Gå til innhold

Barn som slår seg "vrange" på handletur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna skal ha alt mulig på butikken, og når de ikke får så hyler og skriker de. Hva gjør dere?

Jeg har heldigvis bare opplevd det to ganger og da har jeg satt fra meg handlekurven, bært jentungen sprellende og skrikende under armen ut i bilen, spent på henne sikkertsbeltet (sitter i barnestol og får ikke av seg beltet selv) og låst bilen. Deretter har jeg gått inn i butikken og betalt varene. Hun skjønner nå at det er det mamma gjør hvis hun slår seg vrang, så nå roer hun seg med en gang jeg sier hva jeg kommer til å gjøre hvis hun ikke slutter/roer seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde noe lignende. satt meg ned på kne, så på ham og sa, klart og tydelig: "hvis du ikke roer deg ned nå så må vi gå hjem" Roet han seg ikke ganske umiddelbart gikk vi hjem.

Skrevet

Det er så rart med biler. Der er det jo ikke bare lov, men påbudt å spenne fast barn p.g.a. sikkerheten.

Men tenk deg at butikken f.eks. hadde en stol med seler. Hvor mødre kunne spenne fast "vrange" barn mens de betalte. Dét hadde nok ført til at noen ble anmeldt :-)

Skrevet

Jeg synes det aller viktigste er å forebygge slike hendelser. F.eks ikke handle med trøtte, slitne og sultne barn (eller mamma), og helst avtale på forhånd hva det er vi skal kjøpe. F.eks er det tirsdag skal vi ikke kjøpe godteri. Og så sørge for å sysselsette barna på butikken. La de få ha en av barnetrillevognene når de er store nok til det, be dem være med å finne ting de kjenner igjen.

Skrevet

Godt sagt, Vertigo!!

Ofte er både den voksne og barnet for sliten for handletur.

Skrevet

Forebygge ja, godt sagt.

Mine unger har aldri slått seg vrange, skreket ol i butikken. Vi kjøper aldri godterier og handler en gang i uka. Vi går hele familien og har med handleliste. Vi pleier å dra etter middag for da er vungene opplagte og mette. Elstemann hjelper til som bare det. Han har skjønt at alt må betales før det er vårt så når vi betaler legger han ting han holder i hånda på kassa. Kjempe gøy å handle!

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Et godt triks er:

Hun får 20 kr til å begynne med som hun kan bruke til hva hun vil, eller 10 kr for den saks skyld.. For hver gang hun gjør seg vanskelig får hun trekk i pengene... da pleier de fleste handleturene å gå smertefritt.. :)

Skrevet

Hun har ikke slått vrang mer enn de to gangene, hun har skjønt tegningen om hvem som bestemmer ;-) Hun er litt over 3 år.

Jeg er motstander av å gi barn penger når vi er på butikken. Hadde vel kjøpt noe søtt klisseri, som hun ikke får lov til å spise. I helgen får hun lov til å finne seg et blad, som hun selv betaler for.

Ukepenger kommer når hun blir litt større, men vet ikke når enda. Lenge til!

Skrevet

hvordan får hun råd til å betale for bladet selv når hun ikke får ukepenger?

trenger ikke være penger da vettu:) uansett så viser det også at positiv forsterkning er veldig mye mer effektivt enn aversiv stimuli..

Skrevet

Det jeg mente å si at det er forskjell på å gi henne penger først, slik at hun kan kjøpe det hun vil, og det å be henne finne et blad hun har lyst på, for så å gi henne penger når det skal betales i kassa.

Enig at positiv forsterkning er det beste :-) God oppførsel skal lønne seg, negativ ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...