Gå til innhold

Alder og downs...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 37 og tenker mye på å bli gravid med 3. mann. Samtidig er jeg veldig redd for downs ol. Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, og kan mye om det, så det er ikke pga. uvitenhet at jeg er redd for det, har bare sett mye trist som følge av det.

Lurer på hvor mye større sjanser det er for å få et barn med downs nå som jeg er 37, og lurer på om det er flere andre her som tenker veldig på dette. Jeg er jo akkurat litt for ung til å få duotest og fostervannsprøve...........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk i omtrent samme situasjon som deg. Jeg er 35 (snart 36) og håper at jeg om ikke så lenge blir gravid med nr. 3. Jeg jobber med to barn som har downs. Føler de har det kjempefint, men det er jo også mere jobb rundt disse. De andre barna lærer seg å snakke, gå, det sosiale spillereglene utrolig fort. Barna med downs trenger bruker en del lengre tid. Det er jo utrolig forskjell fra barn til barn hvor fort de lærer uansett.

Om jeg skulle være så heldig å bli gravid (det er jo ingen selvfølge), så tenkte jeg at jeg vil ta en ultralyd i uke 11. Tar det privat og mener at det koster rundt 3000 kr. Tror de da kan se på nakkefolden om den er tykkere. Så får vi håpe den ikke er det:-)

Vet ikke hva vi bestemmer oss for om den skulle være tykkere da. Tror det er lite sansynlig for at det er downs alikevel. Det var ei som skrev her at det kun var 0,2 prosent sjanse for downs når en er rundt 38, så prosenter er ikke stor.

Skrevet

Tror den prsentdelen stemmer. Jeg har lest at 1 av 375 (tilnærmet lik 0,2%) får Downs når moren er ca. 37. Sjansen er da doblet (1 av 750) i forhold til hos bare noen år yngre mødre, men sjansen er jo fremdeles forsvinnende liten. Jeg tror mange bekymrer seg unødig for dette, men som alt annet er det vel sunt å ha et reflektert forhold til disse tingene også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...