Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Jeg lurer på å prøve det. Har alltid hatt sansen for sånt arbeid, men det har liksom aldri blitt noe av med utdannelsen. Lurer på åssen studiet er? Hvor mye koster det? Hva kreves for å komme inn? Er det spennende? Osv osv osv... Blir veldig glad hvis noen kan svare og dele litt erfaringer...
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #2 Skrevet 13. februar 2009 Dytter...
MiniMe&Dr.Evil Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 Hei! Jeg tar sosionomutdannelsen nå ved Høgskolen i Lillehammer. Går bare 1. året så har ikke så veldig mye erfaring. Snittet for å komme inn finner du på samordnaopptak.no til hver enkelt skole som tilbyr det studiet. Sånn det er på Lillehammer hvertfall er det en del gruppearbeid med oppgaveskriving 1. året. En god del pensum, men er du på forelesninger får du veldig mye derfra. Er veldig lite som er obligatorisk så om du er god til å lese trenger man nesten ikke være på forelesning. Ellers så er det 6 ukers praksis 1. året, og 16 ukers praksis 2. året. Siste året et det undervisning og skriving av bacheloroppgaven. Det koster bare studieavgiften på Lillehammer, og kan tenke meg at det er slik på de andre skolene og. Ellers så må du jo kjøpe bøker da. Veldig spennende studie, lærer mye om mennesker
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2009 Tusen takk for svar! Begynte å lure på om det ikke var noen der ute som tok dette studiet... Hvor mye sånn ca må man ut med for bøker da? Og hvor mye er studieavgiften på? Tenker på om jeg evt må ta opp studielån, men er ikke så veldig keen på det. Får vel kanskje noe stipend og?
fredkris Skrevet 13. februar 2009 #5 Skrevet 13. februar 2009 studieavgift er ikke mye, ca 400 i semesteret. bøker kan du jo kjøpe brukt og låne på biblioteket. jeg var ferdig for 10 år siden så jeg vet ikke så mye om krav nå, men da var det vanskelig å komme inn. jeg er for tiden lærer på et av kursene på sosionom, og har fått inntrykk av at studiet er variert og spennende. jeg syns det var lærerikt, og det er jo så mange ulike jobber man kan få. i oslo kan du ta det over 4 år på deltid, sikkert andre steder også. da kan du jobbe ved siden av.
Vilja<3 Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 Jeg går også 1.året på sosionomstudiet. Gikk første året i Bergen og går nå videre i Volda (pga flytting) Betaler 600 kr pr semester + bøker som koster en del da. Jeg har studielån selv om min mann jobber. På høgskolen i Volda er all undervisning obligatorisk:/ (var ikke det i Bergen) Må være der 80 %. Vi jobber for å avskaffe det da, det har ikke vært sånn før så vi er prøvekaniner, litt dumt siden jeg har to barn. Men dette semesteret har vi hatt to studiedager så det er deilig. Ellers trivest jeg veldig godt, fagene er spennende og veldig lærerike. Jeg holder på å skrive en oppgave nå, om ungdom og rus. Jeg har kjøpt en del brukte bøker (til halv pris) men også en del nye, har brukt ca 1500 dette semesteret på nye bøker. Lykke til:)
Vilja<3 Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Hvor skal du søke da? Er veldig forskjellige opptakskrav fra sted til sted. Jeg søkte meg inn i Bergen, der er snittet over 5 for å komme inn. Men jeg vet at i Volda er det bare 2.9 eller noe sånt
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Jeg holder på med andre året på diakonhjemmet høyskole. Der er organiseringen av studiet annerledes. Første året er det mye oppgaver, obligatoriske forelesninger og obligatoriske gruppeoppgaver. Andre året er det mye gruppeundervisning med undervisning og øvelser rettet mot kommunikasjon og klientarbeid. Andre semesteret i andre året er praksis. Tredje året er forelesninger, gurpper og bacheloroppgave. På diakonhjemmet betaler du skolepenger + semesteravgift ca 6700 kr i året.
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. februar 2009 Jeg må ta studiet på deltid, og jeg må ta det i Oslo. Tror ikke det er noe sted i Akershus (bor i Skedsmo kommune) som har det. Må jo da bli enten Høgskolen i Oslo eller Diakonhjemmet. Vet ikke om begge de tilbyr deltid da... Har sinnsykt lyst å få det til, men må jo først komme inn. Har vel ikke verdens beste karakterer, så er vel ikke akkurat store sjanser...
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Høyskolen i Oslo tilbyr ikke deltid. Det var ikke vanskelig å komme inn på deltid ifjor hvertfall. Studieforløpet er annerledes på deltid. Du kan ikke jobbe noe særlig i tredje året pga mye obligatorisk undervisning, og hele andre semesteret i år 3 er praksis.
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2009 Okei, takk for info. Da blir det Diakonhjemmet på meg. Får sende inn en søknad jeg da.
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 13. februar 2009 Noen av dere som tar dette studiet som jobber noe ved siden av forresten? Evt hvor mye jobber dere?
Raych Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 Jeg er utdannet sosionom:) Synes studiet var spennende. Alt var selvfølgelig ikke like interessant, men det meste fenget egentlig. Noe jeg ble litt overrasket over da jeg startet var hvor mange interessante steder en sosionom kan jobbe:) Vi finnes jo overalt, både privat og offentlig:) Koster? Jeg studerte på vanlig offentlig høyskole (Høgskolen i Sør Trøndelag) og da er det jo vanlig med studielån etc. Da jeg startet var kravet et snitt på 5.3 tror jeg. Vet ikke hva det har ligget på de siste årene.
HTC Skrevet 13. februar 2009 #14 Skrevet 13. februar 2009 Hva slags jobber får dere? Er dette noe jeg bør søke på tro? Har mellomfag i psykologi og mellomfag + alle felles eksamener på hovedfag i pedagogikk, minus innlevering av hovedoppgaven. Har jobbet som leder innen privat helsevesen i flere år med personalansvar. Vurderer å skifte beite. Er dette en utdanning jeg bør ta, eller kan jeg søke på mange av de jobbene sosionomer jobber innen med den bakgrunnen jeg har? Hva er normal lønn innen dette yrket?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå