Gå til innhold

Diabetes??

mamma til søte små

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noken som har unga som har det?

Ka skal man "sjå" etter?

Håper på tips og råd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på symptomer?

Uopplagt, irritabel, drikker mye, tisser ekstra mye etter søtsaker.

Google never lies ;)

Prøv der.

Skrevet

Symptomer ja..

Har en gutt på 2,5år som drikker MASSE, tissa MASSE (om morningane henger bleia på knea nesten), vil ikkje ha mat (helst kaker og snop). Så må eg vel og sei han er irritabel og kanskje uopplagt og. Vil ikkje sovne, berre tulla til langt på kveld og kjempe tidlig opp. Enda med at han er sur og trøtt resten av dagen..

Har time på helsestasjonen den 25 og lege den 26..

Så da er det vel berre å få testa??

Skrevet

Jeg ville gått til lege mye tidl enn det.

Det er KUN å sjekke blodsukker. Det går fort.

Slike ting må tas alvorlig.

Broren min gikk lenge med det - hadde han gått noen timer til ville han dødd. Da hadde han gått i flere mnd og ble tilslutt så syk at han bare lå.

Han var tørst. Dette er EKSTREME mengder som skal ned. Han kunne drikke en 1.5l på en halvtime med brus. Så spurte han mamma om hun kunne kjøpe en stor flaske md saft.

Ikke lenge etter var den tom. Og da kan man tenke seg hvor mye han hadde drukket, når safta skal blandes med vann i tillegg.

Som sagt, det er kun en liten sjekk. Et lite stikk ifingeren.

Skrevet

Jeg ville gått til lege mye tidl enn det.

Det er KUN å sjekke blodsukker. Det går fort.

Slike ting må tas alvorlig.

Broren min gikk lenge med det - hadde han gått noen timer til ville han dødd. Da hadde han gått i flere mnd og ble tilslutt så syk at han bare lå.

Han var tørst. Dette er EKSTREME mengder som skal ned. Han kunne drikke en 1.5l på en halvtime med brus. Så spurte han mamma om hun kunne kjøpe en stor flaske md saft.

Ikke lenge etter var den tom. Og da kan man tenke seg hvor mye han hadde drukket, når safta skal blandes med vann i tillegg.

Som sagt, det er kun en liten sjekk. Et lite stikk ifingeren.

Skrevet

Ja eg får ta en tlf i mårra og høre om vi får komme til.. Men må han faste før stikke?

Det er svære mengder med drikke han klara å få i seg. Eg kan ikkje ha et glas på bordet, det er tomt med en gang

Skrevet

Han har og gått ned i vekt, blitt veldig tynn dei siste mnd. Har ikkje vekt her, så har ikkje fått sjekka ka han vege. Men ser det godt på mage og bein at han er blitt tynnare + at vi har gått ned en str i bleie

Skrevet

Jeg kan ikke gi deg et ordentlig svar på det. For har hørt begge deler igrunn.

Har hørt at man kan spise en vanlig frokost (uten overdreven sukkerbruk, som nugatti, kakao og lign) , men også at man skal sjekke før man spiser.

Jeg ville ringt så tidlig som mulig og hørt med de.

Og iallefall ikke spise overdreven frokost.

:o)

Og jeg mener ikke å skremme deg heller altså, men det er veldig viktig å finne ut så tidlig som mulig. Broren min hadde blodsukker som ikke kunne måles - fordi det var så høyt. Det gikk over grensen.

Over 30.

Og normalt er mellom 4 til 7 ca. Og ikke høyere enn 12.

Klikk deg inn på diabetes.no

:)

Der står det endel.

Her er en direkte link til høyt blodsukker (noe barnet ditt vil ha, hvis han har diabetes:http://diabetes.no/H%C3%B8yt+blodsukker.9UFRvKZD.ips

Skrevet

Huffda, broren min var.. Han var ikke overvektig i 12årsalderen - men han var litt mer smålubben.

På noen få mnd gikk han kraftig ned i vekt. Ble helt forandret.

Han drakk mye, var irritabel, sløvere, og han klagde på at han var tørr i munnen. Husker enda at han sa til meg: Åå, det er så ekkelt. Jeg drakk nettopp en 0.5l med vann og nå er jeg helt tørr i munnen.

Han hadde ALLE tegnene på diabetes, høyt blodsukker - den linken som jeg ga deg.

Han fikk påvist diabetes 2.juledag (2001) og han hadde klagd på det iallefall siden sept.

Tegnene kom sakte men sikkert, og det som skjedde tilslutt var at han ble helt borte vekk. Han kastet opp, lå bare og slappet av. Helt tiltaksløs. Og han hadde god appetitt, men den julen spiste han ingenting heller..

Skrevet

Takk skal du ha:)

Neida, blir ikkje skremt. Men det har surra litt i toppen min dei siste dagane om det kan være det han har..

Til frukost eter han vel max ei banan. Han har vel ikkje ete skikkelig sia før jul, nekta å ete. Vil helst ha kake, noke han ikkje får ofte altså, hehe..

Men skal ivertfall ringe med en gang eg står opp i mårra, så får vi håpe vi får komme og tatt et stikk

Skrevet

Uff, ikkje noke kjekt det.

Gutten min åt alt han kom over før, så merka jo at det er noke som ikkje stemmer.

I jula trudde vi jo det berre det var en dårlig periode, sia han har vert litt matlei noken perioda før. Men no synst eg det har gått veldig lang tid.. Så håpa vi får det sjekka fort

Skrevet

Jeg ville ikke gitt banan før legetime da... ;o)

Skrevet

Si ifra åssen det gikk da. :)

LYKKE til! :o)

Gjerne skriv opp ting dere har lagt merke til, så legen kan få et anslag på hvor lenge det har vart HVIS han diabetes.

Kommer til å tenke på dere :)

Skrevet

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, siden jeg har diabetes selv, og husker godt når jeg fikk det som 8-åring. Jeg kunne våkne 6 - 7 ganger på nettene bare for å drikke og tisse. Kunne fint drikke 1 liter med saft på en gang. No problem! Drakk oppi 10 liter med væske hver dag. Jeg spiste ikke noe, gikk ned fra 30 kg til 22 kg på 2 uker. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ringt legevakten nå! Og spesielt siden har er såpass ung som han er!

Skrevet

Tusen takk:) Ja skal gi en lyd kordan det går:)

Skrevet

Skulle gjerne ha ringt no, men å ringe legevakta her er som å snakke med en stein. Det har vi prøvd før + at eg er aleine med to små no sia samboaren min er på kjøyring og ikkje kjem heim før tidligast etter helga. Og eg har ikkje lappen heller, så da er det ikkje så enkelt å komme seg noken plass så seint.

Men skal ivertfall ringe med en gang eg våkna i mårra:)

Skrevet

Okey, ja... Den skjønner jeg! Jeg tenker jo ikke på at folk kan ha lengre vei enn meg til legevakten, jeg bor sånn 10 min. gåtur til legevakten, hehe! :P Men ring så fort legekontoret åpner i morgen da. Lykke til! :D

Skrevet

Vi har eg egentlig ikkje såååå lang vei, men å gå 45 min me to små i det her være det gjer eg ikkje, hehe..Ingen som brøyta eller noke, kan jo ikkje gå mindt i hoved veien heller:D

Men den telefonen til legen blei jo skikkelig BOM!!!:(

Guttungen har vert våken i heeeeile natt, tulla og tøysa. Fant han på golve i sta med dyna og puta si, så han er langt inni drømmeland. Så eg vart jo litt sein med å ringe for eg klarte jo å forsove meg. Så var jo helt umulig å få komme t en lege i dag utenom legevakta da (men der er det berre sånne som ikkje snakka norsk).

Hjelper jo ikkje gå til en lege som ikkje skjønna ka eg seie:(

Å dei kontordamene eg snakka med tar jo ikkje noke alvorlig heller

Må ringe igjen mandag når dei opna, da får eg time hos fastlegen!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...