Gå til innhold

Timeantall ved vanlig samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor mange timer det er i løpet av en mnd som utgjør vanlig samvær?

Skulle gjerne visst dette da jeg vil gi riktig timeantall/dager. Barnefar vil gå rettens vei for å jævles med meg for å bevise at han har rett og har krav(hans ord) på mer enn vanlig samvær for vår sønn på 1 år.(skjønn x jeg har må jeg si) Men det får han ikke av meg i allefall, og ingen rett kommer til å gi han mer heller - er i allefall helt merkelig hvis det skjer. Vi har aldri bodd sammen og det ble slutt når jeg var 4 mnd på vei.

Jeg har nå gitt han annenhver helg og hver onsdag:

Fredag: Henting i barnehagen kl 15.30

Søndag: Leveres hjem kl 16.30, eller en time før kveldsmat så vi får litt kosestund og downtid før legging.

Onsdag: Hentes i barnehagen kl 15.30, lev hjem kl 16.30 (han legger seg ca 18 og spiser kveldsmat kl 17 i ukedagene.

Og noen som vet hvordan det regnes ut?

Takk for hjelpen :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet i hvertfall at bidraget regnes ut etter hvor mange overnattinger i mnd.

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om antall timer, bare at "vanlig samvær" er en ettermiddag i uka og annenhver helg, og de fleste jeg vet om praktiserer vel denne ettermiddagen (og evt helga) fra etter barnehage/skole og til leggetid. Jeg synes det du legger opp til ser helt fint ut i helgene, men tenker umiddelbart at det høres lite ut med bare en time i uka. Mest fordi jeg tenker det kan bli stressende for gutten, om han skal spise middag hos faren er det vel bare så vidt han rekker dette. Kan det være et alternativ at han overnatter hos faren denne natta også?

Hos oss tar stesønnen min bussen til mora rett etter skolen på onsdager og overnatter der til torsdag. I helgene henter hun ham når hun er ferdig på jobb ca 20, og så kommer han hjem ca 17 på søndag. Gutten har selv valgt å overnatte i uka, fordi han syntes det ble dillete å dra fram og tilbake samme dag. Nå skal det sies at gutten er 13 år og dermed kan ikke tidspunktene uten videre sammenlignes med din sønn på 1, dette var bare ment som et eksempel.

Bidrag beregnes jo etter samværsnetter (kan visst også beregnes etter dager om man har mye flere dager enn netter), men jeg er usikker på om det har noe å si om barnet overnatter den ene natta i uka. Vanlig samvær beregnes til 5 netter i måneden tror jeg, mens samværsklassen går til 8 netter.

Skrevet

Er sønnen din borte fra deg fra fredag ettermiddag til søndag kveld? Synes det hørtes mye ut. Jeg har en datter på 11 mnd, og har ikke begynt emd overnattinger ennå, skal bare vente til separasjonsangsten har roet seg litt). Får full støtte på dette fra fagpersonene som er involvert (gj. familievernkontoret).

"Vanlig samvær" for far skal utgjøre 20 %, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...