Gå til innhold

Ok. Da lærte jeg det også...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen mister feriepenger for de ukene han tar ut i permisjon.....Man får beregnet 10,2% feriepenger av 12 uker av hele permisjonen..Jeg får heldigvis fp for hele permisjonen pga fagforbundet mitt.. Ser derfor at arb.giver fikk refundert drøye 6000 for 12 av mine perm.uker...

En kjapp hoderegning sier da at mannen sin permisjon,- pga at han IKKE får feriepnger beregnet ut fra sin permisjon;

Han har ca samme mnds lønn

Han hadde 9 uker perm,

Disse to punkter tilsier at han ville tapt rundt 5000. MEN han OG jeg, har jo 12% feriepnger,- så da har han i realiteten tapt rundt 6000 i feriepenger....Grovt regnet...

Er så glad for at jeg er organisert og får feriepenger av hele permisjoenen, hvis ikke så hadde jeg ikke kunne tatt ut ferie i år,- ELLER, jeg hadde måtte kortet ned på permisjonen....

SYnes permisjonsordningene vi har er supre, dette er ikke klaging..Men det er liksom "småting" som allitd "glemmes" fortalt når man henvender seg til NAV om rettigheter og økonmiske konsekvenser...Og vi tok det faktisk for gitt at vi begge fikk beregnet 10,2% feriepenger av de 12 første ukene vi tok permisjon...Da ordlyden i loven var;

"foreldrene har rett på 10,2% feriepenger beregnet av hver stønadsperiode......"

Nok om det..Vi overlever vi, men vi skipper ferieturen i år...BLir en helg bare....:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorvidt man får feriepenger for hele permisjonen eller bare for 12 uker kommer an på om du får lønn fra nav eller fra arb.giver i permisjonen. Hvis arb.giver forskutterer dette så får du feriepenger for hele perioden. Dette har ikke noe med fagforeninga å gjøre!

Hvor stor prosentsats man har i feriepenger avhenger av hvor lang ferie man har. Jeg har over 12% og husker ikke helt hvor mye ferie jeg har, men det er ganske mye.

Så permisjonen og feriepenger har ingenting med fagforening å gjøre! Og mannen din kan fortsatt få betalt av nav selv om du får av din arbeidsgiver. Så selv om du får full periepengepott er det ikke sikkert han gjør det, om han har mer enn 12 uker permisjon.

Skrevet

NAV har refundert min arbeidsgiver for 12 uker feriepnger med sats på 10,2 %..Det er ikke arbeidsgiver som betaler permisjonen vår,- det er NAV..Men arbeidsgiver kan velge å stå for utbetaling og få refundert fra NAV;- hvis ikke står NAV for utbetalingen...

Om du får utbetalt permisjonelønn fra din arbeidsgiver så plikter denne ikke å betale/beregne feriepenger for mer enn av de 12 første ukene....Dette er HOVEDREGEL i loven (henviser til feriepengeloven)..Men om arbeidsgiver VELGER å beregne feriepenger av hele permisjonen, så kan han gjøre det...I mitt tilfelle så hadde ikke arb.giver noe valg....I følge avtalen med mitt fagforbund så stod det at om arb.taker var organisert og hadde hatt fast ansettelse i over 6mnd så hadde man rett på feriepengeberegning for HELE svangerskapspermisjonene!!!!

NAV betaler ut 10,2% sats med feriepenger enten til perosnen som er ute i permisjon de første 12 ukene eller til arbeidsgiver til denne,- om det er arbeidsgiver som står for UTBETALINGEN! Utbetaling av feriepenger ut over dette har man ikke RETT på,- såfremt man ikke har egen avtale med arbeidsgiver eller er medlem av organisasjon som gir deg rettigheter ut over dette!!

HI

Skrevet

Det vanligste er jo å bare få det som blir refundert av NAV. Jeg hadde permisjon med 80% lønn og fikk kun feriepenger for 15 av ukene. Det var ikke mye feriepenger året etter da nei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...