nina-ballerina Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Etter å ha fått lønn i dag, og betalt MANGE regninger, ser jeg at jeg må være meget fornuftig med de kronene jeg har igjen. Er ikke den som har sløst så mye tidligere heller, men er ikke vant til å se så nøye på matpriser eller finne på kreative løsninger på feks billige middager. Har jeg hatt behov for å spare, har jeg kuttet på andre goder som caféturer, byturer, dyre kleskjøp ol, men nå må jeg kutte ytterligere. Skal prøve å leve kun på de kronene jeg har på lønnskonto (3000,-) denne mnd, uten å røre noen av "bufferene" mine. Ønsker tips til billige, men gode alternativer til middagsmåltider, og andre sparetips i forhold til vanlige husholdningsvarer.
trippeltopp Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Se alltid på kiloprisen! Selv om det virker billigere å kjøpe en liten pakke med kyllingfileter, så lønner det seg å kjøpe en stor pakke dersom du ser på kiloprisen. Vi handler inn store kvantum med f.eks. kyllingfileter, laksefileter, koteletter osv. og fryser ned - dessuten; kiwis fredagstilbud gjør at vi også har frysen full av svinekjøtt og deilig biffkjøtt. Når vi har så mye i frysen trenger vi ikke handle noe særlig annet enn litt tilbehør som pasta/poteter o.l.
storebror og junibaby=) Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 kjøp vanlig kneip brød.(4 kr eller noe bare for det) drikk mest vann,ikke melk,saft,brus,juice ol. kjøp billig produkter,fra landlord,first price ol.Mye bra der. ha reste middager,kast minst mulig. kutt all snop om dere pleier å kjøpe det i helgene og let i skuffer og skap,og fryser,ofte en finner varer en ikke husket at man hadde
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 pølse og makaroni. Enkelt og billig. Vi lager ofte en stor panne som holder til to middager for oss tre. Har oppi litt knuste tomater, løk og krydder for å sette smak. Alt blandes sammen. Enkelt og billig. Grøt er jo billig. kjøttedeig har vært på tilbud både på Rema og Obs nå. Så det er jo bare å hamstre. Kan lage mange billige og enkle middager da.
nybebis Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Et annet greit triks er å bestemme seg for hvor mye du faktisk har råd til å bruke på en uke og ta ut pengene. Så har du bedre oversikt over hva pengene går til. Ikke bruk kortet til å betale med. Når det gjelder mat, så er pannekaker billig å lage feks ;o)
erteposen + 4 Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Det er jo greit om det bare er for en mnd, men det er ikke nødvendig å kjøpe dårlige produkt for å leve billig og sunt:) Bak selv (like billig og mye sunnere enn kneip) eller se om du finner tilbud på gode brød (kjøper fra bakeriet 10 brød, skjærer den opp på maskina og putter i fryseren). Rema 1000 er billig og lite inspererende slik at en ikke skeier ut. Bruk fryseren aktivt, og se etter tilbud andre steder. Kutt ut juice, yoghurt osv. Spis heller frukt, den som er rimelig nå, og trenger en syrnet melk bruk biola i smoothies. Kutt ut mye dyre fabrikater t.d taco (en av de dyreste middagene). En gang du har bedre råd invester heller i gode krydder slik du kan lage den selv. Fabrikat er ofte dyrt, og de billige er ikke så sunne (les fiskepinnetesten i db.no om innholdet der). Bønner, egg og linser er gode protein kilder som er billige. Lag supper selv. Har du hønsebuljong og en stavmikser kan du lage raske og sunne supper selv. td. tomat, gulrot osv. Gå på besøk:)
dete Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Se i fryseren din. Det finnes ofte mer der enn man a oversikt over:-)
~Roskva~ Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Sjekk tilbudene hos de ulike butikkene i nærheten. Bestem hvor mye penger du kan bruke på mat hver uke. Lag en middagsplan, pass på å bruke så mye som mulig av det du allerede har i skuffer og skap og fryser. De fleste har litt kjøtt og fisk i fryseren, ris, pasta, hermetikk etc i skapene. Handle én gang i uken, ikke bruk mer enn du har satt av for den uken. Ta med kalkulator (eller bruk kalkulatoren på mobilen - mindre iøynefallende :-) i butikken, sånn at du kan velge bort varer hvis det blir for dyrt. Billige middager er å lage mye mat, og så fryse ned middagsporsjoner til senere i måneden. Middagsforslag som blir mange middager: - Lapskaus (rotgrønnsaker er billige, du trenger bare litt kjøtt), - Kjøttsuppe (kål og byggryn i suppa gjør den mer mettende, og koster lite), - Pastasaus (bruk den billigste kjøttdeigen, de billigste hermetiske tomatene, litt gulrot, løk og selleri, og kok det i to timer).
Chiquita Bananas Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Europris har jo et billig alternativ til tørrvarer. Kjøp billig kjøtt og google for å få gode oppskrifter ut av billige råvarer )
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 12. februar 2009 #10 Skrevet 12. februar 2009 vet ikke hvor mange dere er. men om du har 3000 kr som resten av mnd skal gå til mat så er jo ikke det så veldig lite?! vi bruker ikke så mye mer enn 4000 i mnd på mat når vi handler vanlig mat og ikke skeier ut. Da er det med melk og pålegg og brød hjem så det er basisen i matveien vår. Middager lager vi vanlig middager som fiskemiddag (first price har billig fisk) kjøttkaker o.l. Spis godt med poteter ved siden av, metter godt og er billig vi spiser sjeldent godteri, drikker omtrent alltid bare vann utenom melk eller litt kaffe og te da... vi ser godt at når vi skeier ut med litt andre middager (frossenpizza er ikke billig å mette familien på. hehe) og snop så flyr pengene fort men om 3000 skal holde til bensin og litt annet enn mat denne mnd må du nok tenke billig ja pannekaker, lapskausblanding kokt med litt pølse i, fiskeboller osv er billige og greie middager kanskje?
nina-ballerina Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2009 Disse 3000,- er det jeg har igjen etter at alle utgifter (bolig, bensin, barnehage, og regninger) er betalt. Mine "lommepenger". For disse skal jeg handle min del av maten og det vi ellers trenger av dagligdagse ting. Sambo bidrar jo med ca tilsvarende han også, så jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss for at vi må leve på fattigdomsgrensa. Men jeg er så snar til å kjøpe så veldig dyre middager, da jeg ikke har noen som helst kreatvitet når det gjelder mat. Det går mye i svinekjøtt, oksekjøtt, kyllingfileter og når jeg handler kun middagsmat blir det ofte flere hundre kroner pr handletur. Jeg ønsker å lage gode, sunne og relativ kjappe (er kjempesulten og i krigsstemning når jeg kommer jeg fra jobb) måltider som ikke trenger å koste så mye. Prøver å se litt på oppskrifter på div nettsteder for å få litt inspirasjon, men jeg ser at middagene der er enten alt for tidkrevende eller så vil de ende opp med å bli veldig dyre på grunn av alle ingrediensene jeg må kjøpe inn.. De gangene jeg er innstilt på billigmiddag, ender det i fiskepinner eller kjøttdeig med spaghetti.. Vi er rimelig lei av det nå..
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 12. februar 2009 #12 Skrevet 12. februar 2009 Men dersom dere har ca 6000 å leve for tilsammen (forstod jeg deg rett?), så har dere jo et godt matbudsjett. Da kan dere jo leve tilnærmet normalt.(vet ikke hvor mange dere er i fam og hva dere bruker av penger på mat til vanlig). Det viktigste er vel å ikke handle hver dag, men forsøke å handle feks en gang i uken. Lage middagsplan og så følge den. Da kan man mye lettere lage billige middager. Dersom du sliter med at det tar for lang tid å lage middagen når du kommer hjem fra arbeid, så kan du jo forberede den kvelden før, feks koke poteter som kan varmes osv. Men maten smaker kanskje ikke like godt da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå