lovelyme Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Hei hvordan er det å søke jobber når man vet man er gravid? er det noe regler i forhold til opplysninger til evt ny arbeidsgiver? hva er lurt å gjøre? Kan de velge meg bort pga graviditeten?
lillelamm Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 jeg var ca tretten uker da jeg var på intervju. sa ingenting, og hadde ikke plikt til å si det. begynte da jeg var fire måneder på vei, og sa det kort tid etter. men kunne ha ventet lenger også. men...jeg ville ikke sagt jeg var gravid hvis jeg var deg. de har ikke lovt å velge deg bort på grunn av graviditet, men jeg tror likevel det kan bli en faktor til at de ikke velger deg. men det er min mening.
Minnie_Moon Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Du har ingen opplysningsplikt. De har ikke lov å velge deg bort pga graviditet, men klart det er jo vanskelig å bevise at det var derfor de valgte deg bort. Hvis noen spør om du er eller planlegger å bli gravid kan du svare at du forbeholder deg retten til å ikke svare på det spørsmålet, eller at du av prinsipp ikke svarer på den type spørsmål. Du bør ikke lyve eller nekte for at du er gravid. Det kan gi deg et dårlig inntrykk dersom du får jobben og har løyet...
MW** Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Litt avhengig av hvor langt du er på vei ..men jeg tror jeg ville vært åpen om det på intervju eventuelt..men det er bare fordi jeg er lagt sånn at jeg hadde blitt stressa av å ikke vært ærlig om det.. jeg søkte litt jobber mens vi prøvde- et av stedene jeg søkte var jeg åpen om det. Men det var litt spesielt iom at jeg kjente noen der osv- det var andre grunner som gjorde at det ikke ble noe av. Jeg tipper at det sikkert kan være noen som bevist/ubevist velger deg bort pga graviditet- men min tanke er at denne arbeidsgiveren skal du forholde deg til under graviditeten og gjerne også etter permisjon...de bør ha et avslapppet forhold til at du får barn og skal leve med barn fremover...
gravidmednummer2 Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Jeg er helt enig. Jeg mener nå at ærlighet varer lengst. Du kan jo si noe sånn som at "Jeg vet jeg ikke har opplysningsplikt, men jeg synes det er greit å være helt åpne og ærlige med hverandre fra starten av" Ikke vet jeg, men jeg tenker jo at det gir et godt inntrykk det faktum at du er ærlig da? Jeg skal snart i runde med intervjuer, og jeg kommer ihvertfall til å si det.
Johan Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Hehe, jeg var på intervju sist jeg var gravid og tenkte det var best å være ærlig (siden det er samme plass som jeg kommer til å jobbe uansett...). Da jeg fortalte det på intervjuet sa de; "Du må da ikke fortelle det!!!." De har ingen rett til å spørre, du har ingen opplysningsplikt, men dersom de vet det er det enklere å velge deg bort selv om det ikke er lov... Ikke lyv, men prøv å kom deg unna det. Og fortell det når kontrakten er i boks. Vet det er kynisk, og jeg er egentlig ikke sånn, men det er nok det lureste for din egen del. Lykke til forøvrig
Tiriltutta Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Jeg ville aldri funnet på å si at jeg var gravid / prøvde å bli gravid i et evt. intervju. Mange arbeidsgivere velger bort søkerer av den grunn, og du kan jo aldri få bevist at det var grunnen. Det er kvalifikasjonene dine som er vesentlige i et intervju - ikke om du skal bli mor eller ikke... Det er en grunn til at de faktisk ikke har lov til å spørre deg om dette - det er jo en privat sak! Mannen min driver eget firma nå og jobbet i et stort firma før, og han sier at han verken da eller nå ønsket å ansette damer i "fruktbar" alder hvis han ikke måtte pga. klare kvalifikasjoner fremfor andre søkere. Dette skaper så mye ekstra bry og kostnader for arbeidsgivere, og det skjønner jeg jo at er kjipt, men noen må jo faktisk sørge for at barn kommer til verden også... Hvorfor dele noe med en arbeidsgiver som ikke er deres sak?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå