Gå til innhold

Erfaringer ved brillebruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ut i går at gutten min på 1,5 år må begynne med briller. Han er temmelig langsynt med +6.5 på det ene øyet og +4.75 på det andre.

Han får brillene om en uke. Er veldig spent på om han vil godta å gå med briller. Håper jo han skal synes det er greit når han skjønner at han ser såpass mye bedre. Kan jo knapt se noe nå stakkar.

Er det noen andre her med så små barn som måtte begynne med briller? Hvordan gikk det?

For de som lurer: Nei, vi hadde ikke merket noe til at han så dårlig. Fant ut av det fordi han plutselig begynnte å sjele innover på det ene øyet og tok da kontakt med lege. De finner styrken ved å gi dåper som utvider pupillen og lyser inn på øyet mens de holder opp forskjellige linser til de får riktig brytning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste min begynte med briller da han var 6 mnd. Det har aldri vært noe problem å få han til å bruke dem, for han oppdaget med en gang at han så bedre med brillene på. Han er også langsynt, og det var mange små detaljer som åpenbarte seg, selv om han tilsynelatende så helt fint. Problemet var jo at han sjaltet ut det ene øyet, og mistet dybdesynet.

Det kommer sikkert til å gå fint, men han kan bli sliten av det i starten for det er en stor overgang.

Skrevet

Ingen erfaring med egne barn, men vil bare si til deg : Pass på at han bruker dem.

Hvis det ikke blir brukt kan det, hvis dere er uheldige, ende med svekket syn på minst ett øye.

Ønsker dere all lykke til med brilebruken. Håper han godtar de!

Og pass på å kjøp med brilleforsikring på brillen om butikken har det!!!! Den vil dere få bruk for. :)

(Jobbet i brillebutikk i mange år)

Skrevet

Vi har en gutt på 5 år nå. han har brukt briller siden han var ca 1,5 år. Han er også langsynt (+7 og +8). Han bruker også lapp på øyet noen timer for dag for å styrke det svakeste øyet.

Jeg var også urolig for at det ville ta lang tid å venne han til briller. Det gjorde det ikke!!! Han brukte brillene 2 timer første dag og siden har han alltid hatt de på når han er våken.

Lapp er litt mer styr. Regner med at dere må igang med det også siden det er styrkeforskjell og sjeling. Han er mektig lei av lappen nå, men klager lite og bare aksepterer at det må gjøres. Vi gir ingen unntak uansett sykdom eller ferie slik at det ikke blir en forhandlingssak. (men er han veldig syk såå korter vi ned på tiden uten at han vet det)

Lykke til. dette går så bra så!

Skrevet

Jenta vår fikk briller 16 måneder gammel. Vi merket det også ved at hun begynte å skjele. De første brillene var 5+ på begge øynene, og hun godtok dem med en gang! Hun er idag 3 år og 4 måneder og har ennå ikke klaget over brillene eller tatt dem av seg selv noen gang. Nå har hun forresten fått 6+ på begge øynene.

Vi bruker også lapp en liten halvtime på hverdagene, og det har hun faktisk også godtatt uten protester.

Nå venter vi bare på at lillesøster på 9 måneder skal bli henvist til øyelege for hun har også begynt å skjele.... Håper bare det går like greit som for storesøster for hun må nok ha briller hun også.

Vi har forresten ellers ingen med briller i verken min eller mannens familie (annet enn lesebriller hos de eldre)

Det går nok bra skal du se!!!

Skrevet

Det går nok kjempe fint:) Kjenner noken med små unga som fikk briller tidlig, å det har gått fint.

Eg fikk sjøl briller da eg var 5år.

Har ei lita jente på 13mnd som eg vil ha til sjekk, men ingen vil sende ho:( Eg er født med usynlig sjegling + vanlig. Tok og to operasjona før eg beynte på skulen. Så eg vil ha ho sjekka pga eg ser ho sjegla av og til.. Eg gir meg ikkje!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...