Gå til innhold

Foreldrepenger-fedrekvote-og alt dette som er så vanskelig-Hjelp!!!! TIPS og RÅD- ja takk!!!


mippe

Anbefalte innlegg

Sitter og klør oss i huet om hvordan vi skal fordele permisjon. Hvor mye er fedrekvoten? Var på NAV i går og hu dama der sa 6 uker. Jeg har hørt at det skal bli både 8 og 10 uker...? Tror hun måtte være ny og kanskje ikke helt oppdatert...Fikk ikke ordentlig svar på spørsmålene mine og gikk like dum ut igjen som da jeg kom inn...Og de to ukene pappan er hjemme i forbindelse med fødsel...er det utenom?

Skjønner ikke en pøkk av de skjemaene som skal fylles ut eller...det står"hvem kravet gjelder for" Begge foreldrene-bare mor-bare far. Skal man krysse av for begge eller er det bare mor? Mulig dette egentlig er enkelt, men not for me...Er det noen som skjønner noe av dette?????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, gruer meg til å fylle ut skjemaet igjen.

 

Det er kunn de som blir fedre etter 1.juli som har 8 eller 10 uker. De som blir fedre før det har 6 uker.

De to ukene etter fødsel er utenom, å det er jobben selv som bestemmer om det er med eller uten lønn.

Vi har bett mannens jobb om å trekke lønn for en uke i april og en i mai.

 

Ta å ring nav, å få en time hos den personen som er ansvarnlig for permisjon på ditt lokae nav kontror, mange av de som bare møter hvis man bare tilfeldig møter opp der, vet ikke en dritt ,en tør ikke å innrømme det så man får bare masse svada svar.

 

Sist gang fikk jeg og mannen bedskjed om at han ikke hadde krav på foreldre permisjon, siden han hadde vært i militæret når jeg ble gravid, å hadde derfor ikke opparbeidet seg rett på permisjon. Dette var jo HELT feil, han hadde rett på permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var innom nav å skulle prate med de om alt det der, så fikk jeg høre at samboeren min ikke fikk betalt om han skulle være hjemme fordi jeg hadde UNDER 50 % stilling... Er ikke det litt feil?? Trenger jo mer penger når jeg da har så liten stilling som 40 %. Er jo helt bakvendt at pappan ikke skal få penger da vel? Har jeg hatt mer enn 50 % stilling så er jo ikke behovet for at han får penger like stort..

 

 

- Forvirret!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do#innledning

 

Veilederen kan brukes av arbeidstakere, selvstendig næringsdrivende og frilansere. Den beregner hva du kan forvente å få i forelderpenger og antall uker du får utbetalt foreldrepenger.

 

Veilederen omhandler ikke fleksibelt uttak av foreldrepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går vell litt på om du har rett til foreldrepenger eller ikke. Hvis du har jobbet 40% stilling og ikke har rett på foreldrepenger kan det faktisk stemme at pappaen heller ikke får sine f-penger. Alle disse merkelige reglene finner du på http://www.nav.no/page?id=805311849 og http://www.nav.no/page?id=328

Bestill time hos en rådgiver som kan om dette temaet, og bruk lang tid på å prate me hun/han. Da jeg ventet min første fikk jeg beskjed flere ganger om at jeg ikke hadde krav på f-penger. Så etter tre måneder med bekymringer,ca to måneder før termin, fikk jeg beskjed om at jeg hadde rett på f-penger hvis jeg gikk ut i permisjon 6 uker før termindato. Det var bare såvidt at vi fikk den beskjeden i tide. Man skulle jo tro at det var deres egen lønn de skulle dele ut så kjipe som de navfolkene kan være.

Et lite tips til alle som treger veiledning fra rådgivere på nav, bestill time allerede nå. Nav har jo mye å gjøre om dagen, og det er jo greit å få unnagjort det man ikke trenger å vente med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...