Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virklig så vanlig å ikke ha mer en 2000 kr igjen etter at lån, regninger og mat er betalt?

Altså 2000 kr på diverse posten?

Hmm, er ikke av de alenemødrene som klager på økonomien, men visste ikke at jeg hadde så mye bedre råd enn mange familier med 2 voksne.

Regnet på det i sted og her sitter vi igjen med minst 5000 kr i mnd, etter lån, mat og sparing er trukket fra.

Bare å øke spare beløpet gitt, klarer andre å leve på så lite kan jaggu vi også gjøre det!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er alenemor og fremover går jeg 1100 i minus hver eneste mnd fremmover... før jeg har kjøpt mat :(

Skrevet

off da..det hørtes ikke bra ut!

Hvorfor i en så vannsklig situsjon??

Skrevet

Og du anonyme 22.12: Hva feiler det deg da??

Skrevet

I vårt budsjett har vi inntekter som dekker huslån, bilhold, forsikringer, telefoni og internett, mat og husholdningsartikler, sparing - og det er en post som dessverre har fått tildelt et minimum av midlene, årsavgifter, kommunale avgifter, tja, alle forutsette utgifter da. Når det er dekket er det nesten tomt i kista, men det er fordi vi har prioritert hjem og familie. Hadde vi prioritert arbeid og penger ville det selvfølgelig gått på bekostning av andre viktige ting igjen.

Skrevet

ja si det... jeg har studielån som begynner å løpe med en inntekt på tilsammen 24000 i mnd med alle stønader og faste utgifter på 20000,- før studielånet trekkes...

gleder meg...

lurer på hva jeg skal la vær å betale jeg?

husleien, barnehagen, billånet?? hm...

Skrevet

Nettopp, alenemødre vet ikke selv hvor godt de har det økonomisk. Noe du og andre skrytepaver her er flinke til å få frem ved flere anledninger.

Skrevet

Der mistet jeg noe. Det jeg ville si var at vi er to voksne, og grunnen til at vi har det litt knabert er ikke høye levekostnader, men vi har prioritert familien - vi kunne hatt dobbelt så mye inn enn det vi har nå, imotsetning til aleneforeldre har vi dobbel inntjeningsevne, og da synes jeg ikke vi skal klage. :)

Skrevet

Hvis du synes det er så lukrativt å være aleneforsørger kan du jo bare kaste gubben på dør og forsøke det selv?

Skrevet

Ehhh..skrytepave??

uansett, sier jo at jeg vet at jeg har det bra..ikke det det gikk i.

Ingen penger i verden kan gi sønnen min en tilstedeværende pappa, så har det ikke så forbanna godt på andre områder!

Skrevet

Nei, da mister jeg privilegiet av å ligge inntil en god mannekropp hver kveld. Alenemødre HAR det godt økonomisk, sånn med tanke på at de slipper å jobbe før ungen er tre år.

Skrevet

Nei, det sa jeg heller ikke. Kun at du hadde god økonomi. Jeg vet at verdien av en snill og god mann ikke kan måles i penger :)

Skrevet

Kan jo søke om støtte til barnepass, 64 % dekket av nav.

Har du sjekket om barnehagen har redusert foreldre betaling?

Bostøtte?

Bytte bilen inn i en billigere? Bruke kolektiv eller sykkel? (det gjør jeg..sparer myyye penger der)

Skrevet

Den var til anonyme over her,

Hilsen nn 22:35

Skrevet

Til anonym 22:31.

Hva mener du med å la være å jobbe fram til ungen er 3 år.

Jeg ville aldri kunne dekke utgiftene mine med de 11000 man får i overgansstønad. Finnes faktisk alenemødre som har gjeld og andre utgifter. Jeg må faktisk ut i jobb igjen når ungen er 10 måneder jeg. Ikke får at jeg klager på det. Får det må det fleste. Alenemødre eller ikke..... Og vil heller ha utbetalt 21000, i måneden i lønn og ha det greit økonomisk, enn 11000 i OS og sitte å suge på labben. Dekker knapt lånet mitt det jo.....

Skrevet

Ja, for jeg har jo skjønt at overgangsstønaden er til å bli rik av *ironisk* Dersom du mener man kan leve på det lille den utgjør mener nå jeg at du er i en vinn/vinn situasjon - du kan leve på lite OG har den gode mannskroppen (og forhåpentligvis da barnefaren) som kan tjene penger til deg, tilsvarende minimum OS + ekstra barnetrygd. Regn litt på det, jeg tror du kan få i pose og sekk :o

Skrevet

anonyme 22:44

man kan faktisk få mer enn 11000 i mnd

dobbel barnetrygd: frem til barnet er 3: 2600 kr

bidrag, minimum: 1000

bostøtte, maksimalt:3400

gratis barnehage i mange komunner, men minst dekket 64% av utgiftene om man er arbeidssøkende eller student

studenter får også stipend minimum 1200

men men.

Skrevet

Til anonym 23.07

Dobbel barnetrygd 970x2=1940 ihverfall i det Norge jeg bor i!!!!

Dvs 11000+1940+3400+1000=17340,-

Og med dette skal man dekke pr mnd:

Lån 10000

Bilugifter 2000,- (nei kan ikke bare gå ut av døra og ta bussen her jeg bor)

Studielån 1000,-

Mat ca 3000,-

Strøm 1500,-

Fellesutg. 500,-

Forsikring 700,-

Telefon 500,-

+årsavgift på bil, nrk lisens, kommunale avgifter

Og hvis du klarer å få dette regnestykket til å gå opp ved å leve på overgansstønad, så vær så god å prøv det du....

Takke meg heller til å gå ut i jobb igjen jeg etter 44 uker jeg, og ha det litt bedre økonomisk.

Og hvorfor mener du jeg kan få dekket 64% i barnehageutgifter hvis jeg går hjemme. Skjer nok ikke i kommunen her jeg bor. Og hadde jeg vært hjemmeværende så hadde jeg nok hatt barnet hjemme.

Skrevet

Nei, da mister jeg jo huset. Må ha to innteker vi. Dessuten har vi mer utgifter i mat og diverse.

Skrevet

Jeg har faktisk kun 900 kr igjen når alle regninger er betalt. Da har jeg ikke lagt til matutgifter, mnd-kort, klær og diverse ting. Men jeg tar litt av en sparekonto hver mnd til dette. Den opparbeidet jeg meg mens jeg var i full jobb. Nå er jeg student så inntekten er omtrent halvvert men utgiftene de samme.

Skrevet

Har sett det regnestykket og den summen før. Hun bor i Finnmark = tiltakssone. Der er barnetrygden høyere. Skatten er lavere, man får tilbakebetalt på studielånet og det er billig å bo der. Et paradis for alenemødre med utdanning!

Skrevet

Til anonym 16:49

Jeg bor ikke i Finnmark, men ei lita bygd på Østlandet.

Og spiller det noen rolle egentlig. Satte opp et regnestykke for å vise at det faktisk kan lønne seg å være i jobb i stedet for å motta OS.

Skjønner ikke helt de som tror det er fryd og gammen og leve på OS jeg. Vil heller være i jobb og tjene mine "egen"penger jeg. Vil bare si at de som ikke har noe annet valg enn at de må leve på OS en periode ikke har det så sinnsykt fett slik som mange tror. Det er desverre ikke alle som har noe annet valg!!! Og slutt derfor å rakk ned på de som dessverre må motta støtte og på de som er alenemødre. Hadde jeg hatt valget skulle jeg gjerne bodd sammen med BF, hatt to inntekter i huset og en pappa til barnet mitt som stiller opp. Har desverre ikke valgt å være alenemor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...