Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Blir helt skremt av at voksne kvinner som har fått barn ikke kjenner til hvordan en menstruasjons syklus fungerer. Kanskje lurt å åpene en lege bok eller en nettside for å finne ut av dette før man skal informere dattarn eller poden for den del....
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Jeg må vist ha gått glipp av en tråd eller to. Men fungerer hvordan da? For det finnes jo ingen fasit svar.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 Altså, jeg lurer på hva det er blitt spurt om, som er så dumt (i følge deg) at det må legges ut en tråd som denne.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #4 Skrevet 13. februar 2009 jeg hadde ikke peiling på "hvordan en menssyklus fungerte" før jeg prøvde å bli gravid. Er det så nøye da? Blør hver 4 uke var godt nok for meg..
Miss Misantrop Skrevet 13. februar 2009 #5 Skrevet 13. februar 2009 Helt enig med deg, HI. Jeg trodde jeg kunne litt om kropp før jeg begynte å prøve med babylaging. Det kunne jeg ikke. Men med lang prøve periode kom også kunnskap. Noe jeg skulle ønske hadde vært obligatorisk i skolen. Dette med at eggløsning kommer før menstrasjon bør jo alle unge jenter vite. Slik at de forstår at de kan bli gravide selv om de ikke har fått menstrasjon. Det er også viktig at man vet dette i forbindelse med sex etter fødsel og i overgangsalderen. Det er også viktig å vite at man ikke nødvendigvis har eggløsning fordi man blør. Hormonell blødning, eggløsningsblødning o.l. Jeg trodde faktisk at lutealfasen var lik for alle (og det var først etter jeg hadde spurt hva LH sto for, lol). Syntes forplantning og normale kropsfunksjoner er så viktig at vi bør ha det som pensum i grunnskolen.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 JEG blir skremt av at voksne folk ikke vet hvordan menstruasjonssyklus fungere eller legebok skrives.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Vi lærte alt det du skrev i innlegget ditt Miss Misantrop på ungdomskolen.... men tror ikke så mange går å husker på slik info. Ikke så mange på 13 som bryr seg rett og slett. Men jeg syns det var så flaut på den tiden, at de timene, greier jeg ikke å glemme. Det er MASSE jeg har lært, som jeg ikke husker at lenger. Sikkert masse nyttige ting jeg har lært en gang, som jeg ikke husker at jeg har blitt lært.
Miss Misantrop Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Du har kanskje rett. At jeg har lært det, men glemt det. Jeg føler litt at lærern kun brukte noen plansjer og skrev navn på diverse kjønnsorganer. Så sa hun at vi ikke måtte ha sex uansett prevensjon, for det kunne bli barn. Men det kan godt være hun sa mere og klokere ting.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Ser jeg er 13 år yngre enn deg( i følge profilen din), så kan jo ikke så rart om vi har lært forskjelige ting på skolen. De så kanskje ikke poenget med at ungdom skulle lære slikt den gangen?? (vet ikke bare gjetter)
Miss Misantrop Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Det kan godt hende, det kan også hende at jeg har blitt gammel og glemsk, lol. Nå hadde vi også en ganske gammel lærer som tydeligvis ikke likte temaet noe vidre. (Hun skulle gå av med pensjon året etter vi var ferdig.) Det er forresten endel flere ting jeg skulle ønske jeg hadde fått med meg vdr. kropp rett og slett fordi det er interessant. Hadde også 3 bi. Men da var det ikke noe om forplantning av mennesket. Mere om celledeling og knoppspredning. Gulelegmer og spermens levelengde har jeg lært om som voksen og kanskje er det vel og bra. Ikke hadde jeg vært interessert nok og dessuten tror jeg også at jeg hadde død av flause...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå