Gå til innhold

Dere som har erfaring med Ventoline og Flutide...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla fikk astmamedisin for snart et år siden. De mente hun hadde mild astma, men etter vi hadde vært på barnelegesenteret ble hun egentlig frisk, og vi har ikke brukt det (bortsett fra flytende Ventoline som jeg fikk på legevakten en gang hun hostet en del). Nå har hun hostet i flere dager, og det piper og surkler i brystet hennes, men legen sier at det ikke er bronkitt eller lungebetennelse (CRP på 15). Men hun anbefalte å bruke astmamedisinen, så jeg har nå begynt med den. Men syntes ikke hun virker noe bedre (siden i går). Vet at Flutiden må ha noen dager for å virke, men trodde Ventolinen skulle åpne bronkiene slik at slimet minsket.

Fikk i tillegg efedrin, og hosten har blitt mindre. Men hun har hosteanfall innimellom hvor det nesten virker som hun ikke får puste et kort sekund, og man hører at det er mye slim.

Virker det som at vi har fått riktig råd med henhold til medisinene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss tok det tid før vi fikk virkning av medisinene ved oppstart.

Siden dere har hatt et opphold, kan det vell sammenlignes med å starte på nytt nå?

For et par uker siden hadde hun en periode hvor hun var skikkelig dårlig. Feber, hoste, ikke matlyst osv i ei hel uke. Vi fikk komme inn på legevakten og fikk adrenalin gjennom forstøver. Da kom hun seg omtrent over natten. Var inne to kvelder så var hun fin igjen.

Hvor mye bruker du medisinene da?

Bruker du ventolinen gjennom dagen også, eller kun til faste doser?

Skrevet

Jeg har ikke mye erfaring med barn og astma, men jeg har astma selv. Flutiden trenger lang tid på å få noen effekt, som du sier, men ventolin skal virke åpnende(den virker muskelavslappende på de små musklene rundt bronkiene) og gjøre det lettere å puste og få opp slimet, men den virker ikke i mer enn 3 timers tid. Så hvis hun får den f. eks to gaanger om dagen, så er det mange timer i døgnet hun ikke har effekt av den. Efedrinen er slimløsende. Er det farge på slimet hun hoster opp?

Når det gjelder infeksjon i lungene så kan det ta mange dager før det slår ut på en CRP. Så om hun ikke er bedre over helga, så ville jeg bedt om en ny vurdering. Jeg har flere ganger vært hus lege med grønt slim, og fått beskjed om at det er et virus - og tre dager etter har jeg en høy CRP og , ups, det var visst lungebetennelse allikevel...

Både efedrin og ventolin kan gjøre henne våken, amper og aktiv - men det vet du sikkert allerede :-)

Skrevet

Snuppa her har også som sagt hatt feber (i 3 dager, men ikke nå mer) og veldig dårlig matlyst. Drikker jo noe, men langt fra det hun bruker. Lite tiss i bleiene, og det lukter litt av urinen (dvs at konsentrert urin...som vel betyr at hun trenger mer drikke).

Vi har jo aldri brukt astmamedisinen med maske, men som sagt fått flytende Ventoline om hun har hostet VELDIG...men den ble tom for en stund siden, så det er jo som å begynne på nytt da.

Legen nevnte i alle fall ingentin om adrenalin til meg...

hun får nå følgende:

Ventoline 1 puff/10 pust 4-6 ganger per døgn +

Flutide1 puff/10 pust x 2 morgen og kveld.

Dette er dosen som anbefales når det er hoste dag og natt, samt mye slim og pipelyder. Var også det legen bekreftet at hun skulle fortsette med.

Skrevet

Har dere fått et behandlingsskjema med medisinen? Ventolinen gir full effekt etter bare 10 min, og har effekt i ca 3 timer. Når mine er dårlige gir vi ventoline hver tredje time, men det kan jeg selvsagt ikke si at du kan gjøre uten at det er avklart med lege.

En god indikasjon på astma er om h*n spiler ut over brystet når h*n puster. Tell antall pust pr minutt når h*n sover, det bør ikke være så veldig mye over 20. Se også om h*n får en fordypning i halsen når h*n puster inn. Hvis du får utslag på noe av dette bør du nok ta kontakt med lege.

Efedrin har jeg ikke så mye godt å si om, minimal effekt og gjør stort sett bare ungene hyper. Har diskutert dette med et par astmaleger som også er av samme oppfatning. God bedring til den lille!

Skrevet

Hei!

Sønnen min har brukt dette i 2år nå. Han bruker ventolin på forstøver og det gir rask effekt på han. Vis ikke han får rask effekt av dette så må vi til legen. Han har nok sterkere astma for han går på medisiner daglig. Ang efedrin, så fikk vi beskjed av legen og ikke blande dette med ventolin grunnet at hjertefrekvensen øker på både ventolin og efedrin så sønnen min får saltvann på forstøver for og ta bort slim eller cosilan når han er veldig ille.

God bedring!

Skrevet

Glemte og skrive det at når vi er hos legen og han er veldig dårlig får vi kortisontabletter som er veldig effektive. Dette skal hjelpe til med og åpne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...