Gå til innhold

Når begynner hjertet å slå ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fra 5+, eller 4+6 ? eller 6 + ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5+ noe i følge dette:

Fra 5 uker og 0 dager til 5 uker og 6 dager av svangerskapet.

Lengde: 1-3 mm

Embryoet er i begynnelsen av denne uken tre uker gammelt. Nå begynner hodedelen av embryoet å vokse, og det når en pæreform med en liten hale. Ryggsøylen, ryggmargen, hjernen, hjertet, skjelettet og musklene begynner så smått å utvikles. Små somitter, som ser ut som bitte små humper, formes langs ryggen til embryoet. Disse vil blant annet danne ryggsøylen, ribbein og muskler. To hjerterør formes, smelter sammen til et rør og danner det primitive hjertet. Når embryoet er 25 dager gammelt (fra unnfangelse), i midten av denne uken, begynner det lille hjertet å slå og pumpe væske rundt i kroppen!

I nevralrøret formes ryggraden, ryggmargen og hjernen. I løpet av noen dager vil nevralrøret lukke seg. Dette skjer ved at nervefoldene smelter sammen. Folinsyre er et viktig vitamin for denne lukkingsprosessen, derfor anbefales det at du tar folat. Helt i slutten av uken formes de tre hjernedelene – forhjernen, som skal ta seg av hukommelse, tenking, fornuft, problemløsing og signaler fra sansene, midthjernen, som er et slags sentralbord som koordinerer signaler og sender dem til riktig bestemmelsessted, og bakhjernen, som vil ta seg av temperaturregulering, pusterytme og muskelbevegelser.

Skrevet

Ifølge babyverdens kalkulator begynner hjertet å slå når det er 25 dager gammelt, eller i uke 5 + noen dager

"Embryoet er i begynnelsen av denne uken tre uker gammelt. Nå begynner hodedelen av embryoet å vokse, og det når en pæreform med en liten hale. Ryggsøylen, ryggmargen, hjernen, hjertet, skjelettet og musklene begynner så smått å utvikles. Små somitter, som ser ut som bitte små humper, formes langs ryggen til embryoet. Disse vil blant annet danne ryggsøylen, ribbein og muskler. To hjerterør formes, smelter sammen til et rør og danner det primitive hjertet. Når embryoet er 25 dager gammelt (fra unnfangelse), i midten av denne uken, begynner det lille hjertet å slå og pumpe væske rundt i kroppen!"

Anbefaler uke til uke hos babyverden, den ligger nærmere opptil hva lege og jordmor sier enn den oversikten som ligger her inne.

Godt å høre at du har fått skikkelig oppfølging på Ahus. Jeg ventet i to uker der jeg tok blodprøver annenhver dag på Ullevål og det var helt forferdelig å vente. Spesielt vanskelig var det å få beskjed om at hcg steg og steg, også betød det liksom ingenting. Skjønner godt at du er bekymret! er superbekymret selv jeg nå. Er 6+6 idag og har tidlig UL på onsdag til uken. Klarer ikke forholde meg til dette før vi vet om noen har flyttet inn. ER supertrøtt, og har begynt å bli kvalm også, sånn sett er det veldig annerledes enn da jeg hadde BO. Men vi tør liksom ikke håpe vi da.

Ønsker deg alt godt på veien. Vil nesten anbefale deg å være minst mulig her inne. TRor jeg skal gi meg selv BIM forbud også. Er en hel masse bekymringer ute og går (forståelig nok), problemet er bare at det gjør vondt verre! Alle spirene har det best med rolige og balanserte mødre! OG det bidrar ikke BIM til i det hele tatt med synes jeg.

Men - på den annen side er det kjempebra å få oppmuntring og trøst også. Jeg har nok et ambivalent forhold til denne siden.

Lykke til Mikadimoo!!

Skrevet

Stort sett i uke 6 en gang, altså 5+ noe. Men da vi var på ultralyd 6+2 påpekte gynekologen før ultralyden at det slett ikke betydde at noe var galt om vi ikke skulle se hjerteaktivitet så tidlig, så det kan nok variere.

Skrevet

Takk takk, ja jeg vet at det ikke er så bra å være her inne, men jeg går faktisk ikke inn på MA innlegg etc. Jeg holder meg til mine innlegg om dagen, selv om det er egoistisk. Men jeg gjør det da jeg rett og slett vet det er bedre for meg. Kommer nok sterkere tilbake sånn sett etterhvert. Jeg tror nok jeg har en BO, jeg har ingen symptomer mer annet enn ømme pupper, men vi får se. Hjelper ikke å tenke på det sant ?

Skrevet

Lykke til Mikadimoo! Har hørt at hjertet begynner å slå ca 5+6. Jeg har heller ikke mange symptomer. Fikk ikke symptomer før sent i 1 trimester iforrige svangerskap. Mange gode klemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...