Gå til innhold

Er det noen her som har Chrons?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ha i de siste 22 årene levd med en mage som har vært alt annet enn samarbeidsvillig og forutsigbar.

Plages med oppblåst mage, magesmerter, diare. Ja, det kommer som lyn fra klar himmel når det kommer. Så her er det om å ikke dra så langt fra toalettet, hehe.

I perioder er det bedre og i perioder verre. Noen ganger trigger enkelte mattyper dette, andre ganger går det helt fint med de samme matvarene. Stress virker heller ikke bra på magen.

Har aldri hatt problemer med lite jern (men det skyldes nok mest en familiesvakhet med for mye jern i blodet) eller vekttap. Men er i ille perioder veldig slapp og trøtt og har lite eller ingen overskudd.

Min far har levd med de samme plagene og fikk nettopp konstatert chrons.

Så da blir jo mistanken om at det kan være chrons jeg har jeg og ganske styrket her da.

Har aldri vært til legen med denne magen min. Tenker egentlig ikke så mye over den. Det er liksom bare sånn jeg har det og så lever jeg ut fra det. Ikke før andre klager over at "å gud jeg har fått magevirus og har vært så dårlig i magen i de siste to dagene" at jeg tenker at "oi, klager de over dårlig mage i to dager. Sånn har jeg det alltid. Kans kje det ikke er så normalt å ha det sånn....hmmm......"

Så var det det da. Burde jeg dra til legen jeg og? Hva annet kan jeg oppnå enn å få ett navn på det? Har jo forstått det sånn at det er lite å gjøre med det. Og de undersøkelsene faren min var gjennom frister liksom ikke helt, for å si det sånn.

Er så usikker. Vet liksom ikke hva jeg vil med innlegget heller. Få noen råd kanskje fra folk med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har ikke Chrons selv, men har en søster som har det.

Hun går på medisiner så hun er jo blitt bedre. Hender hun blir veldig dårlig, spes. hvis det er noe ekstra strss el.

Du kan jo faktisk bli så mye dårlig at du må operere bort deler av tarmen etterhert. Så jeg hadde nok tatt en tur til legen hvis jeg var deg.

Skrevet

Jeg har heller ikke Chrons, men en god venninne av meg har det. Hun er i perioder plaget med kvalme og kaster opp en del. Har du dette problemet? Hun får i hvert fall dekket store deler av tannlegeregningene sine pga. at hun har fått denne diagnosen.

Tror det er lurt å undersøke om du virkelig har denne diagnosen. Det kan forresten være en lang prosess å få stilt diagnosen, min venninne brukte flere måneder på dette. Inn og ut av sykehuset i aktive og mindre aktive faser av sykdommen for å få gjort mange forskjellige undersøkelser.

Skrevet

Eg har ikkje men svigerfar har det. Eg trudde kanskje at eg kunne ha det for magen min er som din og har vert det i ca 15år. Eg har vert til legen med det og hatt gastroskopi og kolonskopi uten at dei fant noko. Det eg har finne ut er at eg ikkje burde drikke light brus grunna sorbitol og arpartam. Eg er også bjørke allergiker og får problemer med magen hvis eg eter kiwi......noko eg gjorde man-torsdag og så drakk eg light brus i helga......skjønna ikkje heilt kva det som gjorde det serru.

Så eg kutta ut light brus først og det hjalp, så kutta eg ut kiwi og da blei eg kvitt dei verste plagene eg hadde ellers i uka. Magen er bedre men den kan plutselig bestemme seg for at den skal ha diare.....enda....bare ikkje så ofte.

Skrevet

Jeg har ikke Chrons men Ulcerøs Kolitt.

Går på medisiner som jeg må ta 3 ganger om dagen og er da bedre enn uten men fortatt ikke bra. Men selv med de har jeg aktive perioder der jeg er mye dårlig. Så kan det gå flere uker der jeg er veldig bra.

Koleoskopi er ikke noe morro å ta, men nødvendig for å få sjekket tarmen og hvor mye betendt den er. Har også tatt kreftprøver innvendig siden det er større sjanse for det med Uk.

Skrevet

Jeg har ikke noe kunstig søtningsstoff i kosten. Og ikke drikker jeg brus heller. Svært lite alkohol også.

Bruker laktoseredusert melk.

Lager maten selv fra bunnen (posemat og halvfabrikater er noe dritt).

Skrevet

Har en mann som har det. Han valgte å være 100% tro mot vanlig skolemedisin. Var mye syk i begynnelsen, og har operert vekk en del av tarm. Etter operasjon gikk han på medisiner noen år. Først kortison som ble trappet ned sakte med sikkert. Så noen piller som skulle holde sykdommen i sjakk. Sluttet med dem etter noe tvil om de virket (legens oppfordring) og er nå medisinfri og har vært det noen år. Drikker ikke melk. Det og etter råd fra lege. Kjenner til flere som har eksprimentert med div. alternativt. Felles for dem er at de er fremdeles syke. Det heter seg jo at sykdommen er der for resten av livet, men min mann har lite eller ingen plager. Bank i bordet:)

Skrevet

Jeg har morbus crohn. Hatt det siden jeg var 25.

Les mer på www.morbuscrohn.no Der er det forum med masse hjelp og andres erfaringer.

Skrevet

Jeg har crohns. Visste ikke at det fantes et sånt forum. Dit skal jeg jammen ta turen.

Sykdommen er forresten i dvale hos meg (bank i bordet). Jeg ble operert for 5 år siden og går ikke på medisiner.

Skrevet

Jeg ble operert i 2006 blir det vel, så min er også rolig. Men jeg må alikevel passe enormt på hva jeg spiser. Og må ta noe gallesyre regulerende etter jeg fjernet over 1 meter med tynntarm. Jeg slet med fistler også.

Men jeg fikk masse andre sykdommer sammen med morbus crohnen, bechderew og kronisk muskel og skjelett smerter.

Joda forumet der er kjempe flott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...