Gå til innhold

Jeg har født! Superrask igangsatt fødsel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingeborg ble født onsdag 11. februar, 3500 g, 51 cm, ho 34 cm.

Jeg kom inn til sykehuset på kvelden for igangsetting kl 23.30, og var helt umoden og da selvfølgelig ingen åpning heller. De satte første dose modningsgele kl. 24.00, og regnet med at jeg skulle føde neste natt, etter 3-4 doser gele med 6 timers mellomrom, men slik skulle det ikke gå!

En halv time etter at geleen var satt, kjente jeg de første svake riene, de økte raskt på, og jordmor sjekket meg kl. 02.00. Her har det skjedd noe utbrøt hun, og konstaterte 2 cm åpning!

Hun satte på meg beltene for registrering av fosterlyd og rier, og vi avtalte at jeg skulle ligge med dem en times tid. Hun sjekket meg igjen kl 03.30, da hadde jeg 4 cm åpning, og i det hun er ferdig å sjekke gikk vannet. Fra nå av ble det veldig intenst, riene ble skikkelig vonde og kom tett i tett. På dette tidspunktet ringte jeg til mannen min som var sendt hjem tidligere, det var jo ingen som forventet fødsel nå, så han var dratt hjem for å sove litt. Og for å gjøre dramatikken komplett hadde sønnen vår på 4 år fått spysyke, og pappa var hjemme og vasket spy! Men han ordnet med barnevakten (stakkar, rett i spyvasking hun!) Og han ankom fødestua ca 04.15,

Da var vedkommende som skulle sette epiduralen ennå ikke kommet, og jeg lå der og ropte på smertelindring, herregud så vondt jeg hadde det nå, det var heller ikke noe lystgas å få, så jeg måtte pent bare tåle dette.

Endelig kommer anestesilegen, og de gjør klart til epidural. Jordmor sjekker åpning, og konstanterer 8 cm! Det er for sent å sette epiduralen, den bruker litt tid på å virke, så anestesilegen og jordmor blir enige om å sette spinalbedøvelse som virker fortere, og jeg trenger virkelig noe nå! Anestesilegen løper ned et par etasjer for å hente utstyr, kommer kjapt tilbake. Jordmor sjekker åpning igjen og da er det 10 cm, kun en liten kant, men ingen smertelindring på meg, nå er det trykking!

Å herregud tenker jeg, kanskje jeg blir ferdig med dette likevel! Jeg trykker og presser, her er det urkreftene som rår! Etter 3-4 pressrier kommer hodet, herregud for en lettelse, nå vet jeg at det snart er over. Om det er jeg som er lettet, eller hva årsaken er så lar den siste ria vente på seg, men jeg kjenner at det gjør ingenting, hodet er ute og da er det verste over! Endelig kommer den siste ria, og jenta våres kommer ut til oss, for en fantastisk følelse!

De legger henne på magen min, hun er ganske blå, men ikke farlig mye. Pappa klipper navlestrengen, og jordmor sjekker hvordan jeg er der nede, ikke en rift engang!

Hun er født 05.55 på morgenen, altså 5 timer og 55 minutter etter at de satte modningsgele! Hele den dagen kommer personale på føden og gratulerer meg med den raskeste igangsatte frødselen de noen gang har opplevd! Kjempegøy! :-)

Det var knallhardt, vondt, slitsomt, alt, men det var fort gjort, og premien er helt fantastisk!

Nå ligger hun og sover ved siden av meg, melka er kommet og vi bare koser oss!

Lykke til alle sammen! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse!! Og så nydelig navn dere har gitt jenta deres! Elsker det navnet! :)

Skrevet

å som jeg gleder meg!!!

gratulerer så masse m lille prinsessa!!

Skrevet

åååh. gratulerer så mye=) skal inn til vurdering på mandag selv. håper å bli tatt.. hihi. får forhåpninger jeg nåå;)

Skrevet

gratulere så masse..

Skrevet

Nåååhh:) Gratulerer,du e fantstisk heldig, og har gjort en kjempe jobb, kos deg med gevinsten:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...