En blå å en rød:) Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Begynner å mistenke at jeg har hjernesvulst... Har hatt en helt j**** hodepine de siste ukene, som aldri går over...Har ikke turt å ta opp dette på svangerskapskontroll for jeg er livredd for utfallet... Men kan man ta CT når man er gravid?
BigBang Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 Nei! man skal ikke ta CT når man er gravid. Er man livstruende syk, feks etter trafikkulykke el. da tar man hensynet til mor... men så langt det er mulig prøver man og unngå alle røntgen undersøkelser i svangerskapet ( vanlig rtg.,CT og MR). Snakk med legen din om hodepinen, det mange grunner til at man får hodepine..... de fleste ikke så alvorlig som hjernesvulst. Det går nok bra skal du se.. lykke til!
Lykke X 4 Skrevet 13. februar 2009 #4 Skrevet 13. februar 2009 Nei man skal ikke ta CT når man er gravid. Jeg fikk ikke tatt CT av en nakkesskade etter en bilulykke engang fordi jeg var gravid. CT er en meget sterk Rtg. undersøkelse som tilsvarer flere ganger den strålingen som du f.eks får ved lungerøntgen. Jeg synes du skal ta opp dette med hodepinen din på svangerskapskontroll. Husk at mange gravide plages med hodepine. Eller det kan være andre ting som gjør at du har en slik hodepine. Og om det noe alvorlig, hva er da bedre enn at de kan finne ut hva det er så tidlig som mulig? Ta det opp med lege/jordmor Masse lykke til!
En blå å en rød:) Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2009 tusentakk... :-) Er sikkert bare overhysterisk.. Jeg som er den sindige og rolige dama til vanlig har blitt et "monster" i dette svangerskapet...
zavanna Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har nå tatt CT jeg i dette svangerskapet. Ble innlagt akutt syk i uke 7 med misstanke om blodpropp i lungene. Det var ikke fare for barnet å gjøre det sa legene. Skal innrømme at jeg var skeptisk, og ungene er jo ikke født enda, men håper nå at alt er bra med nurket. 2 uker igjen no... Helt sikkert ikke noe galt med deg, men snakk med lege/jm du
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Når man har baby i seteleie er det helt vanlig å få tatt CT av bekkenet for å måle str. Jeg gjorde det for 2 dager siden og spurte om det var farlig for babyen men ble fortalt at strålene var så små i forhold til røntgen at det ikke var skadelig for den lille. mange som kommer inn å må ta CT mens de er i fødsel også for å måle bekkenet så da er det jo helt vanlig å skulle ta det selvom babyen er i magen?!
Lykke X 4 Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Det var veldig rart at du fikk beskjed om det. Fordi CT rtg. er mye sterkere enn vanlig Rtg. Det kan du lese om bla. her: http://www.dinside.no/498664/rontgen-kan-gjore-deg-syk http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=497086
missmulatto Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Synes også at det var rart at de tok CT for å sjekke bekkenmål og ikke vanlig RTG. Der jeg jobber er det rutine med vanlig RTG ved mål av bekken (les; pelvimetri). Til deg som hadde det opprinnelige innlegget. CT anbefales ikke ved graviditet, hvis det er er mulig med annen form å stille diagnose på. For alle kvinnenr i fertil alder og ved garviditet anbefales faktisk MR fremfor CT. Men som tildigere nevnt; hodepine er forholdsvis cvanlig ved graviditet. Jeg slet også veldig med det en periode nå når jeg bærer nr. 2, men det har lettet litt i trykket der oppe. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå