Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 I disse Snåsamanntider har de rasjonelle nok en gang minnet oss på at en tilsynelatende bedring av healing osv. kun skyldes placebo. Mener de da at sykdommen man har fått kurert i utgangspunktet var innbilt, dermed var det lett å tro seg frisk også? Eller mener de at sykdommen er reell, men at man kan tro/innbille seg frisk uansett? Mitt poeng: Hvis vitenskapen annerkjenner at sykdommen er reell og at man kan tro seg frisk, så er jo dette ganske heftig, på grensen til mirakuløst. Vet man hvorfor og hvordan tro/innbilling fungerer på kroppens fysiske mekanismer? Altså på et mekanisk nivå. Er det forsket på? Jeg forstår rett og slett ikke logikken i tanken "Healing er tull, men placebo er reelt", sålenge man ikke kan forklarte nøyaktig hvordan placebo fungerer.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Man mener sykdommen er reell, men at man per se kan innbille seg frisk. Tror man sterkt nok på "placebo" vil det ha effekt. Det har innvirkning på kroppen rent fysisk, siden man jo blir frisk, eller i alle fall bedre. Man vet også hvorfor men jeg husker ikke i farten. Og ja det er forsket MYE på. Og man kan forklare hvordan placebo fungerer og kan derfor si at healing er tull, men placebo er reelt, og kan være den utløsende årsaken til at man blir frisk av healing...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Jeg synes det blir litt teit å si at healing er tull, det er bare placebo. For om healing setter i gang placebo-mekanismen i et menneske - så blir man jo healet....
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 En må ikke undervurdere placeboeffekten! Den gjelder ikke bare på healing osv, den fungerer på vanlig medisin også. Det er f.eks. gjort studier på hvordan legen bevisst kan bruke placebo og nonplacebo (det motsatte av placebo). Hvordan legen legger frem forventet effekt av medikamentet har mye å si. Hvis legen f.eks sier at en pasient kan ta prøve tablettene og se om de fungerer får en generelt dårligere effekt enn om legen sier at han kan skrive ut noen tabletter som gjør pasienten frisk. Så at healing o.l bruker blacebo aktivt er ikke noe gale i seg selv, for placebo fungerer! :-)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 Begrepet "Placebo" bruker man når folk får effekt av behandling uten at man kan forklare hvorfor. Effekten av behandlingen er reell, men man klarer ikke beskrive årsaken til det. En hypotese rundt flere tilfeller av Placebo-effekt, går på at menneskekroppen og menneskesinnet er så tett forbundet at overbevisning om behandlingens effekt trigger immunforsvaret til å gjøre en bedre jobb. Opplevelsen av smerte er også subjektiv og avhengig av psyken - så overbevisning om at smertene skal forsvinne, kan få akkurat det til å skje. Mange behandlinger man tidligere ikke forso virkningen av, ble kategorisert som Placebo-effekt. Etter mye forskning kom man frem til en forklaring på behandlingseffekten. Effekten av ulike former for healing tilskrives i dag Placebo-effekten, fordi man ikke kan forklare det. Videre forskning KAN komme til å vise hittil ukjente årsakssammenhenger, eller så KAN effekten være på grunn av endringer i de behandledes psyke. Eller begge deler - som det ble sagt over her er også mye av virkningen av godkjente legemidler et resultat at at folk forventer bedring av symptomene sine. Det er forsket en hel del på forholdet mellom psyke og sykdomsforløp - de bruker forskningsresultatene intensivt i kreftbehandling og på smerteklinikker. Men det er ikke HELT det samme som Placebo... Så selv om legevitenskapen ikke kan forklare virkningen av healing, bortsett fra muligheten for at det er endringen i pasientens psyke som har betydning, så skal man ikke avskrive healingen som vås. For mange pasienter er effekten av healing reell, de innbiller seg ikke at de har vært syke eller at de blir bedre. Men som offentlig instans kan ikke Legeforeningen eller Legemiddeltilsynet anbefale behandling de ikke kjenner virkninger og bivirkninger av. De fleste helseinstitusjoner anbefaler bruk av teknikker som hjelper pasientenes psyke, men da i TILLEGG til anerkjent medisin vi kjenner virkningen av.
Gjest -<<- Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Psyke påvirker somatiske sykdommer. Ja, det er forsket masse på det. Man kan godt si at healing "virker" i den forstand at dersom pasienten selv tror den har effekt, vil den gjerne oppleve effekt - eller i hvert fall føle seg bedre til tross for at sykdommen vedvarer.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Takk for innspill alle mann. Siden man ikke vet hvorfor og hvordan placebo fungerer, er jo dette fenomenet fortsatt ganske "mirakuløst", etter mitt skjønn. Ergo bør man ikke avfeie "mirakuløse" fenomener som uviktig tull.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Psyken er utrolig sterk. Så sterk at om man "tror" man drikker alkohol, så blir man faktisk full! Og placebo blodtrykksmedisin osv fungerer faktisk det også. Helt utrolig.. Men tror på healing alikevell jeg. Mormoren min kontaktet faktisk snåsamannen for mange, mange år siden. Hun kontaktet ham pga min mor slet noe enormt med ryggsmerter, var nesten ikke til å gå i perioder. Etter denne samtalen, ble hun gradvis bedre., MYE bedre. Og min mormor fortalte ikke min mor om denne samtalen med snåsamannen før LENGE etterpå!! Forklar den da??!!!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Jeg tror også på healing. Siden vi ikke kan fastslå årsakssamennehengen (på linje med placeboeffekten), begrenser det seg selvsagt til tro. Jeg vet at både barn og dyr har blitt brått bedre etter healing. Så får den som vil skylde på tilfeldigheter gjøre det. Men det slår meg: Hvis ens egen psyke kan påvirke kroppen i så radikal grad, kan man da utelukke at et annet menneskets energi kan påvirke ens egen kropp? Det er jo et energispørsmål åkkesom. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå