Klara-Q <3 <3 <3 <3 Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Jeg leste en artikkel på babyverden, og må innrømme at jeg ble litt bekymret ang. prematur fødsel og senaborter. Gynekologen min sier jeg ikke skal bekymre meg, men jeg klarer ikke helt å slappe av. Har noen andre her inne fått tettere oppfølging med ultralyder med måling av cervix etter konisering? Noen som har hatt fine, normal svangerskap etter konisering?
Underveis --> Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Jeg er laserkonisert og har fått samme beskjed som deg. Er nå 35+1 og har ikke hatt noen problemer. Visstnok så var det mer i "gamle dager" at man kunne oppleve sviktende livmorhals fordi teknikken ikke var like god. Nå svir de av mer enn de skjærer vekk. Du kan jo be de om å sjekke livmorhalsen på ordinær ultralyd. Det gjorde jeg. Hun sjekket det riktignok ikke på den "skikkelige" måten, bare fra magesiden, men det så nå greit ut, mente hun. Har som sagt ikke merket noe, og nå skal han jo kunne komme uten at det utgjør noen fare.
Kul(e)Mage Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Hei, jeg ble konisert for to og ett halvt år siden og er nå gravid i uke 21. Har ikke hatt noen problemer hittil, men får overraskende jevn og god oppfølging pga dette. Fikk en ekstra innvendig UL hvor de målte lengden på livmortappen (4 cm i mitt tilfelle) i forbindelse med vanlig UL i uke 19. Skal inn til månedlige kontroller hvor de måler om det har blitt endringer på livmortappen. I følge både jordmor og lege er faren for spontanabort og for tidlig fødsel betydelig overdrevet. De siste årene har de blitt veldig flinke til å fjerne så lite som mulig ved en konisering - og lengden på¨min livmortapp er visstnok godt innenfor normalen. Jeg vil råde deg til å be om en ekstra UL for å måle lengden på livmortappen din. Avhengig av resultat der kan du evt be om tettere oppfølging fremover. Dette går helt sikkert bra!!
mamasita og prinsen Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Jeg ble laserkononisert for 3,5 år siden, og fikk etter det en sønn. Ingen spesiell oppfølging, alt gikk bra og han kom 10 dager før termin frisk og fin. Er nå gravid igjen, og denne gangen følger de meg nøye. Har nemlig ligget en uke til sengs nå fordi livmorhalsen ble målt til 1,6...Dette er andre gang i dette svangerskapet jeg må holde senga. Det som er frustrerende er at jeg ikke har hatt noen indikasjoner på at den har blitt kortere.. Så nå ligger jeg her, er i uke 32 og fått beskjed om at jeg må nok holde senga ut svangerskapet. Så man kan ha veldig ulike svangerskap
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Jeg ble konisert for 7-8 år siden og har hatt et helt fint, ukomplisert svangerskap etter det, som endte i fødsel 10 dager etter termin. Nå er jeg 39+1 og ingen prematur fødsel nå heller ) Gynekologen min sa også at det ikke skulle by på noen problemer verken med å bli gravid eller ha normalt svangerskap og det har det heller ikke hatt (har hatt problem med å bli gravid denne gangen, men det var andre årsaker). Tror det med ekstra oppfølging kommer litt an på hvor mye de fjerner også.
Klara-Q <3 <3 <3 <3 Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. februar 2009 Takk for svar alle sammen Gynekologen min sier at han ikke kan se på livmorhalsen min at den er konisert, og han målte den nå til nesten fire cm noe som er helt normalt. Er sikkert, som noen nevner her, noe som henger igjen fra gamle dager da de fjernet vev med kniv. Nå bruker de laser, og trenger derfor ikke fjerne like mye. Satse på at det gåt fint da
E, T & T og ei te Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 jeh ble konisert for 3 år siden, og legen min har ikke nevnt noe om det engang. nå blir jeg redd... Jeg har ordinær UL den 24.feb (da uke 20) skal jeg be om at de tar GU der? og sjekke lengden på livmortappen?? Visste ikke om dette jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå