Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

når vi damene ENDELIG har født... har da bf fri fra jobb etterpå?? i en dag eller 2 liksom?? eller?? er helt blank på dette og lurer fælt.. altså.. når må bf tilbake på jobb etter fødsel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har krav på 2 uker fri fra jobb i forbindelse med fødsel, men det er variabelt om det er med lønn eller ikke (det kan bedriftene bestemme selv). Vil tippe det står i ei personalhåndbok eller liknende, hvis ikke kan han jo høre med lønningskontoret :o)

Skrevet

det kommer helt an på arbeidsgiver til bf. Min måtte på jobb uken etter. Heldigvis fødte jeg natt til fredag, så vi hadde helgen hjemme...

Er ikke krav om at de får fri, men de kan vel få det uten lønn - men det ble litt uaktuelt for oss rent økonomisk. Han fikk kortere arbeidsdager og det hjalp! Ellers kan de jo ta ut ferie hvis de kan gjøre det på sparket... er jo litt vanskelig å planlegge det

Skrevet

Far har rett på to uker fri i forbindelse med barnefødsel, men arbeidsgiver er ikke pliktig til å utbetale lønn i denne perioden. Noen arbeidsgivere gir fri med lønn, andre ikke.

Skrevet

okeei:) taaaakk for svar:D da får vi bare håpe på at gubben får lønn:D

Skrevet

I kommunen vi jobber i, har barnefar 14 dager i forbindelse med fødsel som han er hjemme. Vi velger at sambo tar 14 dager fra vi kommer hjem fra sykehuset, og ikke at dagene på sykehuset teller av de 14. Sambo jobber som vanlig, og kommer på sykehuset etter jobb. Dette er en løsning som passer oss godt. Jeg vil mye heller ha sambo hos meg i 14 dager hjemme, enn å "miste" noen dager av hans perm når vi er på sykehuset.

Men det er ikke alle arbeidsplasser som gir barnefar fri med lønn som hos oss. Men tror alle fedre har rett på 14 dager i forbindelse med fødsel uansett betaling eller ikke.

Uff, ble rotete dette, men håper du skjønte hva jeg mente... :/

Skrevet

hehejoda skjønte det;) MEN, går dette da ut over de 6 ukene bf har permisjon..? eller blir det i tillegg? gubben har ikke lyst til å ta ut 2 uker skjønner du.. ikke his han ikke får lønn, men i tillegg så er han litt redd denne finanskrisen, huff...

Skrevet

de to ukene har ingenting med pappapermen å gjøre, så de går ikke utover de 6 ukene...:) Alle har KRAV på 14 dager fri, men det er som sagt over lønna som arb.giver bestemmer over...men han må ta disse to ukene fra babyen er født eller dere kommer hjem fra sykehuset;)

Skrevet

Alle har krav på to ukerspermisjon etter arbeidsmiljøloven:

§ 12-3. Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

Legg merke til at retten til to ukerspermisjon også kan overdras til andre dersom man er alene forsørger. Det betyr at man f.eks at bestemor kan komme å være hjemme med deg og barnet om du er alenemor.

I hvilken grad en har krav på lønn, så er ikke det bare opp til arbeidsgiver. Dette er regulert av tariffavtalene ( eller overenskomsten) på din mannsbedrift. Min mann får lønn i de to ukene fordi tariffavtalen hans sier at han har krav på det... Her lønner det seg å sjekke med tillitsvalgte på jobb:)

En annen ting, når han er i pappaperm kan du ha krav på ammefri...Enten en halvtime to ganger om dagen eller redusert arbeidstid på en time hver dag. Dette er etter arbeidsmiljøloven, altså noe alle har krav på. ( Skal man ha lønn mens man har ammefri, må dette være regulert etter tariffavtalen)

§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

Skrevet

Noen som vet om de 14 dagene er i TILLEGG til den tida fødselen tar. Har barnefar fri med lønn under selve fødselen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...