Gå til innhold

er det greit å si "så tynn du er!!" ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter svangerskap og fødsel ser det ut som jeg har anoreksia. ser det selv og er svæææært misfornøyd! men så lenge jeg ammer går jeg ikke opp uansett hvor mye jeg spiser. energien er borte, og det jeg hadde av former er borte!

dette skulle jeg ha taklet hadde det ikke vært for at jeg blir minnet på det heeeele tiden hvor tynn jeg er! folk som både kjenner meg, og ikke, kommer med kommentarer som "spise du ingenting?", "nå må du spise du som er så tynn", "slanker du deg eller?" + tuuuusen andre kommentarer.....

så når en som er tykk slenger ivei en slik kommentar, kan jeg da svare: "så tykk du har blitt da", eller "jøssenavn! du har kanskje fått nok mat nå!" ????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært spinkel hele livet mitt og har alltid fått sånne kommentarer.

I det rette humøret kommer dritten frem i meg og spørr tilbake;Så tjukk du er/har blitt.

Det er like sårende begge veier,men det glemmer ofte de som har litt for mye flesk mellom øra!

Skrevet

huff, folk er så korttenkte! Selvsagt er det ikke greit å slenge ut slike kommentarer, verken til tynne eller tykke. Det er sårende, og andre har da virkelig ikke noe med hvordan en ser ut!

gi deg selv en god klem:) Og jeg håper at du får det bedre med kroppen din når ammingen er over.

Skrevet

jeg har det også sånn. det skal jeg søren med huske til neste gang noen gnåler om det..

Skrevet

Jeg er så misunnelig på dere som er tynne. Når jeg sier så tynn du er, så er det ren beundring. Ikke ta det negativt. Dere er heldige.

Skrevet

nei det synes jeg ikke. jeg er slev tykk, men har en tante som er så tynn at hun må kjøpe bukser i strl 12 år og hun blir like lei seg som jeg blir når noen masre om vekten hennes.

Skrevet

Jeg tror det bunner ut i at mange er misunnelige på de som er tynne og blir tynne. Mange har vanskelig for å forstå at det kan være et kompleks for noen. Og kanskje man tror at vedkommende ikke ser selv hvor tynne de er. I tillegg er det som en over sier, noen som bruker det som et kompliment, fordi de selv liker å høre det...

Enkelte med noen kg for mye skjønner ikke helt det at man kan bli tynn uten å gå inn for det eller ville det selv, og føler kanskje at de har en slags "plikt" til å informere den tynne om at de ikke trenger å "slanke" seg mer...

Det er nok bare tankeløshet. Skjønner godt at det er sårende. Men tror ikke du kommer noe lengre med å slenge kommentarer tilbake.

Forklar heller at ammingen tapper deg helt og at det ikke nytter hva du gjør. Tipper de synes det er veldig ubehagelig å få til svar, og kanskje de tenker seg litt om neste gang.

Skrevet

Har det på akkurat samme måten som deg og kjenner jeg er så møkk lei!. Helt utrolig hva folk tar seg friheten til å lire ut av seg.

får høre dette så og si daglig jeg og.

"Må ikke bli tynnere nå", "har du gåttinn for å bli så tynn". "Du må spiiiiise!".

Mest lyst å svare "klapp igjen nebbet". Men sier bare "det er ammingen" el noe sånt. Hva faen svarer en på slike kommentarer da? forstår virkelig ikke folk at det er ubehagelig for oss? Det er ikke noe kjekt men noen ting må en vel bare bite i seg..

Skrevet

ikke greit å si det til folk.. jeg også har hørt det hele livet, og hater å høre det. Sier ikke til noen at de er blitt tykke, gråhårete eller andre "negative" ting..

Det å si...oi så flott du er! det kan man gjerne si..utover det kan man holde munn

Skrevet

Til et par anonyme over her.

Jeg er radmager og missunner de som har noen kg for mye.

Min drøm er å måtte tenke på hva jeg spiser så jeg ikke legger på meg, da har jeg iallfall et lite valg.

Nå tror jeg jaggu jeg skal begynne å gå rund å si "neimen så rund du er" for jeg sier det jo av missunnelse.... Er det greit at jeg sier det da?

Skrevet

Ja, enig med deg over; å kommentere vekten til noen er ikke greit, det er kritikk av utseendet uansett om de har for mye eller for lite. Skjønne også deg over som sa at vi som er stor mener det som et kompliment når vi sier at andre er tynn, men det blir veldig ofte ikke motatt som et kompliment av de som er tynne.

Skrevet

kan du ikke heller si "så fin og slank du er"..Når noen braser ut med "gud så tynn du er!" så er det ganske ubehagelig..

Jeg har det likedan som deg HI. alltid vært slank, men med former. Etter fødsel, kolikkbaby og amming har jeg gått dramatisk ned, og er ganske tynn. for tynn, så jeg håper jeg går opp til normalt etter amming.

Men det er så utrolig mange som nesten gaper og blir store i øynene samtidig som de påpeker hvor tynn jeg er, om jeg spiser mat, at det snart ikke er noe igjen av meg osv. Er klar over at jeg er slank, men gud, jeg er da ikke sykelig tynn..jeg er bare tynn og formløs!

Skjønner at overvektige kanskje er missunelige, men prøv å se det motsatt, tynne er kanskje missunnelige på de som er tykkere..vil heller ha former enn ingenting. Så hvorfor er det egentlig lov til å si "så tynn du er!" og ikke "så tjukk du er".. er jo kommentarer på kroppsstørrelse begge deler..

Jeg skal prøve å slå tilbake motsatt neste gang å se reaksjonen.. bare for å se hvordan de reagerer.. Liker ikke at folk skal kommentere kroppe min med noe jeg selv synes er negativt, det er sårende.

Skrevet

forst nn 09.38..

Leste videre, og skjønte kanskje det ville være barnslig av meg å svare motsatt tilbake!

Men jeg bruker ofte å gjøre lang historie kort å si: amming, kolikkbaby+masse hopping, osv.. Men det virker ikke som folk hører det egentlig..

Det er helt greit om foreldrene mine spørr om jeg får i meg nok mat, og at jeg må prøve å få spist litt innimellom slagene..for de sier det på en måte så det virker som de bryr seg..

Men når bekjente måler meg og stirrer meg opp og ned så er det ekkelt!

Skrevet

Bare når vedkommende, ved siden av en overvektig, snakker om hvor feit han /hun er.

Skrevet

Det er ikke greit i det hele tatt. Har en flott lillesoster på 14 år. Hun blir mobba hver eneste dag fordi hun er naturlig tynn. Bli kallt skjelettet o.l. Det er ikke bare tjukke barn som blir mobbet. Det må tas tak i dette også!

Skrevet

Har det på samme måte. Har alltid vært naturlig tynn. Blir utrolig irritert på dem som sier "Nå må du ikke finne på å gå mer ned i vekt!" Jeg slanker meg ikke. Ikke noe jeg kan kontrollere nå som jeg ammer..

Skrevet

ÅÅÅ så godt å lese!!

Jeg er så lei meg om dagen, for alle, fremmede og kjente skal hele tiden kommentere kroppen min nå som jeg er gravid.

Så diger du er blitt, så enorm du er, er det tvillinger osv.

Jeg og mannen min har hatt en diskusjon ang det. Han mener jeg må tåle det når jeg er gravid. Men jeg mener det er en uting at alle skal kommentere andres kropper hele tida. Jeg mener det er like stygt å si at noen er blitt radmager som å si at jeg er blitt diger. Det er bare noe man sier til gravide og tynne visst. For å kommentere at noen er blitt tjukk er visst ikke lov.

Jeg stemmer for at man lar være å kommentere folks kropper, enten de er tynne som HI, tjukke eller gravide.

Skal man si noe så kan man si at personen ser godt ut. At MAGEN er blitt stor og fin, osv.

Så jeg skjønner deg godt HI. Du skulle slippe å få høre sånne kommentarer, og ja, ta igjen med samma mynt. Er beste måten å få noen til å slutte på. Eller si at du blir lei deg av sånne kommentarer og helst vil slippe. Det har jeg begynnt med, og folk blir ganske satt ut.

Skrevet

Komplimenter som "Oi så fin og slank du har blitt" er selvsagt ok

Spørsmål som resultat av reell bekymring for din helse er også ok.

Tankeløse kommentarer og gnåling om vekt og mat er IKKE greit!!

Skrevet

Ja, det er lov. Jeg har vært for tynn og fått de bemerkningene du snakker om. Brydde meg aldri. Nå har jeg noen kilo for mye og liker mye mindre måten folk sier at jeg har lagt på meg. Så som tynn er det noe helt annet. Ikke så negativt. Det er stor forskjell på hvordan folk ser på for tynne og for tykke mennesker. Selv om du er for tynn er du idealet. Er du tykk er du bare stygg. Sånn er holdningene. Så det er megaforskjell.... Svelg stoltheten, hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...