Sjokoladebanan Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Hei på dere... Skulle lage hjemmelaga karamellpudding til min kjære i morgen. Har gjort det flere ganger, men har da brukt vaniljesukker istedet for vaniljestang.. Fant ut i dag at jeg skulle bruke vaniljestang i stedet, og skrapte ut frøene som det sto. Kokte opp melken fløten, sukkeret og frøene som anvist,og lot det avkjøles. Etter at jeg hadde blandet i egga, og skulle sile det i formen, så kom jo alle de svarte prikkene med.. trodde dem skulle forsvinne jeg? Ser jo ikke så delikat ut, men kan den spises likevel? Eller er den ødelagt? Noen som har peiling? Her er forresten oppskriften jeg brukte: (den er veldig god) KARAMELPUDDING 2 dl sukker, til glassering 6 dl melk, eller "vikingmelk" 3 dl kremfløte 3 ss sukker 1 stk vaniljestang, eller 1/2 spiseskje vaniljesukker 8 stk egg FREMGANGSMÅTE Ha sukkeret i en 1 ½ l form, og sett den på en middels varm kokeplate. Varm opp sukkeret til det har smeltet og er kastanjebrunt. Drei formen av og til slik at den blir jevnt glassert. Kok opp melk, fløte, sukker og frøene fra en vaniljestang. Avkjøl blandingen og rør inn lett piskede egg. Sil blandingen over i den glasserte formen. La formen stå i 10 minutter før den settes i ovnen (Røren "setter" seg, hindrer luftbobler). Stek karamellpuddingen ved 125 °C i vannbad i ca. 2-3 timer. Mot slutten av steketiden kan du kjenne med baksiden av en vætet skje om overflaten er fast. I så fall er puddingen ferdig. Avkjøl puddingen i formen til neste dag. Hvelv karamellpuddingen på fat før servering og pynt med pisket krem og bringebær.
-MtG- Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Den er helt sikkert kjempegod uansett. I vaniljeis(ekte) så er jo frøene med. Går fint an å spise de:)
Endelig Mor til2:-)A04&C08 Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 de svarte frøene skal være med, så du har gjort alt riktig;-) nå fikk jeg oxo lyst på karamellpudding.... Lykke til i morgen;-)
Sjokoladebanan Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2009 Tusen takk for svar dere. Nå ble jeg lettet.. Den står i ovnen nå å godgjør seg.. Gleder meg til å spise den i morgen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå