Gå til innhold

Syv måneder, våkner mange ganger om natten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en annen tråd der en mor skriver om sin fem måneder gamle sønn som våkner hver time om natten. Jeg ser at de fleste som skriver der, har barn fra tre til seks måneder, derfor tenkte jeg at det kanskje er litt anderledes med mitt tilfelle, for gutten vår har ikke vært sånn hele tiden.

Vår gutt er snart syv måneder. Han hadde aldri noen problemer med å sove om natten før. Vi la ham med oss i elleve-tolv tiden, så sov han i ett til kl seks. Da ble han ammet, og sovnet igjen med én gang. Men så, for noen uker siden (faktisk omtrent da vi begynte å gi ham grøt), begynte han å våkne flere ganger om natten. Det holder å gi ham smukk, så sovner han igjen. Vi ble rådet til å forsøke å legge ham tidligere, og legger ham nå mellom ni og ti. Men oppvåkningen er bare blitt verre. I natt tror jeg han våknet hver halve time! Igjen, det holder å gi ham smukk, uten å si noe eller ha øyenkontakt en gang, men det er ren tortur å bli vekket så konstant. Det virker som han skriker seg enda mer våken hvis jeg forsøker å ikke gjøre noe.

Jeg leste et sted at man kan forsøke å legge barnet enda tidligere, men hvor lenge kan de egentlig gå uten mat om natten?

Håper noen har råd. Kan det ha noe med at magen venner seg til ny mat å gjøre? Hvor lang tid kan det ta før det går over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med antall oppvåkninger om natten synes jeg kan gå i veldige bølger. Jeg har to barn, og begge har variert slik. Nå er de to og fire år, og fireåringen har stort sett sovet hele natten i et års tid. Toåringen er ikke helt der, men det er korte oppvåkninger, og sovner igjen superfort med pupp. Han våkner omtrent hver tredje til femte time nå.

Jeg innser at det høres slitsomt ut å ikke sove en hel natt på flere år, men jeg opplever det ikke slik (om det er noen trøst). Vi samsover, så oppvåkningen min for å roe et urolig barn er minimal. Jeg er også helt trygg på at barna sover i egen seng når de er klare for det. Inntil da har vi vegg til veggseng på tre meters bredde - så har alle plass til å sove godt!

Skrevet

Åh, jeg kjenner meg ganske sliten akkurat nå. Vår datter har egentlig alltid vært ganske grei, men ikke av den typen som sover hele natten. Vi har praktisert samsoving til en viss grad. Ettersom hun nå er 7,5 mnd og svært mobil har vi funnet det tryggest å legge henne i egen seng. Har hele tiden brukt sengen på kvelden, så den er ikke ny og skummel, tror jeg da. FOr ca en uke siden flyttet vi sengen inn på rommet hennes, som ligger vegg i vegg med vårt.

Jeg orker ikke å ha henne i sengen om natten lengre av flere grunner, hun sover veldig urolig, så jeg våkner veldig mye av spark i magen, slag i ansiktet... Forsøk på rømming, hun krabber over oss... Derfor egen seng på eget rom.

Hun sovner enten ved pupp eller i sengen ved hjelp av litt vugging (har kjøpt vuggeføtter til sengen...) eller dersom det er KRISE i vogn. Jeg er på trening en kveld i uka, og da hender det pappa triller i søvn.

Forstår det er mye ris til egen bak.

Men, det som er slitet hos oss er at hun sover maks to timer i strekk, tidligere var det i alle fall fire fem timer i strekk.

Hun kan da ikke være SÅ sulten?? Tenkte det kanskje var kontakt hun trengte, så jeg kapitulerte og hentet henne inn i sengen i to tiden (det var oppvåkning nr. 3 eller 4 siden legging kl. 20...)

Dette er ikke noe råd, det ser jeg jo, men det var bare for å si til HI at du er nok langt fra alene... Jeg synes det er betryggende å se at andre sliter med det samme.

-Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...