgelig skal barnet mitt få smake sjokolade en sjeldent gang,f.eks i helgene bare,men det er jo ikke bare i helgene barnet møter besteforeldrene da.

Å driver å døtte på ungene sjokolade er jeg sterkt imot,men å la de få kose seg i helgene er helt greit.

Men,mennesker har en tedens til å overdrive det,å spesielt besteforeldre.

Må ikke alltid være godteri de skal kose seg med.

Frukt kan være vel så godt å kose seg med,men der fins det ikke no begrensninger.

Har kansje ordlagt meg litt feil,for er ikke snakk om å være total avholden.Men,tenker at det man blir vant til blir man vant til,å da er man fornøyd..

Skrevet

Er enig med de fleste her. Hva er vitsen med å gi barna sjokkis når de er så små som f.eks. fire måneder da? Da er du bare ego og tenker på at du vil se hvordan barnet reagerer, mener jeg.

Skrevet

Da er vi nok ganske enige.

Undersøkelser viser jo at 9 av 10 barn får i seg formye sukker.

Men tror ikke det er bra med overdrivelser verken den ene eller andre veien, så å aldri skulle gi barna snop syns jeg er å gå forlangt. (men tror det er bedre aldri gi barna sine snop da, enn at de skal spise skjokolade hver dag... bare for å sette det på spissen)

Skrevet

Da bør i allefall du passe deg ditt dumme stygge nek (0027). Fy du må være teit. Kan vedde på at du tenker med ræva di!!!

Skrevet

Som du ser HI, ble debatten den samme som i den andre tråden. Selv om du ville ha en annen type debatt. Ikke lett dette. Prøvde det samme med Brie. Fikk mange uvenner pga den osten.

Skrevet

Hvordan leser du utifra HIs innlegg at hun vil ha en annen debatt? Hun forsøker jo bare å få støtte for at folk er hysteriske om de synes det er en big deal å gi babyer sjokolade.

Skrevet

Nei er faktisk ikke det jeg prøver på!!! Det jeg PRØVER og få folk til og forstå at det er forskjell på og la barnet slikke et uskyldig lite slikk og faktisk det og GI barnet sjokolade. Et lite slikk kan umulig gjøre noe stor skade. Men det virker jo som om at det og la ungen få et lite slikk er det samme som og gi ungen en hele plate....

HI

Skrevet

Moderasjon har aldri vært dibbernes sterke side. De elsker også ord som barnemishandling, utnyttelse, overgrep osv osv osv. HI, du kommer nok ikke gjennom med budskapet ditt her. Prøv underskog.

Skrevet

Ja,er sikkert ikke farlig å la en baby sutte på en sjokolade finger,men..Det fins jo de som gir sjokoladekalender til 3mnd gamle babyer gså..Kjenner nemlig noen som gjør det,å har diskutert det her mye..Kosthold og ernæring er noe som opptar meg,og når det kommer en slik debatt på BIM så selfølgeli må jeg tilføye noe da..Når jeg er så sterk motstander av å gi barnet noe annet enn det som er anbefalt.

Skrevet

"Det jeg PRØVER og få folk til og forstå at det er forskjell på og la barnet slikke et uskyldig lite slikk og faktisk det og GI barnet sjokolade."

HI er tydeligvis ikke av de skarpeste. Mengden har lite å si om barnet f.eks. er allergisk. Dessuten gir selv "et uskyldig lite slikk" babyen den veldig søte smaken man burde unngå om man skal ha noe håp om at babyen senere skal begynne å like usøte matvarer som f.eks. grønnsaker.

Det skinner dessuten gjennom at du faktisk HAR gitt babyen din sjokolade.

Men ditt barn,- dine problemer!

Skrevet

Det som interesserer meg mest, er temperaturen i denne debatten. Den er mildt sagt hysterisk skyhøy.

Og det forteller meg flere ting enn at babyer ikke bør få smake sjokolade. Men de fleste er tydeligvis lite opptatt av å se debatten og meningene sine i ulike perspektiv.

Da blir det etter mitt syn en lite fruktbar debatt, der ingenting nytt tilføres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...