Gå til innhold

Samboer vil IKKE være med på megkling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ringte familievernkontoret i dag fordi samboer og jeg står foran et helt uungåelig brudd; vi blir ikke enige om hvor vi skal bo. Vi kommer fra to helt forskjellige steder (hver sin landsdel), og ingen vil flytte dit den andre vil. Nå bor vi i "midten", men dette er en utrolig dårlig løsning fordi ingen av oss trives her. Vi bråker og kjefter hele tiden, og pga barna har jeg nå bestemt at vi må bryte opp nå eller aldri.

Men familievernkontoret sier at alle må inn til mekling (gjelder samboere og nå). Samboer nekter. Hva skjer da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om han ikke vil blir det vel rett og slett notert at han ikke vil og saken går igjennom med hans "lite samarbeidsvillig" i margen? tror det i praksis er sånn det fungerer. men det kan ta litt lengere tid da, for han har krav på å få noen sjangser tor jeg.

bare bestill tid, vær sikker på at han vet om det og møt opp.

om han ikke møter vil det se ille ut for hans del, ikke din!

det vil sikkert ikkegavne ham i en barnefordelingssak heller...

Skrevet

Man skal ha gyldig grunn for å ikke komme på mekling, dvs. sykdom eller reise som er dokumentert.

Dette blir dessverre ofte misbrukt, og folk stiller bare ikke.

Det du må gjøre da, er å stille likevel. Tror dere i utgangspunktet blir innkalt til to møter, men dersom der er lite sannsynlig at han kommer på andre møtet også, så kaller de gjerne ikke inn til et andre møte.

Dersom du stiller, vil du få en meklingsattest og du kan da skaffe deg advokat og stevne han for retten. Der bør han bare stille hvis han vil ha noe å si. Kjip situasjon, men sånn er det dessverre for mange.

Du kan ikke stevne før du har meklingsattest.

Skrevet

Hva han vil eller ikke, har ikke med deg å gjøre. DU møter på mekling, du, og da får du meklingsattesten du trenger. Han vil da ikke få meklingsattesten sin,om han ikke møter.

Det er det eneste som skjer;)

Jeg VET dette, og tror det ikke. Jeg er alenemor, og har vært gjennom mekling flere ganger(med samme far, da, som aldri blir fornøyd med noen avtale).

Skrevet

Takk for svar.

Hun på familevernkontoret nevnte også dette med å få en meklingsattest etter første oppmøte. "Godt" å se at jeg evnt kan gå selv, og likevel få denne attesten. Tror hun nevnte at man kan få inntil 7 møter med mekling hvis det ser ut til at det er fremgang på møtene. Og så ble det evnt rettsak. Jeg var litt "tårevåt" da jeg ringte, så jeg husker ikke alt.

Samboer er så stri, og mener at det uansett kun er HAN som har rett. Han tror ikke mekling kan tjene hverken min eller hans sak. Siden vi flytter så langt fra hverandre, blir jo dette med fordeling ekstra vanskelig. Spesielt siden vi har tre barn.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...