Chiquita Bananas Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Jeg blir helt forvirra over denne finanskrisen og alt man må liksom passe på for å ikke komme i en personlig krise etc.... Til nå så sitter vi godt i det, men jeg har jo lyst å gjøre gode valg som vil svare seg senere i livet..... Hva har dere gjort jenter ? Er det noen forandringer dere har gjort rundt finanskrisen ?
Renate :-) Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Vi sparer litt mer penger vi, tenker over hva vi bruker på matvarer, ikke handle unødvendige ting og bruker litt mindre på oss selv. Dette for å ha litt penger i bakhånd om krisen skulle bli værre på en måte. Ellers har vi tenkt å låse rentene, bare for å vite hva vi skal betale for en periode, rentene kommer nok ikke til å synke så mye at man taper noe på det tror jeg. Tror heller de en dag vil gå oppover igjen og da er det jo greit å ha låst den tenker jeg :-)
Chiquita Bananas Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2009 Det har vi begynt med nå - etter å ha blitt inspirert av sparetrådene og sett at vi kaster bort flere tusener på unødvendig kjøp av mat og andre ting. Så da kikker jeg faktisk på tilbud, handler i Sverige, skriver middagsmeny for en uke slik at maten vi har handlet blir brukt og ikke kastet fordi det er gått over datoen. Så nå bruker jeg bare 2-300 kr i uka for å handle nødvendige ting til menyen og generelt som melk, brød og grønnsaker etc. Så jeg ser lyst på dette ) Så nå får vi satt over masse på sparekontoene så vi har til mer fornuftige ting eller uventa regninger.....
storebror og junibaby=) Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 vi kommer til å binde renta snart ja,men litt usikker på når,om man skal ha litt is i magen eller ei.... Det du må se på er om dere klarer et skikkelig rentehopp....Hadde ikke renta gått nedover nå,men oppover hadde vi begynt å slite litt.... betaler ca 3000 kr MINDRE i mnd nå enn for et halvt år siden.Og det er mye penger for oss. Så vi er villige til å kanskje tape litt på sikt,men ha bedre råd hver mnd og vite hva som skal ut til lån.
lÅktiHaUDe Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Det er som storebror sier, man kan tape litt på sikt ved å binde renta. Det som er fordelen er at man vet hva man skal betale hver mnd, dette kan lønne seg for de som ikke tåler et skikkelig rentehopp. Det vil uansett ikke lønne seg å binde renta over tid, har en råd bør man spare når renta er lav og heller bruke av den sparekontoen når renta er høy. Vanskelig å råde andre til hva man bør gjøre, for alle bør se på sin private økonomi og hva den kan tåle. Vi kommer til å ha renta flytende, selv om jeg nå er student og vi ikke har så veldig lyst på et stort rentehopp hehe Tror uansett ikke renta vil bli uoverkommlig høy...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå