sebastian08 thea05 Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 har en liten prins på 1 år som tok ERA registrering på fredag da fikk han målt en hørsel på 75 desibel fikk ingen info på sykehuset hva som er galt med ørene bare att de har tatt avstøping av for han trenger høreapparat jeg spurte audiopaten om hva som er galt med ørene siden han har nedsatt og kan han vokse det av seg osv da fikk jeg bare svar att det er det samme som å ha briller tar du av deg brillene så ser du dårlig tar du på deg ser du godt ????????????? JEG ER SÅÅÅ FRUSTRERT vet ingen ting om hva som feiler prinsen min snufs noen her som har erfaring med dette ps dette er i stavanger øre nese hals
Dane Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Hei! Jeg har ikke selv barn som er tunghørt, men er det selv. Så kan jo fortelle litt om det å være tunghørt. For det første burde du absolutt få mere info fra sykehuset om hørselstap. Gutten din bør få oppfølging av audiopedagog og logoped. For han har jo ikke fått med seg noe språk frem til han får høreapparater. Jeg ville tatt kontakt og sagt at du trenger oppfølging på hvordan du bør gå frem for ungen din. Men en stor fordel at det har blitt oppdaget så tidlig. Jeg har dessverre aldri hørt om noen som har "vokst av seg" hørselstap med mindre det er ørevoks som tetter og det er det ikke hos sønnen din. For det ville de ha sett. Sønnen din har et relativt stort hørselstap. Jeg har på 65 dB, så det kan sammenliknes Mitt hørseltap ble oppdaget hos meg da jeg var to år og det er også på tidlig stadium. Da hadde jeg ikke noe språk og var mye sinna da jeg ikke fikk uttrykt meg. Jeg begynte i en barnehage for døve og tunghørte hvor jeg hadde time hos logoped noen ganger i uka. De var veldig flinke der. Så da jeg var fem år hadde jeg et godt språk og ble integrert i vanlig barnehage. Også der hadde jeg treningstimer. Både høretrening og munnavlesingstrening. Mamma var veldig flink med meg, men jeg syns det var gørr kjedelig. Dette fortsatte også i barneskolen hvor jeg hadde ekstratimer med læreren min som hadde fått opplæring i hvordan hun skulle trene meg. Også hun var flink. Men jeg syns det pyton. Men i dag er jeg veldig takknemlig for det. Jeg fungerer godt i hørende miljø. De fleste forstår ikke at jeg er tunghørt før jeg forteller det evt. når de ser høreapparatene. På videregående skole begynte jeg på skole for tunghørt fordi jeg hadde dårlig karakterer på ungdomskolen. Det var ikke pga hørselen, men at jeg hadde opprør i 8. og 9 klasse. Var skolelei og konsentrerte meg mer om venner og gutta . hadde det veldig bra sosialt (7 klasse hadde gode karakterer). Der traff jeg andre som var tunghørte! Der så jeg hvor stor forskjell det er på de som har fått trening som liten kontra de som ikke hadde det. Spes la jeg merke til en gutt som hørte bedre enn meg, men han fungertg som døv. Hadde et døvt språk hvis du skjønner meg. MEn han hadde døve foreldre og da blir det lett sånn. Så cluet et trening fra tidlig stadiet! Dette ble langt. Men ikke vær så veldig bekymret. Det er ikke verdens undergang å være tunghørt. Det er gode høreapp. for tiden. Så dette tror jeg skal gå bra, men du trenger jo litt hjelp fra sykehuset. Så det må du si fra om. Du er jo grønn på dette område... Det er vel kanskje min mor du skulle ha prata med, men dette er jo 30 år siden... Ting er vel annerledes nå. Men har du mer spørsmål, så bare spør... :-)
sebastian08 thea05 Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2009 legg meg til msn hvis du har lettere og snakke der [email protected]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå