Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 skal man virkeli få lov å gå med hijab når man er på jobb som politi??? synes det er et helt idiotisk forslag!! en uniform er en uniform. det neste er at man krever å få bruke burka med politirefleks på!
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Synes den er interessant jeg, og spennende. Spesielt de poengene som er kommet frem om at det faktisk ikke er lov i verken Egypt eller Tyrkia, at hijab i seg selv er et "moteplagg" osv. Synes også det var ustyrtelig festlig med hun som ble intervjuet på TV2 i går som uttalte seg om hvordan hun ville håndtere å arrestere en mann (som hun jo ikke kan håndhilse på engang i vanlige omstendigheter) Jeg tror dessverre også at slike ting som dette er med på å skape fremmedfrykt, hemme integreringen og fremme rasisme og krasse uttalelser på bakgrunn av religiøs tilhørighet. Men som sagt, debatten i seg selv er veldig spennende å følge.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har full forståelse og ingen problemer med damer som vil benytte hijab som politi.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 hehe... ja, der sa du noe.. ang å arrestere en mann:-) hvordan i allverden skal hun klare det?? dem kan jo ik ta i en mann engang. kanksje hijaben er et relativt lite problem i forhold til andre problem som kan oppstå i den jobben.....:-)
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Hun svarte jo "da ville jeg si fra", jeg holdt på å detta ut av sofaen, så festlig var det. Men på den annen side, jeg velger å ikke legge ut mitt standpunkt om dette, fordi det jo er meget omdiskutert hva som er "rett" her. Jeg kan se både for og bakdeler med det hele...
† I Jesu Navn † Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 Masselatter ble til en datter. Jeg syntes du har noen morsome poenger. Personlig er jeg mot bruk, fordi jeg mener at en uniform bør være en uniform.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Reglene for uniformen er så strenge at reinpolitiet ikke får bytte ut hjelm med skinnlue eller militærstøvler med ordentlige vintersko - og når det er -20 sier de at det ikke er tilrådelig å ferdes rundt på fjellet i dette - hvorfor skal det da gjøres et unntak for hijab, som attpåtil betegnes som et moteplagg?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Antagelig pga religion. hijaben er religiøst forankret uansett hvordan du snur og vender på det.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Jeg synes faktisk at de rett og slett at de kan ta hijaben å tørke seg i ræva med den!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 helt enig:-) det eneste som er litt trist er at det var rett før dem fikk lov til å bruke det. synes nordmenn skal stå på sitt, å ikke la "dem" styre på som det. kan ikke komme til norge å forlange alt mulig rart, hvis dem ikke er fornøyd med hvordan det er her så kan dem reise hjem igjen.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Det er direkte pinlig å lese det du skriver. Den manglende utdannelsen og uvitenheten lyser lang vei. Du blir jo rene legemliggjøringen av den stereotype uutdannede og uintelligente rasisten.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 til 11.20 bla bla bla!! Nå får de innrette seg etter dette landet! Vær fornøyd, eller reis tilbake dit du kom fra! Ikke rart nordmenn blir møkk lei av at de skal forandre på alt mulig, de blir jo heller ALDRI ferdige! Hvis de vil ha d slik de hadde d i hjemlandet så reis hjem da! Problem løst!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 Pinlig lesing kl. 11.31. Skaff deg litt kunnskap så virker du ikke så dum.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #14 Skrevet 13. februar 2009 Spennende debatt synes jeg. Og jeg tviler på at det kommer til å være så fryktlig mange som bruker hijab som vil søke politiskolen. Og om de søker er det jo opptakskrav som de må bestå. Så alt i alt tviler jeg på at det vil bli så mange. Men på en annen side er jeg veldig for at politiuniformen ikke skal vise hva den enkelte har som hobby, religion eller andre slike ting. For alt jeg vet kan det være nynasister, mc-gjengmedlemmer, meldemmer av Klanen osv i politiet, men det synes ikke. Det er jo hele poenget med uniform.
___ Skrevet 13. februar 2009 #15 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har ikke noe imot hijab til uniform og ser mange gode grunner til at det bør være lovlig. Det viktigste er at jeg tror politiet har bruk for folk med den bakgrunnen som disse jentene har. Jeg ser også at det er en del problemer. En ting er sikkerheten, men det tror jeg enkelt kan løses ved å tuforme hijaben riktig. Et større problem synes jeg er prinsippet om at man ikke skal vise religiøs tilknytting når man bærer uniform. Jeg er også litt redd for at flere jenter skal føle seg "tvunget" til å bruke plagget hvis det godkjennes i slike sammenhenger. Personlig ser jeg likevel det at politiet trenger disse kvinnene som det viktigste.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #16 Skrevet 13. februar 2009 Hva med militærpresten, men prestedrakten synlig under uniformen?? Han er i militæret,- og ved behov vil han risikere og måtte drepe,- selv om det sråt i bibelen at man IKKE skal det...På samme måte må man anta at Islamske kvinner i gitt situasjon ivl mått "legge ned" en mann,- og gjøre det... Nåer det stoooor forskjell på en muslim og en muslim da..Noen KLER seg tradijonellt,- men er ikke "fanatikere" av den grunn og vice verca.... Mange muslimske kvinenr som lever veldig "vestlig" men VELGER å bruke hijab, men ellers i livet er med på ALT vi er med på (ut på diskotek, kino alene eller sammen med jenter OG gutter, dater uten far eller bror på slep..)Og det er DISSE kvinnen det er snakk om nå det kommer til hijab til uniform..Ikke de som er av den "tradisjonelle type" muslim...De vil/får ikke velge å bli politi uansett....Militæret har forresten kvinnelige uniformer med mulighet for Hijab.... Sykepleiere også... Nå må jeg si at jeg IKKE har noe bestem mening om dette, selv om jeg vanligvis har meninger om det meste...Men det er mange gode argument på begge sider.... Jeg synes det er rarer at ingen har krevd å få bruek hijab på Norwegian eller SAS-uniformer enda...Iallefall ikke av flyvertinner....DET skulle man tro kom opp FØR politiet fikk det dillemmaet...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #17 Skrevet 13. februar 2009 En hijab har INGENTING i politiet å gjøre. Bruk av hijab er først og fremst religiøst forbundet. Dersom man er så religiøs at man må bruke hijab, ja da har man et alvorlig problem med å kombinere det med politiyrket. Ikke bare det med å håndhlse på en mann eller ta i en mann, men så utrolig mange andre etiske problemer. Norge er det landet som har lengst politiutdannelse. En del andre land har litt ulik politiutdannelse avhengig av hvilket fagområdet man skal jobbe på. Norge har lik utdannelse for alle. Og da må man også kunne utføre alle oppgaver som er lagt til politiet og det klarer ikke ei dame som er så troende at hun ikke klarer seg uten hijab. Så enkelt er det.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #18 Skrevet 13. februar 2009 kan ikke fordra mennesker som sier at en virker dum og lite kunnskapsrik, fordi en har ulik mening. jeg synes det virker dumt og lite flatterende å ikke ha lov til å ha sin mening. men JEG synes hijab har ingenting i politiet å gjøre. hvorfor skal det det? det er et moteplagg i deres kultur. kan dem ikke bare vise håret? er dem redd for at det skal være opphissende på menn? hva er greia? kanskje litt flaut dette her, men jeg spør om dette fordi jeg ikke vet hvorfor. jeg forstår bare ikke opplegge, siden det tydeligvis er så vikti å ha det plagget på hode at vi nordmenn må forandre på uniformsreglemanget. hvorfor ha det på? noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #19 Skrevet 13. februar 2009 Syns det er sunt med slike debatter jeg da. Akurat dette teamet har jeg ikke noen sterke meninger om. Kunne ikke brydd meg mindere. Ville verken fått mer respekt, eller mindre respekt for politi med hijab.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #20 Skrevet 13. februar 2009 Menman virker jo dum når man spyr ut av seg smårasistiske utsagn. Det handler ikke om retten til å ha en annen mening i det hele tatt. Det handler om å være intelligent nok til å argumentere for sitt syn på en saklig måte.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #21 Skrevet 13. februar 2009 La de prøve det ut så får de kjenne selv hvor ubehagelig og feil det er å ha den på på jobb, så får de heller ta den av. Og hvis det går bra og de gjør en like bra jobb uten bivirkninger pga hijaben så tok vi motstandere feil. Enkelt og greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå