Gå til innhold

når dra til legen første gang?


Mimmi84

Anbefalte innlegg

hvor mange uker skal man vente før man oppsøker lege? har skjønt første ultralyd er ca uke 12. er nå i ca 6+4 (tror jeg da). men skal man ikke på kontroll litt før 12 uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nordavind fra sør

Hei..tror det er veldig varierende...Jeg er 6+2 nå og skal på første kontroll til torsdagen. Men jeg trenger en sjekk, siden jeg er så kaputt om dagen. Greit å få sjekket jern og andre stoffer det kan bli litt rot i, ved en graviditet..Den ordinære ultralyden man får gratis, er rundt uke 16. Mange som har grunner for det får tidligere som f.eks tidligere SA osv...Ellers kan man jo ta ultralyd privat...slik jeg skal gjøre i uke 9:) gleder meg til det ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan en gjerne avgjøre selv. Jeg dro ganske tidlig til legen med min første - rundt uke 5 allerede, i og med at jeg hadde en god del spørsmål da det hele var helt nytt for meg. Da tok de en graviditetstest og underlivsundersøkelse og skrev meg inn i systemet. Etter det første legebesøket tror jeg kanskje jeg var der én gang til, så ble det helsestasjonen med jordmor videre. Hvis man ellers er helt frisk, så avgjør man jo selv om en går til helsestasjon eller lege, eller kombinerer begge som kanskje er det beste. En får litt forskjellig informasjon hos lege og jordmor, og en suger gjerne til seg all info en kan få i første svangerskap.

 

Nå derimot, venter jeg litt. Tar kontakt med helsestasjonen om et par uker tenker jeg. Jeg vil også denne gangen ta en tidlig ultralyd i uke 11-12 for å sjekke nakkefold og neseben og for å få en tidlig titt på poden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått legetime til første svangerskapskontroll når jeg er 13+2. Synes det er litt sent, men går vel greit det også... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...