Gå til innhold

Jeg blir så IRRITERT på søstrene mine .

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er så slappe ....

Niesen min bor hos meg .Hun er 17 år og går på vidregående .

Hun har masse fravær ,men i dag ta hun seg fri fra skolen hele dagen for å møte moren sin på flyplassen (Moren ,min søster bor i usa ).

Jeg skjønner at hun gleder seg til å se moren sin igjen ,men jeg syns hun skal gå på skolen .Jeg ringte den andre søsteren min som skal hente moren hennes på flyplassen og hun da at det var 17 åringen sitt problem at hun fikk mer fravær og at hun måtte få gjøre som hun ville ..

Jeg vet at moren hennes heller ikke vil se det som et problem for hun kommer til åvære så glad for å se datteren sin ..

Men jeg syns dette er så slapt .For denne 17 åringen må lære at hun ikke bare kan gjøre som hun vil og at noen ganger må man gjøre ting ,selvom man ikke har lyst /vil gjøre noe annet .

Dette hadde vært en gylden mulighet til til å lære henne dette og hun trenger virkelig å lære det .

Syns de er så dårlige rollemodeller noen ganger ..

Er det jeg som er hysterisk eller er de veldig slappe ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det du som skrev som anonym her om dagen om 17åringen som gjorde som det passet og kom ruset hjem?

For om det er det som ligger bak er jeg HELT enig med deg.

Jeg er hun som har gutten på 21 med samme problemet og svarte deg på tråden...

Skrevet

Ja ,det er meg .

Skrevet

Ja da skjønner jeg det som sagt veldig godt. Men er dine søstre fullt klar over denne problematikken?

Og siden den ene av disse er barnets mor, kanskje det til og med har en sammenheng?!

Ikke lenger anonyme:

Skrevet

Ja ,det er de . de vet at hun har så mye fravær at hun risikere å stryke i flere fag .Men de mener at det er 17 åringen sitt problem for at nå er hun voksen ,men problemet er at denne 17 åringen ikke er voksen og klarer ikke å se vilken konsekvenser dette vil ha for framtiden hennes .

Både jeg og søstrene mine måtte flytte til div fam medlemmer når vi var 17 år og nå ser det ut som søsteren min gjør alle de samme feilene som våres foreldre gjorde med oss .Ingen av oss søstrene har noe utdannelse fordi våre forelder ikke brydde seg og da burde jo søsteren min vite at det er veldig viktig og at vi må være bedre rollemodeller en det vi er vokst opp med .For vi vet hvor tøft det kan være .

Skrevet

det er så tullete å si at en 17 åring er voksen. Man er ikke voksen før man tar ansvar for sin egen tilværelse og valg. Og det lyser jo lang vei at denne jentungen ikke tar ansvar for noenting som helst! AT ungdomsskoleelever skulker er en ting, de er jo "tvunget" til å gå på skolen, men videregående er noe man VELGER å gå på selv. Og så fort man får en plass på vidregående så er det automatisk en annen som ikke har mulighet til å få den plassen. Så man skal faktisk være takknemlig og ikke kaste denne muligheten på jordet, da kan man likesågodt la plassen være åpen til noen som ønsker å gå på skolen!

Hun er ikke myndig ennå, og hun bor under DITT tak, så du får kjøre henne på skolen og følge henne inn på klasserommet hvis det trengs. Du kan IKKE la henne styre rundt som hun vil. Dra henne inn med makt om så må, for denne jenta er på vei nedover, det merkes på dine innlegg! Og hvis det ikke skjer noe NÅ så kan det fort bli verre. Hun driver allerede med narkotika, skal lite til før hun tar overdose eller blir avhengig. Kjør på hardt, og vær STEINHARD! Du lager reglene, og hun bestemmer selv hvor mange goder hun skal ha ved å velge å følge dem å dermed blit stolt på, eller å bryte dem og sitte hjemme hver kveld!

Skrevet

Jeg er enig med deg ,men det er ikke så lett å gjenomføre når moren hennes ikke er enig ..Jeg har ikke foreldre rett over denne 17 åringen og kan derfor ikke tvinge henne til noen ting ,det er foredrene som har ansvaret for henne ,hun bare bor her .

Og jeg kan ikke kaste henne ut ,ikke vil jeg det heller ,for da er jo ikke jeg noe bedre en mine foreldre eller min søster .Og jeg vil at denne 17 åringen skal føle at noen bryr seg om henne og ikke bare kaster henne rundt når hun gjør feil ,jeg vil vise at jeg bryr meg og men at jeg ikke godter hva som helst bare pga at hun er tenåring ,men det er vansklig når jeg sier nei ,men moren hennes sier Ja .eller det er ikke så farlig for jeg gjorde det samme når jeg var på hennes alder .

Men jeg mener at bare pga at jeg eller min søster gjorde det når vi var tenåringer ,så er det ikke dermed sagt at det er rett og at hun skal få lov pga at vi gjorde det .Men det mener min søster .

Skrevet

Prøv å snakk med henne om dette. Hva du selv føler og hva du har LÆRT av å ha levd...Ikke krev annet enn at hun hører på deg, og si at du vil hjelpe henn om hun vil, og være der for henne om hun trenger deg..At i dine øyne er hun ikke voksen enda, og at hun ikke ser konsekvenser av de valg hun tar..SI at du håper hun en dag "våkner" og ser hvor "det bærer hen":.

I stedet for skjenn og krav til henne, spør henne hva hun vil med livet sitt..Jobb, utdaninng, reising, familie osv...Om hun forteller om noen av sine Drømmer/ønsker om fremtiden,- prøv å undersøk litt hva disse vil medføre av skolegang, type utdanning, jobbtider osv..

La oss si hun vil ut og reise...VIl hun kanskje ha godt av et år som au-pair? For så å bygge vider på språket,- få jobb på reiseselskap i utlanset,- flyplass.... Eller kanskej au-pair tilværelsen gir henne lyst på å jobbe med barn?

Om hun sier Hun vil tjene masse penger,- er hun villig til å jobbe for det,- med studier og så bruke tid på jobb,- da HAR hun faktsik den muligheten,- fordi hun bor der hun bor.- men da MÅ man jobbe målrettet når yrkesvalg er bestemt,- så man ikke bruker tid og krefter på "feil utdanning":...

Gi henne så disse opplysningene,- og la henne få tenke litt på de...

Prevansjon er viktig for denne jenta..HUn BØR ikke bli mor, men er nok i faresonen for å bli det....Spiral eller p-stav burde bære t must,.de virker i fem år, og på den tid kan MYYYE skje,- og DU trenger ikke være redd for at hun skla bli mor iallefall.PÅ toppen av det hele liksom..

Uansett,- vis at du vil støtte henne, om ikke i år, men om noen år, så vil hun huske det su har sagtog innse at du "ikke var så dum":..

Skrevet

jeg skjønner så godt at du blir irritert og er veldig enig i at moren burde være mer voksen i forhold til jenta.

jeg ble også "gitt opp" da jeg var rundt 17 år, da flyttet jeg hjemmefra og ble "voksen". kjenner meg derfor igjen!

Og pga dette har jeg måttet gå mange omveier i livet, det har holdt på å gå skikkelig galt flere ganger. Flott at hun har en ansvarsfull tante i livet sitt, fortsett å gjøre det du kan ihvertfall, selv om det må være frustrerende å stå litt på sidelinjen som du naturlig nok gjør.

Skrevet

nei vettu hva! så lenge ungen bor hos DEG så må nesten du ha rett til å lage de regler du synes er rett. Du har ANSVARET for dette barnet, uansett hvor mye din søster krangler på det. Og derfor må du ta valg for din søster og din niese som passer seg i de forskjellige situasjonene!

selvsagt skal du ikke kaste henne ut, men du får sette hardt mot hardt! Hvis hun ringer og klager til din søster, så la henne det, er ikke mye hun får gjort fra USA! Hun har etterlatt sin datter i DIN varetekt, så da må hun godta at du må sette grenser og regler også. Du har egne barn og egen problemer og du skal ikke løpe rundt som hushjelpen og sparegrisen til denne jenta å!

Skrevet

takk for svar alle sammen :)

Hun går på den linja hun vil og har mange drømmer og et hav av muligheter ,hun snakker bla 4 språk flytende ,så hun kan få seg jobb hvor som helst i verden .Jeg har snakket så mye med henne om hvilken muligheter hun har osv...Hun er en flott jente ,men som er på litt ville veier om dagen og det er trist å se på .For jeg vil hun skal få en bra start på voksenlivet og slippe å starte på nytt hele tiden ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...