Gardinia Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Var på 3 mnds kontrol med mini, og der sa dem han va for liten i vekt. Jeg trodde ammingen gikk kjempefint, greit nok så spiser han mere om natten enn om dagen, men de ville at jeg skulle begynne og pumpe for å få opp produksjonen. Mini har hatt kolikk, så økedøgnene har nok gått oss hus forbi. Jeg fikk låne en pumpe på helsestasjonen for to dager siden, og etter det har det bare gått nedover. Jeg klarer ikke pumpe ut mere enn 20 ml på hvert bryst, og det kommer melk i bare noen sekunder, så går det over til dråper som drypper ut. Nå har jeg blitt sår etter å ha sittet med pumpen i timesvis, og Mini gråter hver gang jeg prøver og amme han. Jeg tror melken holder på å forsvinne fullstendig, og jeg skjønner ikke hvorfor, for på tirsdag var alt bra. I går kveld ga jeg han hele dagens pumping i flaske, 125 ml, og etterpå gråt han fordi han ville ha mere, Jeg ammet han først, men det kommer jo ikke noe ut, jeg forstår det ikke. Jeg har ringt ammeklinikken men der var det ikke mye hjelp å få. De sa bare at jeg gjorde en god innsats og foreslo MME, men for to dager siden trengtes ikke MME, og hvorfor har ting snudd så fort. Jeg føler meg helt utslitt, og orker ikke en gang ha Mini, for han gråter bare når jeg holder han, og jeg føler meg helt nervevrak av hele greia. Redd for at han er sulten er jeg også. Drikker ammete for harde livet nå. Jeg vil ha tilbake ammingen jeg hadde før tirsdag. Hvordan kan jeg klare det? All hjelp/råd mottas med takk, for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...
En snupp - og en knert i magen Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Hei, Det kan godt hende pumping og annet (amme-te, vørterøl, Munkholm, ro, søvn osv.) er et godt råd for å få opp produksjonen, men dersom det bare blir stress for deg så kan det jo hende det virker mot sin hensikt? Og at du ikke får ut så mye når du pumper er helt vanlig, utdrivningsrefleksen er en helt annen. Jeg fullammet jenta mi til hun var 5 mnd., men måtte bruke 3-4 pumpinger for å komme opp i ett måltid... Kanskje du heller skal prøve å amme oftere - ikke pumpe? Også bør du få tak i nesespray hos legen - syntocinon eller noe sånt - som gir bedre utdrivning. Kommer melken tregt og han får flaske innimellom, så vil han jo heller ha flasken, sant... Jeg har ikke slitt så mye som deg akkurat med produksjon, men som mange andre hatt betennelse og andre ting, og har hatt god nytte av ammehjelpen.no. Der kan du også finne lokale ammehjelpere - de er kjempeflinke!! Stå på - det ordner seg!!
*Lissi* Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Har 4 barn, og aldri fått til å pumpe meg skikkelig jeg. Da må iallfall holde på leeenge, og jeg har masse melk! Mitt råd er å slappe helt av, og amme ofte. En venninne av meg var borti det samme som deg. Gutten hennes var liten (er 3 år nå og fortsatt liten) HS kavet henne opp. Hun ble helt fortvilet, og det igjen førte til at hun mistet melken. Så tror om du ammer ofte, så vil dette gå helt fint. Prøv å ikke stress. Når babyer har økedøgn, virker det dessuten som man har litt lite melk... Lykke til!
Lillepusen-78 Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Du burde få respept på den nesesprayen, som skrevet over her... Jeg får nesten ikke ut noe melk når jeg pumper meg (har mye melk), men når jeg tar den sprayen kommer det mye!! Huff, får håpe du klarer å stresse ned. Er jo ikke noe kjekt slik du har det nå....
Makko med to små gutter Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Disse helsesøstrene kan få sagt det! Jeg fikk også beskjed på 4mnd kontr. at mini hadde lagt på seg for lite. Han hadde gått ned en hel kurve fra 3 til 4mnd kontr. Men jeg har en stor gutt og lot meg ikke stresse, gutten var da mye mer aktiv enn andre unger jeg så på samme alder, han sprella konstant med armer og bein, og brukte nok masse energi på det. På 5mnd kontr. var han tilbake på sin gamle kurve. Har tenkt og grublet endel. -Veit du at ulik kombinasjoner mellom tidspukt for siste amming, og når mini sist tisset før man veier kan faktisk gjøre en forskjell på over 500g! DROPP pumpa! Å sitte å se de stakkarslige få dråpene komme ut får deg til å føle deg ganske så misslykka, iallefall gjorde det det med meg! -Jeg må ha en dobelpumpe for å kunne pumpe et måltid på rimelig tid. Og i starten fikk jeg knapt ut noe som helst,selvom jeg hadde så mye melk at det rant ut munnvikene på mini når han spiste, og mye spreng. Slikt stress kan føre til at du mister melka! Og ikke minst humøret! Du sier at gutten din har virket tilfreds før. -Fortsett med det du har gjort! Er du bekymra for vekta legg heller inn et tettere intervall med amming enn det DU har hatt før. -Nattammer du? Om ikke legg inn en kvelds/nattamming.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Drit i pumpingen, jeg har masse melk(er sprengt etter 3 timer!) og får ut kansje 30 ml per pupp når jeg er sprengt. På noen så fungerer bare ikke pumping.. Men med nesesprayen fikk jeg ut litt mer da, så du kan jo prøve den.. Men nå lurer jo jeg på hva babyen din veide på 3 mnds kontrollen? Ps, tenker at du har lite melk nå fordi du stresser, eller så har babyen din økedøgn rett og slett. Det er vanlig når de er rundt 3-4 mnd:)
Gardinia Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2009 Han var 59 cm og 5070 gram. Synes han ser fin ut jeg... Han har jo fine valker både på hender og føtter.
Trulte76 Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 jeg greier ikke pumpe meg visst brysta mine ikke er skikkelig fulle. Så kan være du har melk, men ikke får til å pumpe det ut. Hva med å legge han til bryste oftere da? og når det ikke er mere melk der så kan han heller få en skvett mme. Kan jo hende du greier å øke med at han suger tomt og heller oftere? Kan være mot sin hensikt visst du stresser med å pumpe deg også. Og stresser med hele amminga. Jeg er ingen ekspert, men økedagene var jo at de ville oftere ha pupp..
Lizzie_81 Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Uff, ikke kjekt. Gutten min har ikke hatt problemer med vekt, men i starten var han ganske så glupsk og ble nesten aldri mett etter en pupp. HS foreslo da at jeg ammet på begge puppene i 10- 15 min hver gang, og det hjalp. Ikke minst så gikk produksjonen min så mye opp at jeg begynte å lekke bare jeg kom borti puppen min...Når han da viste seg å være mett etter bare en pupp ( begynte med det år han var rudnt 10 uker), har jeg i stor grad pumpet den andre puppen. Da har jeg likssom mat hvis han vil ha to pupper, og hvis ikke så fryser jeg det ned. Vet ikke om det var så mye til hjelp. Men tipset mitt er å kanskje amme på begge puppene. Da får du kanskje opp produksjonen fortere, og småtten blir mett. Ikke gi opp!
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 12. februar 2009 #10 Skrevet 12. februar 2009 Bare så du vet at stress gjør at du kan mindre/miste melken. Vennina mi ammet første barnet til han var 17 mnd så når hun fikk jenta ammet hun men mistet bestemoren da jenta var 2 mnd. Hun måtte stresse med å ordne begravelse og hun mistet melk selv om hun ammet som vanlig. Stress ned og du vet hva som er best for ungen din.
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 12. februar 2009 #11 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har bare lyst å si til deg at du er kjempeflink som står på slik du gjør! Hvis hele ammingen går på helsa laus synes jeg du bør vurdere mme. Jeg har aldri hatt det problemet, jeg har nesten problem med at jeg flommer over, men jeg har ofte tenkt at hvis jeg hadde hatt slike problem du beskriver tror jeg at jeg hadde vurdert mme. Det er jo vel så viktig med en glad og opplagt mor. Klem fra meg!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. februar 2009 #12 Skrevet 12. februar 2009 Hvis d er noe trøst, snuppa mi er også liten og ligger på den nederste kurven...Var 5000g og 58 cm på 3mnd-kontr og nå på 4mnd kontr var hun bare 5400g...Men like blid og fornøyd:) (jeg ga selv opp ammingen da hun var 9 uker, for orket rett og slett ikke dette pumpestyret..Snuppa fikk puppeskrekk og bare hylte ved puppen-ikke no gøy, verken for mor el barn! Så nå har jeg d supert som flaskemamma, og er trygg på at flisa mi får nok mat- og det er deilig d..Men hun har fortsatt dårlig apetitt og spiser lite, så ikke alle barn som er like glupske;)
Gullblomst Skrevet 12. februar 2009 #13 Skrevet 12. februar 2009 Hei! Jeg forstår deg veldig godt. For det første vil jeg si at gullet ditt med sin lengde og vekt er innenfor normalen, og sikkert akkurat passe for akkurat han/henne! Jeg har selv en gutt som fullammes. Han ligger helt nederst på vektkurven og over gjennomsnittet på lengden. Så lenge du føler at den lille er tilfreds og ikke skriker av sult, syns jeg du skal droppe både pumping og forsøk på å få h*n aktivt opp i vekt. Legg h*n oftere til puppen enn det du har gjort tidligere, er det eneste tiltaket jeg anbefaler. Pumping gjør deg bare stresset,ikke tenk på at du ikke har nok melk. Det har du. Du sier at alt var fin før tirdag. Finn tilbake til den tanken. Det at du nå stresser, og er usikker kan føre til mindre melk. Stol på deg selv, og gi det noen dager nå.Dersom alt er like stressende og lillegullet er misfornøyd om noen dager trenger du kanskje mer hjelp. Men inntill da. Ro ned og stol på deg selv. Ikke alle unger er ment til å være lubben og god. Noen er slank og det må de få lov til å være.
frk-fryd Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Da var han jo nesten akkurat det samme som jenta mi var: 59 cm og 5015g. Min helsesøster sa ingenting om at det var lite. Og hun vokser som bare det. Ta deg noen ammedager der du ikke gjør noe husarbeid, sover så mye du kan og ammer oftere (jeg går fra hver 3. til 1,5 timer mellom når jeg må øke for hun virker mer sulten). Drit i den pumpa når du får så lite ut. Du har garantert mye mer enn det du får ut på den måten. Vørterøl ser også ut til å funke for meg, men ikke ammete.
Mamma mjaua Skrevet 12. februar 2009 #15 Skrevet 12. februar 2009 på 3 mnd kontroll sa de til meg at min baby veide lite, men jeg syntes også jeg fikk til amming. i dag på 5 mnd kontrollhar vekten gått veldig opp og han er på gjennomsnittet - kun på mm. jeg gadd ikke sttesse med pumpe og kjerringråd.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 12. februar 2009 #16 Skrevet 12. februar 2009 Jeg ville også råde deg til å heller amme oftere enn å begynne å pumpe deg. Det er jo samme hensikten, å få produksjonen opp. Men babyen får til å suge ut mye mer enn du får pumpet ut. I tillegg er det jo dumt at du da evt har pumpet ut mye også rekker det ikke å produseres mer til babyen vil ha mat igjen. Heller legg til babyen oftere! Men du kan jo snakke med helsesøsteren om problemet og kanskje de sier det samme..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå