Gjest Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Fikk lønnsslippen i dag, og stusser litt. Skal man virkelig betale SÅ mye i skatt? Før jul hadde jeg veldig lav skatt fordi jeg ikke begynte å jobbe før i august, og sist mnd var det noe kluss, så er første lønn som er helt i orden i år. Nå betaler jeg da altså litt i underkant av 10 000 kr i mnd i skatt... Da har jeg en brutto inntekt på ca 30 500 kr. Altså ca 33% skatt. Synes det er veldig mye jeg. Skal det være sånn? Har endel i studielån, 2 barn i barnehagen (og en på skole) og mye i huslån/billån. Nå har vi riktinok satt endel av dette på mannen siden han har høyere inntekt enn meg, men likevel. Er ganske ny på dette med lønn og skatt og slikt etter så mange år som student, så derfor spør jeg. Bare synes nesten 10 000 kr var mye penger ut...
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Høres helt normalt ut ;-) Jeg tjener litt mer, og betaler lit mer i skatt.
* 5 om dagen * Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 det kan jo virke sånn,men nå har jo ikke de kontroll på utgiftene dine,når de sender ut skattekort. hadde jeg vært i tvil,hadde jeg gått inn på nettet og fylt ut nytt,med utgifter og inntkter,så hadde jeg latt de regne det ut på nytt. er det ikke mange endringer så lar de bare det være som det er.
OsloMor Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Jeg tjener ikke hundre tusen i året engang, og betaler 17 %, så det høres riktig ut det. Er du gift så går det jo også på din manns inntekt.
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Ok, da får jeg tro det er vanlig :-) Bare synes det var så veldig mye ut. Siden vi fører det meste av lån på mannen så betaler han ikke stort mer enn 10 000 kr mnd i skatt han heller, men han har en vesentlig høyere bruttelønn pr mnd + at dette er inkludert litt toppskatt, så derfor føltes det så mye at jeg også skulle betale samme sum når jeg tjener mye mindre enn ham. Jaja, er tross alt for velferdssamfunnet, så da får det bare være slik, selv om det føles bitte litt surt også, hehe....
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Ja det var kanskje litt mye. På skatteetaten sine hjemmesider kan man fylle i ett slikt skjema for å endre skattetrekket, og da ser man underveis om det blir noen endring. Så jeg hadde fylt i der jeg, og fått ett korrekt svar.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har ikke regnet ut prosentdelen min (har tabelltrekk) men jeg har ca samme lønn som deg og det trekkes omtrent 10tusen her også. Ikke noe særlig studielån, fradrag for bsu, barnepass og sånn trekkes fra mannens lønn. 1 barn.
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Men da betaler jo han på en måte for lite skatt, mens du på en måte betaler for mye. Det blir jo uansett justert under skatteoppgjøret i juni. Tenk bare på alt vi får for skattepengene våre...
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Eg måtte endre mannen min sitt skattekort nå i jaunuar pga renta. Han måtte trekke meire i skatt enn det nye skattekortet sa. Det er bedre å trekke litt for mykje enn for lite syns nå eg da. Vil heller ha att på skatten enn å måtte betale meire skatt........
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #10 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har også tabelltrekk, men det var jo en no-brainer å se at ca 10 000 kr av ca 30 000 kr blir ca 33% ;-) Jeg sparer på BSU, men det utgjør vel ikke den helt enorme forskjellen uansett? Har ganske mye studielån. Jaja, blir kanskje en saftig ekstrautbealing i oktober neste år i stede da. Lov å håpe i hvertfall ;-)
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #11 Skrevet 12. februar 2009 Ja, jeg vet at han betaler litt lite, er bare litt nytt dette :-) Er veldig glad vi har det systemet vi har altså, ikke missforstå, ble bare litt satt ut likevel, at 1/3 av lønnen går rett bort liksom, men det er jo ikke noe problem, vi klarer oss veldig bra økonomisk. Vi har forøverig skatteoppgjør i oktober i stede, men det har jo ikke noe å si.
Mille** Skrevet 12. februar 2009 #12 Skrevet 12. februar 2009 Høres helt normalt ut for meg. Jeg fikk lønn i dag, (26 700 brutto i 81% stilling), og betaler 32% i skatt. Pleier alltid å få litt igjen på skatten i juni da, og det er jo kjekt. ;o) Pleier å si at hadde det ikke vært for skatten så hadde jeg ikke tjent så aller værst, men vi får jo mye igjen fordi vi betaler såpass mye skatt her i Norge, vet jo det. ;o)
* 5 om dagen * Skrevet 12. februar 2009 #13 Skrevet 12. februar 2009 en annen ting, som jeg synes er litt gøy da. nå kan en selv regne ut skatten,sånn grovt på skattetaten... blir ikke så mye til overs,der for å si det sånn. men mangler en fra nav,så der gikk jeg bare ut i fra det som sto samlet for 2008.(på slippen) men vi går i + og det er det viktigste.
brooklyn Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Høres veldig rett ut. Dessverre/heldigvis, alt etter hvordan man ser det:)
Makko med to små gutter Skrevet 12. februar 2009 #15 Skrevet 12. februar 2009 33% er faktisk ikke så mye. Selv betaler jeg 36% og mannen min 44%
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #16 Skrevet 12. februar 2009 Jeg betaler 32 prosent skatt selv om 1 million av lånet står på meg, så jeg synes ikke du betaler mye. Og med mindre du får restskatt, betaler du jo egentlig skatten for mannen din, så jeg håper dere har fellesøkonomi :-)
Alba44 Skrevet 12. februar 2009 #17 Skrevet 12. februar 2009 Helt normalt. 33% er jo heller ikke så mye. Har skattet mer enn det, jeg. ( jobbet som ped.leder i snart 10 år, så ingen direktørlønn :-))
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #18 Skrevet 12. februar 2009 Ja, vi har (selvsagt?) fellesøkonomi, ellers kunne vi ikke gjort det slik, men vi sparer jo flere tusen kroner på denne ordningen. Egentlig rart at ikke flere løser det slik, men går jo ikke om man ikke er villig til å dele helt på pengene.
Musemor med tre søte små Skrevet 12. februar 2009 #19 Skrevet 12. februar 2009 Jeg betaler også 33% skatt ;-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå