minlilletass Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Sliter litt med aa finne ut naar det er for sent aa sove siste lur. I gaar sov mini fra 13-14.30. Rundt 16 er han da stuptroett, men vil ikke legge seg. Jeg holdt paa en time fra 16-17 og da sov han fra 17.15-18. Natta er 19.30, men i det siste har han virket lys vaaken. Boer jeg bare holde han oppe fra 15.30-16 til leggetid? I det siste vil han opp 5 om morgenen.... Saa slitsomt naar han i tillegg er vaaken et par-tre ganger i loepet av natta. Boer vi bare nattavvenne han? Spiser allerede groet to ganger pr dag. Hvordan gjoer dere dette? Bysser til han sovner eller? Han tar ikke flaske, saa vann paa flaske blir vel ikke saa mye troest i. Liker aa bli kjoert i vogna for aa sove paa dagen, er det et alternativ for aa faa han til aa sove igjen paa natta?
Frøken Freken Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har ingen gode svar, da vi styrer med å endre litt på rutinene selv. Men jeg lar glatt SNuppelure sove til 1900 hvis jeg får henne til å sovne etter flaska som hun får kl 1700. Hun legger seg 20.00 og sovner bedre om hun har sovet litt på ettermiddagen. Sliter imidlertid med å få henne til å sovne selv om hun er trøtt, så i dag er planen å ikke la henne sove midt på dagen (har hatt to lurer alt), men se om jeg da kan få henne til å sove klokka 1700. Hvis jeg ikke klarer å holde henne våken midt på dagen, og hun ikke får sove i ettermiddag legger jeg henne klokka 19. I natt våknet hun halv fire, hvilket er veldig uvanlig for henne.
joplaya Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 Her i huset har vi raskt fått inn rutiner denne gang.Ønsker veldig å ha en rolig kveld, fremfor å sitte med en våken bebi. Så her sover snuppa fra 10-12 om dagen, så en lur til fra 14-16. Deretter legger hun seg for kvelden kl 19. Dette fungerer utmerket på mi jente, Hun våkner for mat en-to ganger pr.natt, og våkner halv 8 om morra..da våkner storesøster og, og dette syns jeg er en fin tid. Er jo ikke alltid hun vil sove når jeg vil, og har hun sovet lite en dag, får hun selvsagt sove etter kl 4 og, men stort sett fungerer disse tidene bra.
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #4 Skrevet 13. februar 2009 lar du babyen sove fra fem til syv,før du legger henne for natta kl åtte...åsså synes du det er rart hun våkner hall fire??når står hun opp om morgenen da?må ha et godt sovehjerte..her må vi passe veldi på at det ikke blir for mye søvn på dagen,og aldri etter hall fem! til deg som startet tråden..ta en titt på sovecoach.dk under metoden.mange gode tips,selv om du ikke akkurat har tenkt å følge den metoden slavisk..
Frøken Freken Skrevet 13. februar 2009 #5 Skrevet 13. februar 2009 Nei, jeg legger henne ikke klokka fem. Men mellom fem og syv lar jeg henne med glede sove en time, om hun sovner. Og hun har sovet rundt siden hun var 12 uker, uten mat. Hun våkner normalt ikke på natta. Problemet mitt er ikke å få henne til å sovne på kvelden, det går glimrende, men at hun blir så forferdelig trøtt på ettermiddagen. Jeg kunne forsåvidt lagt henne syv, men da får jeg ikke i henne mat først, hvilket gjør at hun sannsynligvis våkner om natta. Antar at vi nok må gå ned til fire måltider til dagen i stedet, ogg tidligere i seng, men syns fire måltider virker litt lite.
Frøken Freken Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 ser nå at det første innlegget mitt var litt tvetydig - men for å være sikker på at dere skjønner hva jeg mener - hun sovner uten krøll på kvelden, men sliter med å roe seg på ettermiddagen. I dag kjørte pappaen tur med henne i vogna fra 17 til 19, uten at hun sovnet, så jeg antar at hennes nye mønster betyr null søvn etter 17. Så får vi heller prøve å styre midtpådagenluren mot litt senere på dagen.
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 da har du jo vært utrolig heldig,hvis hun har sovet rundt..hørtes helt fantastisk ut:)en av de skjeldne!du kunne jo prøve å legge henn syv,og gi et drømmemåltid(flaske eller pupp i søvne..)før du legger deg.
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Karin Naphaug - søvnekspert, sier at de helst ikke bør sove etter 16:00 - 16:30. Hvis de skal i seng til 19 - 19:30. Hun sier også at hvis barn våkner veldig tidlig på morgenen, kan det ha sammenheng med at de sover for lenge på ettermiddagen, og da bør de helst ikke sove etter 15 - 15:30.
husmus &2 Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Det er garantert umulig å holde prompen våken fra 15.00 og til han skal legge seg i 20 tiden. Han rekker to lurer innen den tid. I dag hadde han siste lur fra 17.30 til 18.00 og sluknet for natten igjen kl 20.00. Nå har han styret og orget mye de siste nettene så det skal bli spennende å se hva han finner på i natt... Jeg har ingen betenkeligheter med å la han sove så sent. Jeg har tro på søvn avler søvn.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Her har hun ikke fått sove etter kl. 17 siden hun var 4 mnd., hvis vi ikke ønsker å holde henne opp lenger til spesielle anledninger. Nå er hun 7 mnd. og jeg begynner å lure på om vi må sette grensen ved 16:30, kanskje 16. I dag sov hun nemlig (vi gikk tur og skulle ut og spise) fra 16:30-17 - og var smørblid og våken til etter kl. 20...
brooklyn Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Med begge mine gutter har det vært slik at søvn avler søvn. Her er lillebror i seng til 1930 , og ligger da og leker og baser rundt til han sovner rundt kl 20. Han er 8 mnd og har tre lurer i løpet av dagen. Vi står opp halv åtte, han sover fra 0930-1015, fra 1230-1430, og fra 17-1730. Om det skjer noe spennende og fantastisk en dag, så sover han kanskje litt annerledes, men vi prøver at han ikke skal sove etter 1815. Om han er våken mer enn tre-treogenhalv time i strekk blir han overtrøtt og våkner da mange ganger i løpet av kvelden og natten, etter at han har sovnet. Mitt mantra er derfor søvn avler søvn.
2SmåTroll Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Jeg hadde siste lur senest klokken 16:00 og vekte ho gjerne ved 16:45. Dette gjør jeg ennå og tulla er litt over 8 mnd. Sover fra 19:00 - 07:00 / 08:00.
Trulte76 Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 så lenge han ikke sover etter kl 17 så legger han seg halv åtte. Men som regel er han våken fra 16.
Lillepusen-78 Skrevet 13. februar 2009 #14 Skrevet 13. februar 2009 Gutten min er 4,5 mnd. Han sover siste luren fra ca 17.15 til 18 i vognbagen på soverommet. Vi legger ham for kvelden mellom 19.30 og 20. For en tid siden tenkte jeg at vi burde droppe denne siste luren, men det funker ikke. Hvis han blir overtrøtt blir det fort litt kavete.... Vi kan stort sett bare legge ham, og så sovner han av seg selv, både på dagtid og kveldstid. Den siste uken har vi innført en meeeget vellykket rituale: Ligger sammen med ham på gulvet i stua i ca et kvarter før leggetid. Slukker en del lys, gir ham sutten og kosekluten, og så synger vi.... Avslutter med nattasanger. Da blir han veldig rolig, og helt salig i blikket ;-) Sovner veldig fort i sengen sin etterpå.... Og så er det jo veldig koselig, da.
mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 13. februar 2009 #15 Skrevet 13. februar 2009 Har det også som lillepusen, får ikke lillegutt sovet mellom 16 og til han legger seg for kvelden 19-20-tiden, er han heeelt håpløs å få lagt.. Han er 4,5 mnd. Så jeg lar ham gladelig sove 30-45 min selv om klokka passerer 17-18. Sparer oss bare for masse "arbeid" og kav ved leggetid..
Frøken Freken Skrevet 13. februar 2009 #16 Skrevet 13. februar 2009 Lurer på om dette ikke har litt med alder å gjøre også? Da snuppelure var 3 måneder sa helsesøster at hun burde få sove når hun var trøtt, og at jeg ikke skulle bry meg så mye om klokka, hun mente at søvn avler søvn. På den tid var det heller aldri problem å få henne til å sover verken på dag eller natt. Syns å merke at det var ved 4,5 mnds alder at dette begynte å endre seg, og at vi nå leiter litt etter den nye rytmen. Naphaug må gjerne synes at unger ikke bør sove etter 1600, elller ikke for mye på formiddagen, men jeg har ikke samvittighet til å holde jenta mi våken mot hennes vilje når hun tydelig trenger å hvile seg. Så lenge hun sover hele natta er det heller ikke så viktig for meg med dagrutine, da velger jeg heller å vurdere hva hun trenger ut fra signalene hun sender. Når alt dette er sagt og skrevet - det er på tide å få henne i seng klokka 19, og da vil også søvnmmønsteret på dagtid påvirkes. Forsår bare ikke hvordan jeg skal få i henne nok mat i løpet av dagen.
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #17 Skrevet 13. februar 2009 Jeg tror nok Naphaug mener større babyer ja... Når min lillegutt var 5 mnd så fikk han sove når han ville, selv om klokken var 18. Var aldri noe problem på nettene. Nå derimot!! I en alder av 11 mnd er nettene ikke like problemfrie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå