Ørna m/2 ørnebarn pp1 Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Jeg var på legevakten i dag pga jenta mi har hostet så fryktelig i det siste. legen tittet på henne og observerte henne og fant ut at hun har astma. jeg må innrømme at jeg vet lite om astma og om hva jeg skal gjøre hvis hun får et astma anfall. er det noen her som har barn med astma som kanskje kan fortelle meg litt om det og om hva jeg evt skal gjøre hvis hun blir skikkelig dårlig? Uff, er utrolig trist og føler at det er min skyld at hun har fått det, kanskje jeg har vasket for lite og skiftet på sengen for sjelden osv. er mange leie tanker og jeg synes hun er så liten, bare 17 mnder:(
Gjest -<<- Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Skaff deg henvisning til en lungespesialist. En legevaktslege kan ikke stille en astmadiagnose slik uten videre, selv om han selvsagt kan si noe om sannsynligheten for at hun har det.
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Det har ingenting med din vasking og gjøre.Jeg har selv 3 astma barn.Minstemann har maskin som hjelper han når han får sterke anfall..Minstemann var bare 6 mnd første gang han fikk anfall.Ingen av oss røyker.
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Jenta mi fikk konst. astma da hun var 10mnd. Da hadde hun vært plaget hele sitt korte liv. Du må ikke tenke på at det er din skyld at hun har fått det. Det er det helt sikkert ikke! Astma er ikke så ille å ha i dag heller. (Hvis du sammenligner med hvordan det var for noen år tilbake da medisinene og kunnskapen var mye dårligere) Astma er på vei til å bli en vanlig sykdom i dag. På samme måte som diabetes. Det er veldig mange som har det. Med riktig medisinering kan barnet ditt være med på det samme som barn som ikke har astma! Jeg har også fått høre igjen og igjen (så ofte at jeg er ganske sliten av det faktisk) at barn som får det så tidlig ofte vokser det av seg. Jeg lærte mye om astma gjennom seriøse sider på internett. Apotek1.no har mye god info. naaf.no er siden til Norges Astma og allergi forbund. Det er ingenting som kan slå oss foreldre mer ut, enn når det skjer barna våre noe leit! Så alle de følelsene du sitter med nå, og alle tankene er helt normalt. Bare ikke la alt det negative ta overhand. Dette ordner seg helt fint! Blir hun skikkelig dårlig skal du ikke gjøre så mye mer enn å forholde deg rolig og pleie henne som om hun ellers er syk Blir du stresset, blir barnet stresset og det hele forverrer seg. Hvilket opplegg har dere fått ifh medisinering nå? Skal dere prøve ut noe og komme tilbake til fastlege om ei uke eller to? Eller er dere henvist til barnepol. med en gang? Vi var heldige og ble tatt godt vare på. Først ville fastlegen prøve å se om hun klarte å få kontroll. Vi var inne hver 7-10-12 dag for å kontrollere dosene ol. Når hun etter tre-fire ganger så at det ikke gjekk sendte hun oss til sykehuset som tok oss kjapt inn. Vi har opplevd en gang at hun var skikkelig dårlig. Hun raspet så i lungene at legen ikke hørte hjerte hennes slå. De var usikker på om det var astmaanfall, eller hjerte som holdt på å kollapse. (Vi fikk vite det siste etter at hun var fin igjen) Det var en helt jævlig opplevelse som mor! Å stå der ved sykesengen og se barnet slitt slik. Uten å vite hva som egentlig skjer. Men jeg skal love deg, etterpå er alt fint igjen. Her har hun vært skikkelig dårlig gjennom hele vinteren. Hun ble dårlig omtrent bare av å se på kulda ute. Helt til det plutselig snudde seg over natta. Nå tåler hun å være ute i flere minusgrader, og er *bank i bordet* enda ikke dårlig. Har vært slik i over ei uke. Vi opplever at hun blir bedre når hun får være i fysisk aktivitet. (Som når vi har herjet rundt på lekeland et par timer) Under forutsetning for at hun er riktig medisinert seff. Jeg har vært på astmakurs i regi av sykehuset i dag. Der fikk vi mye nyttig info! Kanskje sykehuset hos deg arrangerer noe slikt etterhvert også. Har du forresten fått beskjed om at det er _veldig_ viktig å skylle munnen/drikke etter hver medisinrunde? Medisinen kan gi sopp hvis ikke. Samt å vaske rundt munnen for å unngå eksem. I dag føles det nok som om du har fått bena slått fra under deg! Men så snart du lærer og kjenner sykdommen å kjenne vil det nok bli en vane. Barn som har fått konstantert astma har krav på hjelpestønad. (1075kr mnd) Du kan lese om det på sidene til nav.no. Så langt det ikke utvikler seg til å bli en mild astma da. Tilbake til om barnet blir skikkelig dårlig. Legene vil nok fortelle dere mer om det etterhvert. Ut fra behovet til barnet ditt. Dere kan øke dosen på medisiner på dårlige dager. Men i utg.punktet skal dere satse på å kun bruke faste forebyggende medisiner. På ekstremt dårlige dager om dere skal komme dit har legevakten en veldig lav terskel hos små barn! Det går nok helt bra!! Er det noe du lurer på er det bare å spørre. Jeg føler jeg har hodet fult av så mye info om det etter kurset i dag, at jeg ikke helt vet hva som er relevant info for deg eller ikke
Ørna m/2 ørnebarn pp1 Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. februar 2009 Tusen takk for svar. Legen observerte henne lenge og lyttet og spurte. han sa at det er astma hun har og at det er 90% sikkert. vi skal dra på apoteket i morgen å hente ut medisinene (flutide og ventolin) og masken. vi skulle begynne med å gi henne morgen og kveld. ventolin skulle hun få hvis hun ble dårlig. men hvordan blir de når de får et anfall? her har det bare vært endel hosting, egentlig siden i høst. men har aldri følt at hun har vært tett eller alvorlig syk. Jeg har så mange spørsmål, men vet liksom ikke hvor jeg skal begynne. Tror ikke det har gått opp for meg egentlig:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå