Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Hvordan gjør dere det med arving av babyklær, babyutstyr, leker, barneklær og andre barneting? Jeg er den første i familien som har fått barn. Vi har dermed ikke arvet noe - bare noen småting her og der fra venner. Vi kjøper stort sett nytt til barna våre, men ikke så veldig dyrt, Stort sett H&M og tilsvarende. Vi har klær og utstyr til både gutt og jente. Nestemann ut i familien er min søster. Hun og samboeren har like god råd som oss, men jeg vet hun forventer å arve alt fra oss. Alt er relativt nytt og veldig fint tatt vare på. Hun trenger jo ikke kjøpe noe da - det hun eventuelt trenger (og mye mer til) vil hun få fra sine svigerforeldre. Nå er det ikke slik at jeg ikke unner dem å arve litt. Men når det går lass med klær og utstyr én vei synes jeg der er litt urettferdig. Tenk så mye jeg hadde spart om jeg hadde fått alt utstyret. Andre som har det slik? Hva gjør dere?
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Hva er problemet egentlig? Du lar henne arve det dere vil gi fra dere og beholder resten. Dersom dette med arving er et problem for deg, kanskje du skulle venta med å laget disse ungene slik at du kunne spart penger på å arve? Jeg er først ute i min familie, og har en lillebror, samt 5 svigersøsken som kommer til å følge etter. Og jeg har faktisk lagt litt her og litt der som jeg vet de kommer til å like så de arver noe alle sammen...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Det er ikke et problem at hun arver. Det er bare flott at noen kan bruke det vi ikke trenger, Problemet er at hun kommer til å forvente å arve alt av både klær og utstyr. Man får jo redusert pris ved å selge det på f.eks Finn og søster min kommer til å synes det er alt for gale at hun skal kjøpe nytt til fullpris, mens jeg selger mitt som er nesten nytt. Og ettersom det er innad i familien kommer hun heller ikke til å betale noe for det. Hadde det vært flere som arvet - hadde jeg også sett det på en annen måte, men når jeg har en som kommer etter i hælene mine og får alt av utstyr og klær og sparer mange tusen - da synes jeg det er litt urettferdig
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Men du trenger da ikke å gi vekk ALT selv om hun forventer det. Det blir litt som tråden under her om hun som lurer på om kanskje NAV kan dekke lappen for henne, forventninger er ikke alltid til for å innfries;) Jeg ville altså latt henne fått det DU ønsker å gi videre, ikke mer eller mindre:)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Du kan jo hinte litt og satse på at de kjøper litt ok gaver til dine barn. Så slipper du å kjøpe alt nytt der...?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 De ser på det slik at man skal 'holde pengene i familien'. Altså kan ikke jeg selge brukt og så må de kjøpe nytt (familien taper da differansen). Egentlig en grei tanke, men når det bare går en vei så blir det jo slik at 'å holde pengene i familien' betyr at jeg skaffer klær og utstyr til barna hennes uten å få mye igjen for det,
Madelene Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 jeg hadde hørt om hun ville kjøpt det for hall pris kanskje..? forstår deg godt med tanke på at det er urettferdi. hadde syntes det selv også. men om det er slik at hun ønsker å arve alt, så kan du si - "noe kan du få gratis, men jeg vil ha litt for den og den tingen". hadde jeg vært søsteren din så hadde jeg syntes det hadde vært en grei løsning, men folk er forskjellige. lykke til...
*toppris* Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 gi det du vil gi, behold det du vil beholde og selg det du vil selge.... så har hun da selv valget... vil hun ha det du skal selge kan hun kjøpe det... skal innrømme det at jeg hadde syns det var kjipt å måtte kjøpe av min søster, men hadde forstått det om du hadde forklart;) ville da solgt på nett for halv pris, og litt billigere til søsteren;) så får hun ivertfall "litt for å være din sster"...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Jeg fikk to tette barn, og har dermed brukt alt utstyret til to barn. Uten å gi det bort i mellomtida. Det hadde aldri slått meg å gi bort til noen før jeg selv var ferdig. Jeg har fortsatt loftet fullt av utstyr, 7 år siden første barn. Nå skal jeg bruke masse på barn nr tre. Jeg ville tilbudt søster å kjøpe utstyret jeg ville selge til halv pris før jeg solgte det videre. Det hadde ikke vært aktuelt å gi bort noe jeg skulle bruke videre, eller selge.
LadyJones Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Samboer og jeg var nummer 2 i familien vår som fikk barn, en jente. Dermed arvet vi alt vi ville ha fra hans søster, som fikk en jente et par år før. Vi har spart enormt og jeg har ofte synes det var synd at hun aldri fikk arve! Derfor har jeg kjøpt en del klær og ting jeg vet hun har trengt til jenta si (Vi arver det jo om et par år uansett!!!) Demed føler jeg at dette arvesystemet er litt mer rettferdig og vi føler oss "lure" alle sammen, at vi "holder pengene innen familien", som noen sa her.... Gjelder jo å utnytte ressursene så godt man kan (ikke kjøpe alt nytt hele tiden), men at alle skal føle de får litt igjen for det!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Jeg gir ikke bort noe før jeg selv er ferdig med å få barn. Når jeg selv er ferdig, kommer jeg til å gi bort det meste, men beholde enkelte ting. Så hvis dere har planer om å få flere barn en gang, ser jeg ikke poenget med å gi bort noe. Fordi når man bare låner bort ting, så er det lett å ALDRI få det tilbake igjen, selv fra søsken.
lillebøllaspringmadrass Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Kan du ikke si at du har tenkt å selge det på finn da. Men lurer på om det er noe hun kunne tenke seg å spare penger på ved å kjøpe det billig av deg?? Si at pengene skal settes på ungas sparekonto..
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 Takk for mange innspill Tror jeg gjør som flere av dere sier, hvis jeg tør. Jeg kontakter henne litt i forkant og sier at "nå har jeg tenkt å selge dette xx (f.eks vognen) for å sette pengene inn på sparekontoen til barna. Tenkte jeg skulle spørre om du hadde lyst til å kjøpe den først. Du kan få den til x kroner hvis du er interessert". Da blir det en positiv samtale og hun kan jo ikke akkurat si - "nei, jeg vil ikke kjøpe det, jeg vil ha det gratis". Det meste av klær og slikt skal hun selvsagt få/få låne. Vi ha noe tilbake for å spare på det. Er ikke sikker på at jeg tør. Jeg er litt konfliksky av meg og er redd for at hun skal bli sinna/skuffet og gå rundt å klage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå