Gå til innhold

Ut å kjøpe bosted...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var dagen kommet, mannen mener vi må slutte å leie og ut og kjøpe. Hmmm plutselig ble livet så alvorlig, til nå har vi det vil si han, sønnen vår på 1 og en kamerat av oss bodd sammen og leid. Deilig. Ingen forpliktelser. Nå vil han ha et sted å bo. For det første vil jeg ikke flytte inn i et hus bare han eier. Jeg vil eie også. Men han tjener... jeg vet at dere ikke kommer til å tro dette, men jeg må bare skrive det for at dere skal forstå. 1,9 i året. Jeg tjener 300 000. Så der jeg har råd til å leve vil ikke han leve osv. Men jeg vil veldig gjerne at vi skal ha lik andel i felles bolig. Hva skal jeg gjøre. Takker for løsninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du si at om dere skal kjøpe noe får dere gifte dere først. Da får dere felles økonomi.

Men hvorfor vil du ikke bare eie den dele du har råd til.? Kanskje 10-20% av boligen.

Skrevet

Vi er gift. Og det med 10 20 %. Jeg vil føle at jeg da kan bestemme sånn ca 10 20 % av det som foregår i livene våre. Han har allerede fryktelig god kontroll på ting. Og fordi livsstilen er høy og jeg er forventet å bidra med 50 % er jeg allerede ganske presset økonomisk. Jeg vurderer faktisk å la veiene våre skilles med dette. Jeg elsker han, men forskjellen mellom oss er for stor. Han er rik og jeg er fattig. Jeg vil heller leve som fattigfolk flest og være lykkelig uten press. Takk for at du tok deg tid til å svare.

Skrevet

Tuller du?

Når dere er gift er 50% av inntektene dine. Og av alt som er blitt tjent i ekteskapet skal du ha 50% om dere blir skilt.

Så om dere kjøper hus skal dere begge som gifte eie 50% hver.

Mannen min tjener over dobbelt av det jeg har, men jeg eier likevel 50% av huset og bilen. Skulle bare mangle.

Man har gjennsidig forsørgerannsvar som gifte og full innsynsrett i den andres økonomi.

Skrevet

Man får da ikke "felles økonomi" bare man gifter seg?

Skrevet

Verdier man tjener i ekteskapet er begges. Og man har som jeg skrev gjennsidig forsørgerannsvar. Så jo man har felles økonomi.

Hvorfor i all verden giftet dere dere når han ikke vil det beste for familien?

Skrevet

HI, her.. dere. jeg fikk litt bedre spirit nå. Det er kanskje jeg som er for stolt også. Det er kanskje på tide å få et hjem til oss og lille gutt.

Skrevet

Ta dere en prat alene om økonomien deres.

Det er fint å få ett eget hjem for dere og ungen deres og være en familie bare dere.

Skrevet

"Hvorfor i all verden giftet dere dere når han ikke vil det beste for familien?"

Hva i all verden mener du med det?

Skrevet

Jeg skjønner i allefall hva hun mener, mvh HI. Når alt handler om en persons rett til lykke i en familie blir det veldig vanskelig å være de andre. Jeg ønsker jo at mannen min skal ha suksess. Men jeg vil ha trygghet i tillegg.

Skrevet

Bra du HI forsto meg. Det var det viktigste.

Skrevet

Vel, dersom dere vil kjøpe bolig sammen så gjør dere det. Og så signerer dere begge på kjøpskontrakten og på lånepapirene. Det er deres felles inntekt som gjelder, så husholdningen deres har jo 2,2 i året. Men stå på ditt og si at skal dere kjøpe hus/leilighet så skal alt av økonomi være felles, både inntekter og utgifter.

Det vi har gjort er at vi begge har signert på lånepapirene og kjøpskontrakten. I banken har vi begge tilgang til en regningskonto, som står i samboeren min sitt navn. Hver måned fører vi begge over et fast beløp til den kontoen. Alle felles regninger betales fra den.

Og så har vi en samboerkontrakt som sier at alt vi har kjøpt siden den dagen kontrakten ble undertegnet er felles eie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...