Gå til innhold

dilemma

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg litt i tvil hva jeg skal gjøre, kan evt la vær å gjøre noe.

En bekjennt av meg har vært på jobben min og hatt jobbintervju, hun ønsker å være helge og tilkallings vikar. Hun er kjempedyktig, og jeg tviler overhodet ikke på at hun vil gjøre en god jobb.

Men nå snakket vi om på personalmøtet denne uka at "vi" vil ikke ta inn folk bare for å fylle stillinger, men knytte oss til gode medarbeidere som blir gode kolegaer og som kan være hos oss over tid.

Nå vet jeg at min bekjennt har planer om å flytte til høsten, dette er noe hun ikke har nevnt for sjefen min.

Mitt dilemma blir derfor bør jeg gå til min bekjennt og si at hun bør fortelle om sine flytteplaner, og kanskje risikere å ikke få noen jobb, evt at jeg går til sjefen og fortelle dette, er jo akkurat dette vi har snakket om på møtet at vi ikke ønsker.

Nå vet jeg at sjefen eller noen av de andre på jobben aner ikke at jeg vet at hun har vært på intervju, dette var noe jeg fikk vite av en felles bekjennt.

Derfor kan jeg jo bare la vær å si noe.

Må legge til at dette er en slektning av min samboer, og vi omgåes mye i familiesammenheng- vil ikke bli uvenner med henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"....Men nå snakket vi om på personalmøtet denne uka at "vi" vil ikke ta inn folk bare for å fylle stillinger, men knytte oss til gode medarbeidere som blir gode kolegaer og som kan være hos oss over tid."

Hvordan vil dere få til det?

Jeg tenker at intervjuer har ansvar for å ansette riktige personer og at arbeidsmiljøet og -forholdene gjør om personer blir eller ikke. Jeg synes det er helt feil av deg å gå til overordnet å fortelle at hun planlegger å flytte innen kort tid. Du sier hun antakelig vil gjøre en god jobb: da får dere oppfylt ett viktig kriterie.

Til henne ville jeg ikke sagt annet enn lykke til, hvis jeg i det hele tatt skulle sagt noe.

Skrevet

Forstod på sjefen at det var om å gjøre å finne medarbeidere som blir værende hos oss.

Jeg hadde ikke noe lyst å gå å sladre til sjefen heller.

Jo, har sagt lykke til til henne.

Tror nok bare jeg lar det ligge da.

Skrevet

Men om det er viktig for sjefen, må de jo spørre på intervjuet, da, om kandidaten har tenkt å bli værende en stund forutsatt at arbeidsforholdet fungerer tilfredsstillende for begge parter. Om han / hun ikke har spurt er det sjefens skyld. Om din bekjente har løyet på direkte spm må hun ta ansvaret selv.

Ditt ansvar er det nå i hvertfall ikke.

Dessuten, om man "ansetter" folk som helge- og tilkallingsvikar kan man ikke forvente å få beholde dem hvis de får seg en annen jobb. Skal man være trygg på å få stabil arbeidskraft, må man ansette dem i faste stillinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...