Gå til innhold

Helseteppe foran åpningen på barnevogna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig skikkelig motstander av dette, for jeg mener å ha lest at det er frytelig lite oksygen igjen inni der etter x antall timer. Så jeg rister egentlig bare på hodet av de som gjør det og sverger på at det skal IKKE jeg gjøre! Men nå som det er så kaldt så "insisterte" mamma på at hvis jeg skulle ut i -10 grader måtte jeg ha et teppe foran sånn at det ble litt lunere luft...

Og jeg er jo egentlig enig i at det er ganske kaldt å puste inn. Og at man på en måte "kapsler inn" den varme innelufta så det kanskje blir litt mer gradvis overgang. Men så er jeg jo da egentlig motstander av hele konseptet, så nå er jeg skikkelig i tvil her.

Hva gjør dere? Og hva er argumentene for og imot?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også tenkt litt på det der, men det er jo ikke snakk om å tett igjen åpningen heller. Helsesteppet har hull, det er nå en ting, og man trenger jo ikke henge det helt ned, kanskje halvveis (fest med klyper), eller strekk det ut fra kalesjen og over styret eller noe. Det vil jo gjøre det litt lunere, men fortsatt med tilgang på frisk oksygen. Og det er nok stor forskjell på vinter og sommer også.

Skrevet

Det er som om jeg skulle skrevet det selv!

Jeg synes det er helt grusomt å se helsetepper foran åpningen på vognen om sommeren, men i dag tror jeg nesten jeg blir "en av dem". Vi MÅ ut å gå i 1,5 time i dag, og gradstokken viser -12. Så her blir det ull og ull og ull og pose i pose og ullpledd og prøve å stappe baby så langt ned i posen som overhodet mulig. Også topper jeg det hele med å henge nøstebarnpleddet (like store hull som på et helseteppe) over åpningen på vognen.

Skrevet

Jeg er ikke noe fan av det jeg heller, men det er rart med det, jeg har tenkt tanken selv i det siste fordi det har vært så kaldt. Et helseteppe er nok bedre enn noen av de tykke ullteppene jeg ser rundt omkring. Men, allikevel, jeg vet ikke jeg...

Skrevet

Litt utenfor tema her.

men lotta husk at posen også er varm... ull i mange lag og pose i pose + ullpledd synes jeg høres veeelig mye ut. se iallefall ann, de skal ikke være for varme heller...

jeg bruker helseteppe når det er så kaldt som nå og vi er ute og triller. det blir lunere og det er jo hull i teppet. ingen betenkeligheter med det heller.

ellers har jeg brukt det litt over kanten på kalesjen sommer som vinter enten for sollys eller at han skal ha mindre inntrykk for at han skal sove. ingen betenkeligheter der heller jeg...

Skrevet

Er det ikke varmt nok nede i vogna da? Sønnen min blir jo ikke kald i ansiktet, da kan vel ikke lufta der nede være så kald?

Skrevet

haha, ja, det hørtes kanskje litt i overkant ut :P

For å ta det litt mer detaljert så har han tynn ullbody og ullstrømpis underst, ulldress - også ganske tynn, utenpå der igjen, også en ullpose fra nøstebarn. Dette er standard påkledning hver gang det er minusgrader, og jeg sjekker han jevnlig om han er for varm eller kald.

Men nå har vi fått ny vogn med softbag som er ganske smal, slik at skinnposen hans blir stående litt opp fra brystet, derfor har han et ullpledd over brystet også, og et ullpledd over posen som holder den litt nede ... Også dette teppet over hele åpningen da ...

Skrevet

Jeg liker ikke dette konseptet selv heller. men nå i disse dager blir det noe annet. Også er det bare snakk om tiden og veien. ikke mange timer. For er vel ikke noen som har barnet ute i times vis nå??!!!

Forskjell på sommer og vinter. Og gradene om det blåser eller vind stille. Tenker jeg da..... Så får dere gjøre som dere ønsker

Skrevet

Jeg er motstander, og kan ikke finne på å gjøre det. Det blir lite oksygen nedi bagen, og det er værre det enn å puste inn litt kald luft.

Har babycall med termometer, og når gutten min sover ute i minus 10 går det ikke lenger ned enn til 0 grader inne i bagen (calleren ligger ved hodet hans). Har også testa dette med vanlig termometer, fordi jeg ikke stolte helt på callertermometeret i starten.

Det er jo ikke farlig å puste inn litt frisk, kald luft. Om det er veldig kaldt (OVER 10 minus) skal man ikke bære de rundt i bæresele på magen osv, men ligger de lunt under tak godt nedi bagen er det ikke farlig med både 10 og 15 minus. Dette har jeg spurt spesielt om, da gutten min har en hjerte- og lungesykdom og tåler mindre kulde enn andre babyer. Så om dette er ok for han, er det i alle fall ok for andre bebiser.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli lite oksygen av å ha et helseteppe foran!! Det er jo fullt av luftehull. Jeg har fått anbefalt av helsesøster å ha det foran vogna når det er veldig kaldt eller når det er kald vind.

Skrevet

Vi er ute i minus 15 uten noe helseteppe foran åpningen. Og med et lag ull, et lag bomull, og voksi utban. Det går heeelt fint.

Hvorfor bruker folk dette teppet?? Mange bruker det også i varmen på sommeren. Stakkars barn, blir jo badstueffekt nedi der.

Virker som folk gjør det fordi andre gjør det, uten å vite grunnen selv..

Skrevet

var i tvil selv.. for lufta blir etterhvert fuktig, og fuktig luft er forferdelig..

verre å se de med tykke tepper over hele vogna..

vi gikk tur igår, med helseteppe over.. varm og god jente, kaldt ansikt, ikke klamt, tok opp ofte og sjekket, og hadde det ikke helt fast over åpningen.

så det kom inn passe mengder m luft.

vet ikke hva som er verst jeg...

Skrevet

På helsestasjonen her sier de at man aldri skal ha teppe foran uansett! Det handler om at lufta blir så fuktig - ikke at den blir for varm - og fuktig luft er ikke bra. Dere som er redde for at ungene blir kalde i ansiktet - prøv å legge et termometer nedi vogna -det er blir nemlig ganske lunt og varmt nedi bagen. Dessuten fryser man ikke i ansiktet hvis man er god og varm på kroppen.

(Helsesøster sa også at dersom man absolutt ville ha noe foran åpningen - bruk til nød myggnetting. Den luner litt for vind og sørger for god luftgjennomstrømming.)

Skrevet

Jeg var også motstander av dette FØR babyen kom og jeg så hvor ubehagelig babyen syns det var med sol i ansiktet, og kalesjen på vogna er sjelden tiltstrekkelig til å holde sola ute...

henger teppe hallveis over åpningen og ser ikke at det skal være et stort problem...

Skrevet

Jeg mener d er litt hipp som happ, og at folk får gjøre hva de selv er mest komfortable m...Har nemlig vanskelig for å tro at et teppe foran åpningen har så veldig mye å si for oksygen-mengden inni vogna; luft er som vann, og kommer inn i selv de minste åpninger...Er jo også mange barn som sovner med kosekluten over munn og nese, uten at de kveles av den grunn;) Og må de ikke puste noe voldsomt for å klare å øke luftfuktigheten der inne, jeg tenker pust og pes ala en voksen på joggetur...? Men ikke vet jeg! Bruker selv et tynt sjal foran åpningen hvis d er veldig kaldt eller mye vind (bagen er veldig åpen, så synes d er greit å lune litt)

Skrevet

Hvis noen bruker helseteppe på sommeren, er det vell for å hindre sol inn i vogna?? Er det noen som har sett inni vogna? Kanskje babyen ligger med bare bleie eller kortarmet body....

Jeg kan huske jeg brukte det på sommeren når vesla var liten. Det ble faktisk ganske lunt inni vogna. Så prøv det!!!

Bruker forresten helseteppe foran åpningen når det er minus 10 eller mer. Men dekker ikke åpningen. Poden er likevel kald i kinnene når jeg tar han inn.

Skrevet

Termine - hvor får man kjøpt babycall med termometer?

Jeg er også motstander, men begynte å lure på om jeg var den eneste, synes alle går med teppe foran nå om dagen!!! Så jeg begynte nesten å tvile.. Men synes også det virker varmt (nok) og lunt ved hodet til snuppis..

Skrevet

jeg forstår absolutt ikke hvorfor det er farlig med et tynt, hullete helseteppe foran åpningen. her er det helt nødvendig for at mini skal sovne i vognen, men det er god gjennomlufting på sidene og gjennom hullene.

temine: da jeg undersøkte litt rundt mhp kjøp av babycall stod det kommentert i et par tester at man burde plassere babycallen et stykke unna barnet og ihvertfall ikke ved hodeenden pga stråling.... vet ikke om det stemmer men kanskje noe å tenke på?

Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet med helseteppe foran om vinteren. Jeg bruker det, synes kalesjen er altfor åpen når det er mange minusgrader. Men jeg dekker jo ikke hele åpningen da, det henger alltid halvveis over, eller det er god lufting i sidene.

Men inne på kjøpesentre derimot, og på buss og tog etc...ser mange som har hengt teppet helt over da. DET kan jeg skjønne blir ubehagelig i lengden. Helt greit med en flik av teppe litt ned for å ta av for det meste av lys (faktisk veldig forstyrrende for jenta mi når hun sover og det hele tiden skifter mellom mørkt og veldig lyst i butikkene), men posen skal være åpen og det skal være rikelig med luft inne. Tenk bare hvor varm man selv blir inne. :)

Skrevet

Hei, egentlig ikke engasjert i denne debatten, men med mange år med fordypning i kjemi, biologi, naturfag, så sier all min kunnskap at dette ikke er farlig. Uten å plage dere med en vitenskaplig forklaring om hvordan molekyler oppfører seg i ulik tempratur.

Jeg er tilhenger av helseteppe forann vogna, sommer som vinter. Jeg kan tilogmed henge et annet teppe forann, men SELVFØLGELIG sørger jeg for at det ikke dekker helt :)

Skrevet

Tuppa elsker å ligge ute, og jeg synes jeg må ha det helseteppet forran når det blåser snø overalt. Ellers ville hun jo fått snø inn i vogna, og det kan jo ikke være bra. Bruker det også når det er over 6 minus, for å lune det litt. Hun blir uansett kjølig i kinnene (fortsatt varm på hele kroppen, men ikke svett), så for varmt er det ikke. Kan ikke si jeg har merket at det blir fuktigere der, men det kan jo hende. Jeg velger likevel å tro at det er bedre enn vind og snø rett inn i vogna, og at hun har godt av å sove ute.

Skrevet

Er det kjempekaldt bruker jeg det - må jo det for at han ikke skal puste inn luft som er mer enn 10 minus..

I plussgrader kunne det ikke falt meg inn å gjøre det.

Skrevet

Jobber med spedbarnsdød, og har INGEN betenkeligheter med å henge et hullete teppe foran åpningen. Sommer som vinter. Men når det ikke er for kaldt, har jeg i tillegg en åpning på siden. Men ville aldri ha hengt over et pledd uten hull, det er farlig.

Skrevet

Vet dere hva jeg tror? At noen begynte med helseteppe på vogn for å kunne følge med på babyen ute, at ikke katter hoppet oppi el. lign, og så har det liksom blitt misforstått og nå brukes det helseteppe på trilletur både vinter og sommer.

Just my two cents....

Skrevet

Jeg kjøpte meg en parasoll for å feste til vogna jeg, istede for å bruke teppe for å dekke for sola. Men den parasollen var litt tung og var vanskelig å få til å henge som den skulle hele tiden. Så noen ganger dekket jeg til halve åpningen med en gasklut eller noe sånt. Den bare hang der over skjermen for å dekke akkurat det sola kom inn. Det gjør vel ingen skade om man ikke dekker helt til, trenger ikke henge over hele åpningen for å dekke for sola.

Om vinteren har jeg ikke brukt noe teppe foran jeg.. Bruker bare trekket som er på vognen, den dekker halve åpningen. Men ligger ikke ute om det er mer enn 10 minus heller da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...