Gå til innhold

Lønner det seg med utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd der noen påstod at de som synes 50 000 var mye netto i måneden burde ta seg en utdannelse.

Norge er så gjennomsyret av taken om lik lønn at det ikke lønner seg med utdannelse! I de siste årene har lønnsforkjellene blitt litt større og det er håndtverkere og industriarbeidere som trekker fra.

Håndtverkere har lav utdannelse - de fleste tjener penger fra de de er ca 18 år og hvert år har de mer i lønn enn en med 3 år på høyskole eller mer (gjelder ikke alle - leger og advokater f. eks tjener mer). En med høy utdannelse har i tillegg brukt mange år på skole og har høyt studielån som må betales ned. Håndtverkere har lønn allerede som lærlinger.

Synes den norske sosialistiske tanken blir helt feil når lik lønn gjennomsyrer tankegangen uten at man tar høyde for utdanning og kompetanse. Ikke rart Norge er en akademisk sinke sammenlignet med andre land (og dette er betenkelig ettersom den norske næringen blir mer og mer akademisk - det er det vi skal konkurrere med andre land med når oljen tar slutt).

Hva synes dere? Skal ikke utdanning lønne seg? Eller er de bedre at vi alle tjener likt slik at alle har like muligheter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo veldig an på hvilken utdannelse man velger. Det kan lønne seg i form av at man utdanner seg til en sikker jobb, i motsetning til å f.eks være ufaglært innen helsevesen, butikk eller lignende. Da ender man ofte opp med vikariater, deltidsstillinger osv.

Med unntak av økonomisk/administrative høyskoler, og ingeniørutdanning på høyskole, kan man vel ikke kalle en høyskoleutdannet for akademiker. En akademiker har en mastergrad, treårig utdannelse kvalifiserer ikke for å kalle seg akademiker.

Skal man tenke utdannelse ut fra lønn må man undersøke hvor etterspurt en tjeneste er. Håndtverktjenester har vært høyt etterspurt, ergo har lønnen også økt. Velger man en utdannelse som gir etterspurt kompetanse innen det private næringsliv vil man også ha langt høyere lønnsmuligheter enn om man velger f.eks sykepleie eller lærerutdanning.

Skrevet

Men om man bare skal la markedskreftene råde så vil det offentlige forfalle. Ingen av oss er tjent med et elendig utdanningstilbud til våre barn eller sykepleiere som ikke kan jobben sin. Sykepleiere er utrolig viktige og de kan ikke en gang sammenligne seg med en håndtverker i lønn (og bekvemmelighet)...

Skrevet

Nå glemmer du at håndtverkere også er veldig utsatt for svingninger i markedet - sånn som nå, "finanskrisa", når folk strammer inn livreima er håndtverkere en av de gruppene som rammes av permitteringer og oppsigelser.

Jeg er egentlig lei av at folk klager over lønna. For guds skyld, når voksne mennesker sitter og syter:

"jeg tjener BAAAAARE 350 000,- i året!"

og man da spør dem "synes du det er så lite da?"

Når svaret som kommer er "Ja, tenk snekkere og elektrikkere tjener like mye som MEG! JEG som har gått høyskole!"

- for guds skyld, er du misunnelig på håndtverkere kan du jo like gjerne utdanne deg innenfor fagene. Du vet, gresset er alltid grønnere på den andre siden.

Skrevet

Det er gjerne derfor det blir slik at det blir vanskeligere å komme inn på studier som gir gode lønns- og arbeidsmuligheter, mens lærer/sykepleier o.l ikke krever like mye. Ikke alle kan komme inn på, eller komme seg gjennom, et jusstudie, legestudiet eller f.eks siv.øk, dermed må de velge noe annet. Vi slipper nok ikke opp for sykepleiere av den grunn. Det der utjevner seg av seg selv.

Skrevet

Utdanning lønner seg. Hvem mister først jobben ved nedskjæringen? Jo, de uten/med lite utdannelse! Jeg og mannen min har god utdannelse, tjener ikke fantastisk, men helt OK (drøyt 50 000 utbetalt), men vi hade gode, sikre jobber i det offentlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...