Gå til innhold

Lammeskinn. Nytt el brukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to lammeskinn som storebror har brukt, ville dere ha brukt dem til den nye babyen, eller ville dere kjøpt nye? Har lest at noen av dere har vasket lammeskinn i vaskemaskinen, men man bør vel vaske dem på minst 60 grader dersom man skal bli kvitt uheldige baselusker? Tåler lammeskinn sånn vask?

Eller kanskje jeg bare må investere i nye for sikkerhets skyld? Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasket tulla mi sitt på 60 grader, det skulle jeg IKKE gjort!!

La meg legge til at dette var et ordentlig skinn, kjøpt på reflex.

Skinnet sprakk og begynte å "smuldre" opp fordi det ble så tørt.

Hadde kjøpt et nytt, da det er ganske mye basselusker inni skinnet etterhvert. De sier jo det at man ikke skal bruke madrasser og dyner og puter som er brukt fra før.... pga bakterier, så da vil jeg tro det samme gjelder for lammeskinn....?

Skrevet

Hei! Du kan trygt bruke de lammeskinnene du har, men du må kjøpe en egen lammeskinn shampoo :) Den selger de blant annet på Barnas hus/reflex. Den forhindrer at skinnet blir tørt og sprekker.

Tror den koster ca 55 kr. Men det er jo allikevel mye billigere enn å investere i nye :)

Skrevet

Takk for det tipset, synes jo at det er for galt å kjøpe nye lammeskinn når de jeg har er kjempefine. Men vil jo ikke ta noen sjanser i forhold til krybbedød heller.

Tro om jeg kan vaske på 60 grader med dette vaskemidlet?

Skrevet

Tror nok ikke det er så lurt å vaske lammeskinn på 60 grader - du vasker vel ikke ullklær på 60 grader heller...

Leste nettopp at Krybbedødforeningen (eller hva de nå heter) ikke anbefaler lammeskinn, pga nettopp økt risiko for krybbedød. Måtte iallefall ikke være langhåret.

Og til slutt så liker ikke basselusker ull :)

Skrevet

De skriver vel ikke akkurat at de ikke anbefaler bruk av lammeskinn ("Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått så ”hardt ut” med anbefaling om bruk av saueskinn. Dette er fordi det ikke finnes så mye forskning på området."). Men det stemmer at det bør være korthåret ja. Vi prøver oss hvertfall på lammeskinn, og viser det seg at babyen snur seg over på magen får vi heller revurdere valget :)

Vi har arvet lammeskinn etter søsteren min, og har vasket det på 30 grader. Men det som ligger i senga har vi kjøpt nytt.

Skrevet

Jeg har kjøpt nytt til senga (storesøster kan fortsatt finne på å bruke sitt eget også), mens lammeskinnet som er "innebygd" i dunposen blir arvet. Vaskes på 40 grader med spesialvaskemiddel. Det går jo an å legge dundyner og sånn i frysa for å drepe midd, så kanskje du kan gjøre det samme med skinnet? Evt utendørs om du bor på steder hvor det er skikeklig kaldt for tiden?

Skrevet

Som sagt over bakterier liker ikke ull, slik at viktigste er å drepe mid og små kryp. Det gjør man ved å putte ulla i fryseren/ eller henge den ut på en kaldvinterdag ( mer enn 10 minus)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...