Mille** Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Arrrrrgh.......Har til nå brukt TO aviser og enda har jeg ikke fått fyr! Har ikke tennved heller og det hjelper jo ikke akkurat! *fryser*
lÅktiHaUDe Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Vit at du er ikke alene.. jeg klarer det ikke uten tennbriketter. Har ingen råd å komme med bare min medfølelse..
lÅktiHaUDe Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 .... og den blir du ikke særlig varm av.
cherry coke Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Trenger ikke tennved. Det bruker jeg aldri. <<<<
Mille** Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2009 Joda, skjønner det, mannen min har lært meg det maaaange ganger. Og jeg gjør det jo på den måten, allikevel blir det ikke fyr!! Nå er jeg på avis nr 3, og foreløpig brenner det faktisk, bare håper det ikke slukker igjen....
Shabby Cheap Chic Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Gjlr det samma som cherry coke jeg.. Men har vi tennbriketter bruker jeg en tennbrikett i stedet for avis.
It's all about me Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Hvor mye trekk gir du fra døra da? Den skal ikke lukkes helt, men he en liten sprekk til ovnen er varm, eller det har tatt skikkelig fyr. Lukker du den helt kveles flammene, står den for mye oppe brenner det for fort. En liten glippe på en cm er perfekt.
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Enig med cherry coke:) Det er veldig mange som ikke kan fyre opp i ovnen (samboeren min er en av dem), og de glemmer ofte at det må luft til:) Jeg pleier å bruke tre kuber i ovnen våres nå jeg skal fyre, en på hverside tar litt never, småved eller liknene i midten og en kube oppå. Men pass på at det er godt med luft i mellom. Når jeg har tent på, tar jeg døra nesten igjen (pass på trekk osv) og får litt ekstra fart på flammene. Når det har tatt sikkelig fyr, lukker jeg igjen døra:) Håper du ble noe smartere av dette^^
Mille** Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 12. februar 2009 Gir nok trekk, som sagt, jeg har jo lært hvordan, og syns jeg gjør akkurat det samme som mannen min, men allikevel sliter jeg med å få fyr!! Men nå er det faktisk fyr, ble kvitt en del aviser også, hehe.... ;o)
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 12. februar 2009 #10 Skrevet 12. februar 2009 der vi bodde før var det veldig avhengig av været ute for trekken i pipa, så noen dager var det kjempeenkelt mens andre var det helt umulig tennbrikketter er supert altså eller småved. Nå har vi så god trekk i pipa at tennbrikketene blåser ut når vi legger de inn i, men det er lett å få fyr i ovnen og jeg er heller ikke spes flink på sånn så er mye med ovn til ovn og pipe til pipe tror jeg masse lykke til!! kjipt når det er kaldt og man ikke får fyrt opp!!
Mille** Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2009 Tror jeg skal kjøpe meg tennbrikketter, har ikke tålmodighet til å plages i timesvis med den helsikens ovnen!
Bring_it_on!!:)) Skrevet 12. februar 2009 #12 Skrevet 12. februar 2009 Som regel så går det veldig greit.., men om det er sånn at jeg seriøst sliter med veden en dag så pleier jeg og ta et stearinlys og legge inni.. Da tar det garantert fyr.. Legg det inni slik at det konstant ligger og brenner på den sprøeste kvisten du har.. =)
celodi Skrevet 12. februar 2009 #13 Skrevet 12. februar 2009 Jeg bruker faktisk tennbriketter OG avis,enda får ikke jeg fyr da!!! Prøvd flere ganger nå,avisa og tennbrikketten brenner opp,så slokker det.. Men nå har jeg tatt helgavasken og det har blitt 1+ ute,så berger vel nå=)
lillefot Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Erfaringsmessig er det stor forskjell på hvordan man skal fyre opp i forskjellige ovner. I ovnen her MÅ jeg hogge opp noen små fliser for å få fyr. Øksa står på trappa utafor, så da er det bare å ta en kubbe og kløyve den i fire. Så legger jeg fire hele ark avis (krøller det løst) Flisene oppå sånn # også tar det fyr med en gang. Jeg dro på Biltema og kjøpte en øks til 50 kr. Funker flott.
nicknavn Skrevet 12. februar 2009 #15 Skrevet 12. februar 2009 Leser at du har fått fyr i ovenen, har bare et lite tips, om det neste gang skulle gå tregt og du ikke har opptennsved. Har du tollekniv eller annen skarp sterk kniv, så kan du flise opp vedkubben litt.
Shabby Cheap Chic Skrevet 12. februar 2009 #16 Skrevet 12. februar 2009 Du Blekkeis blir det ikke luktende noe jævli da da? Eller misforsto jeg deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå