Gå til innhold

barnehage


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker litt langt frem i tid, men hvordan skal dere gjøre det med barnehage neste år....vi aprilmammaer er jo ferdig med permisjonen på en litt ugunstig tid. Det er jo et opptak i januar, men da må en ha fødselsnummer å navn for å søke, å det er jo litt vanskelig ennå:). Tenkte eventuellt det var mulig å bare betale barnehageplassen, men ikke begynne å bruke den før jeg trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

her i kommunen vi bor i er det mer enn full bhgdekning. Jeg fikk beskjed om å søke i desember 09. Blir da med i opptaket i januar. Jeg ville ha hørt med den kommunen du bor i slik at du ikke plutselig sitter der uten plass og mulighet til å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann begynte i barnehage da han var ett år, og det syntes jeg var altfor tidlig, så denne gangen tar vi ut all ferie pluss en del ulønnet permisjon for å komme over sommerferien i hvertfall. Hver måned teller i den alderen, og de blir stadig mer robuste. Mht når man kan søke, varierer vel det fra kommune til kommune, så det beste er antagelig kontakte kommunen for å få pålitelig informasjon. Men her i Oslo er det såvidt jeg vet ikke mulig å søke før barnet er født. Sist vi søkte var det hovedopptak om våren med søknadsfrist 1. mars. Det har jo kommet nye regler siden da, så jeg ville sjekket det nøye i kommuneadministrasjonen. Ingen grunn til å ta jobben med å søke to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også holde babyen hjemme fram til august selv om jeg må ta noen måneder uten lønn. Kommer til å jobbe litt i helger hvis det er mulig, for å få det til å gå rundt økonomisk.

Jeg jobber som ped leder og synes fra et faglig perspektiv at det er veldig tidlig å sende barna i barnehagen når de er 10 måneder gamle. De er enda babyer som trenger ro og stabilitet rundt seg og dersom mor eller far går tilbake i 100% stilling, noe som innebærer at barnet må være i barnehagen 5 dager i uka i 8,5 eller 9 timer, føler jeg at det ikke er heldig for hverken foreldre eller barn. Tenk hvor mye en går glipp av ift utvikling og oppvekst hos barnet!! Så hvis en har mulighet hadde jeg ventet med å få barnet inn i barnehagen til august. Da er de rundt 16 mnd gamle og de starter i barnehagen samtidig med de andre barna, noe som gjør at de kommer mer inn i fellesskapet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er best å vente til august. Jeg er også førskolelærer og jobber i barnehage. Har termin i april og kommer til å forlenge permisjonen til august. Dette gjør jeg både for barnets del og for min egen del. Føler at 15-16 måneders alder er gunstig i forhold til barnehage start:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søker om barnehageplass fra og med Januar 2010 når opptaket er, men småen kommer ikke til å begynne før 1. mars. Vi må betale for Jan og Feb for å beholde plassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fikk i april sist og ventet te august me barnehage og d var veldig perfekt å begynne da. å angret ikke et sec. på de kronene jeg tapte me å gå hjemme.. Va så mye nytt han lærte den tiden.

 

Ha nok tatt d tungt om de ha sakt i barnehagen at i dag ha han lært å gå..

Men jobbet litt på kveldstid når pappaen ha fri for å få inn noen kroner. men va forberett på at jeg ville ta noen mnd me perm uten lønn så jeg sparte opp litt hele permisjonstiden. å denne gangen ha e spart litt på forhond oxo..

 

Hær jeg bor trengen man ikke betale fra før man ønsker plassen. så om du søker i jan kan du skrive at du ønsker plass fra april.. om d er da du evt ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker fra januar 2010 vi også, men x starter ikke før i mars, altså ved 11 mndrs alder, når pappa er ferdig med sin perm. Har mulighet for kortere dager i startfasen.

Har egentlig ingen betenkeligheter med dette, storebror startet rett før han fyllte året og det gikk veldig bra. Selvfølgelig kommer det litt ann på barnets personlighet også da. Men jeg for min egen del trenger å komme ut i jobb også. oM ikke full tid så ihverfall litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I oslo fungerer det sån att du max kan ha platsen i en måned efter oppstartsdato, dvs att barnet må starte innen 1 måned ellers blir du av med platsen. Dette pga av mangeln på barnehageplatser.

Min første startade når han var ca 14 månader och det var helt perfekt føør honom. sökte plats til han var et år og det skal jeg denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råder deg til å sjekke med kommunen ja, om hvordan reglene er. Ser ut til at det er forskjellig praksis rundt om.

 

Jeg er også førskolelærer, og er litt delt i min mening jeg da... Vi har to ettåringer på min avdeling (0-6 års avd), og begge begynte rundt 1-årsalder. De klarte seg veldig bra begge to, de hadde mange større barn rundt seg som hjalp til og koste, og utviklingen gikk ganske fort. De lærte seg fort å gå osv...

På den andre siden så jeg også hvor små de var, og at de fort kunne bli litt "borte" blant de andre barna. Siden vi som voksne også måtte ta oss mer av de minste, gikk det utover de eldre som ikke fikk like stor oppmerksomhet hele tiden. Dette vil jo være helt annerledes på en ren småbarnsavdeling.

 

Men jeg vil ha mitt barn hjemme så lenge som mulig, altså til august, og det får vi til på denne måten:

Vi er så heldige at min sambo er lærer, og vil gå ut i sommerferie 17 dager etter at han er ferdig med pappa-perm. De 17 dagene tar jeg ut ferie,og så får pappa ekstra "pappa-perm" om sommeren når jeg jobber. Vi har i tillegg tatt oss råd til 80% lønn et helt år. Det hjelper oss mye med de ekstra ukene. Det vil ikke bli noe særlig ferie sammen den sommeren, men det får vi bare ofre. (dette vil gå akkurat så lenge den lille holder seg i magen til termindato eller litt etter.... Kommer han før må vi finne på noe annet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt søkt om barnehageplass til vårt ufødte barn. Jeg har en på 4 som får i barnehagen allerede, så jeg snakket bare med lederen og avtalte å levere en søknad uten fornavn og personnummer. Lederen igjen snakket med kommunen. Vi må sende inn en oppdatert søknad når babyen er født med mer personopplysninger, men søknaden ble iallefall registrert før 1. mars som er søknadsfrist i min kommune.

 

Dette er vårt 3 barn og jeg skulle gjerne være like lenge hjemme denne gangen, men vi får det ikke til.

Det blir for mye strikking fra april til august i 2010 til at vi våger å ta sjansen på det. Har ikke familie i nærheten å støtte oss på og vi har nettopp bygd nytt hus + at vi nå må kjøpe, ikke bare en nye bil, men to.

Å ta permisjon uten lønn er altså utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...