Anonym bruker Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 paracet stikkpille siden d ble født? (ca, 1,5- 2 år) Tenkte på d her om dagen og føler jeg kanskje har vært alt for kjapp med å gi henne stikkpille. Hun har ofte feber og her har d kommet tenner nesten hver mnd d siste halve året. huff, fikk så ondt i meg når jeg nå sikkert har vært for raskmed å gitt henne d fordi hun skal sove bedre på natt pga tennene.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Jenta mi er 14 mnd, og hun har vel fått fem-seks stikkpiller paracet i sitt liv. Hun har fått dem for å få ned høy feber - når hun har sutret har ikke jeg vært sikker på at det var tenner før etter at tennene har kommet frem (litt treg i oppfattelsen, denne mammaen). Og jeg vil ikke gi henne paracet fordi jeg TROR at hun kanskje har vondt...
ifie Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Gutten vår er 20 mnd og har fått paracet kanskje... fire ganger? Han har hatt høy feber kun én gang, og har fått ved ubehag et par andre ganger (tann og feber). Vi har vært veldig heldige og fått en gutt som er sjelden syk!
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 jenta mi er 12 mnd, og har fått en stikkpille 2 eller 3 ganger. Har hun feber, og virker veldig plaget, så får hun stikkpille.
Carta Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 17mnd, fått flytende mikstur 1 gang pga høy feber. Har vært en del syk, men ikke paracet-syk.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Poden vår er 20 mnd og har sikkert fått altfor mange stikkpiller....har bare den siste uken hatt feber som fort bikker 40 og da sier det seg selv at det går litt...men pleier ikke å gi uten at tempen nærmer seg 40, om han ikke er skikkelig utilpass og absolutt ikke finner roen! Hadde en slik periode før jul og... over en uke med rundt 40 i feber og lungebetennelse!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Himmel!! Pakke i ungen paracet, ved minste lille tegn på sykdom! Galskap. Feber er kroppens signal på at den jobber på spreng for å kvitte seg med ulumskhetene. Like natulig som at vi blir tørste, sultne, trette etc, etc.... Å gi medisiner gjør jo bare at vi lurer kroppen til å tro den er frisk. Noe som igjen fører til at vi ikke lytter til det den prøver å fortelle. Jenta mi er åtte, hun har fått paracet to ganger i sitt liv. Gutten min er litt over året, og han har aldri fått paracet. Nå er de riktignok sjelden syke - men, når de er får de lov til å være det til kroppen fikser bragdene selv. (Untaket er selvfølgelig de som er plaget av feberkramper...)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 hehe...ventet bare på denne les innlegget litt bedre du så skjønner du det at vi ikke gir poden paracet for ingenting... Noen blir veldig syke av høy feber, andre er både høyt og lavt uansett...vi har dessverre en gutt i den første kategorien!
Sebbelita Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Poden vår på 13 mnd fikk en del paraceter da han hadde øreverk når han var rundt 4 mnd. Ellers er det vel 2-3 ganger han har fått på natta om noe har plaget han så han ikke fikk sove (type oppe i 2-3 timer uten å finne roen.) Har han vondt i munnen eller magen og ikke får sove, ser jeg ikke noe galt i å ta bort smertene. Det gjør jeg jo selv når jeg har hodepine eller menssmerter.....
Mammapudding Skrevet 12. februar 2009 #10 Skrevet 12. februar 2009 Leah har vært mye syk siden hun var 6 mnd, så har ikke tall på hvor mange stikkpiller hun har fått, men det er nok en del. Hun får også stikkpille når febern er over 40, for da blir hun veldig dårlig. I tilegg fikk hun en del da hun hadde urinveisinfeksjon, da hun hadde ørebettennelse og et par ganger i forbindelse med tenner.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #11 Skrevet 12. februar 2009 http://www.aftenposten.no/helse/article2663276.ece
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. februar 2009 #12 Skrevet 12. februar 2009 så dumt av deg å skrive et sånt innlegg anonym 00.29, helt unødvendig! Jeg tror de aller fleste foreldre er oppegående og følger med og gjør de beste valgene for ungene sine, og sånne innlegg skaper ingenting annet enn dårlig stemning! Tulla mi er 16 mnd og har fått en del paracet i sitt liv. Det skyldes at hun har hatt 3 omganger med sykdom med veldig høy feber. Hun har ikke hatt feberkramper, men den ene gangen havnet hun på sykehus av andre grunner og på sykehuset ga de oss beskjed om å gi henne paracet når feberen passerte 39 grader. Det høyeste vi har målt på henne er 41 grader og da lå hun bare og jamret seg. Feber er kroppens forsvar og en naturlig reaksjon, det er helt sant. Men likevel så kan man enkelte ganger gripe inn og spare ungen for de verste plagene, uten at det hindrer kroppen i å bli frisk igjen.
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. februar 2009 #13 Skrevet 12. februar 2009 ...jeg glemte det siste jeg ville si og det er at søvn/hvile og mat/drikke er også en del av hva kroppen trenger for å bli frisk, og noen ganger kan man hjelpe kroppen litt til å bli frisk gjennom å lette litt på plagene så barnet får litt mat og hvile. En paracet fjernet ikke den feberen som jobber i kroppen, den demper den litt i et par timer. Ang det som det har vært en artikkel om astma/paracet så har jeg snakket både med helsestasjonen og et par leger ang det. Det de sier og som jeg også synes høres fornuftig ut er at alt med måte er en god tanke. Og at man også skal tenke på at de barna som får mye paracet ofte er de som er mye plaget med luftveisinfeksjoner. Og de barna som er mye plaget med luftveisinfeksjoner er de som oftere har astma/astma-symptomer. Så hva kom først? Høna eller egget?
Barbafin Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Veldig bra, planlegger-mamma! Man skal være kritisk til sånne rapporter om forskning. "Forskning viser" så mye, men for å virkelig kunne ta stilling til det må man vite mer om hvilke undersøkelser som er gjort under hvilke betingelser. Som du sier så er det en god sjanse for at barn som plages med luftveisinfeksjoner får oftere paracet og også har astma/astmasymptomer. Det samme gjelder all annen forskning som rapporteres i avisene. Best å ha en kritisk holdning og ikke minst en "alt med måte" innstilling. Småen vår har fått noen Paracet (han er 15 mnd), stort sett når feberen nærmer seg 40 og han tydeligvis ikke har det bra. Jeg ser ingen grunn til at han skal fortsette å ha det vondt bare fordi det er "naturlig" (mye skadelig og til og med dødelig som er naturlig). Hos de små kan feberen fort bli alt for høy og det er jo ikke akkurat sunt heller.
nungo Skrevet 12. februar 2009 #15 Skrevet 12. februar 2009 Jenta vår er 13 måneder og har fått to stikkpiller paracet i sitt korte liv. Tror ikke jeg er spesielt restriktiv men er heldig å ha en jente som ikke har vært mye syk. de to gangene hun har fått, har vært pga høy feber og smerter.
Prinsessemamma x 2 Skrevet 12. februar 2009 #16 Skrevet 12. februar 2009 Aldri. Hun er nettopp blitt ett år. (ville selvsagt gitt henne dersom hun hadde hatt behov for det, men hittil har hun aldri det)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #17 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har virkelig ikke telt etter jeg, men det nok mer enn ti, men ikke mer enn 40. Hun har vært en del syk med sykdomsmerter, og har i tillegg VELDIG vondt ved tannfrembrudd.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 12. februar 2009 #18 Skrevet 12. februar 2009 Hun har vel fått det 6-7 ganger på 2år. Aldri gitt stikkpille hvis tempen har vært under 39 og formen svært dårlig. Kan vel ha gitt det et enkelttilfelle hvis hun har hatt svært dårlig allmenntilstand men ikke høy feber og..
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #19 Skrevet 13. februar 2009 her har tulla hatt 11 ørebetennelser som er påvist hos lege og har da store smerter og høy feber..får beskjed om å gi paracet..så hun har sikkert fått over 60 på bare 1.5 år:(
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #20 Skrevet 13. februar 2009 Hvilke signaler er det kroppen sender som, i seg selv er skadelige? ..og til og med dødelige? Kommer ikke på noen, jeg.. Enig at man skal være kritisk til forskning, men å være restrektiv ift å gi små barn medisin, er jeg. Er ikke mer enn ti år tilbake der leger sjelden anbefalte paracet til små barn. Bruken har eksplodert de siste åra (på lik linje som bruk av sovemedisiner o.l) Grensa for å "gi en pille" i dag er vesentlig lavere. Det er skremmende, synes jeg. Sykdom er en naturlig del av livet, og så lenge det kun er snakk om at man er syk, varm og slapp - bør barna lære seg å tåle det...på lik linje med at voksne bør tåle det. Medisinering bør ikke være en lettvindt løsning, nettopp fordi man ikke vet konsekvensene med sikkerhet.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #21 Skrevet 13. februar 2009 Uff, så mange ørebetennelser? Stakkar lita
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #22 Skrevet 13. februar 2009 Må bare si jeg ikke skjønner helt poenget med dette innlegget. Er det om å gjøre å gi minst mulig paracet eller mest mulig? Jeg gir datteren min paracet, når jeg ser hun er tydelig plaget av feks feber eller smerter pga tenner eller lignende + ved veldig høy feber. Hender jeg ikke gir hvis hun har lettere feber, og ikke virker plaget. Ser ikke helt poenget med å spare på paracet, hvis barna virker plaget. Hvis man holder seg til dosering eller legens anbefaling er det ikke noe problem. Paracet skilles ut etterhvert, og hoper seg derfor ikke opp i kroppen. Spiller derfor liten rolle om man har gitt en paracet eller 20 i løpet av 2 år, så lenge man følger anbefalingene. Syns i alle fall ikke man skal la vær å gi paracet, fordi man liksom skal være bedre mor om de har aldri har fått paracet. Noen barn er mer syke enn andre, og trenger derfor evt mer av det. Går ikke an å sammenligne slikt.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #23 Skrevet 13. februar 2009 Holder på med andre pakken, så har fått ca 15 på 20mnd. Hun har vært VELDIG plaget med tennene, og da hjelper det. Og ikke minst får hun sove. Når hun gråter 3-4 timer om natta, og sovner bare minutter etter å ha fått paracet, syns jeg det er godt å gi henne det, selv om hun ikke har over 40 i feber og holder på å dø... (snakket med ulike leger om dette, og de har sagt at paracet skal brukes for at barnet skal ha det godt, og barn trenger å hvile seg for å ha det godt) Hun har også fått ved feber/sykdom. Brukte ingenting for sykdom før barnehagestart, da...
Mamman til M&E Skrevet 13. februar 2009 #24 Skrevet 13. februar 2009 snart 2 år og fått kanskje 4 ganger ved høy feber og tydelig ubehag
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #25 Skrevet 13. februar 2009 min på året har fått en gang, fikk vaksine og febern var 39,5 og veldig dårlig form den natta. ellers har han ikke vært syk ville nok helt klart gitt paracet når febern er nærmere 40 og barnet er i dårlig form. Men det er helt riktig at feber er kroppens måte å vise at den jobber for å bli frisk, så det er jo ikke lurt å gi stikkpiller i tide og utide, men det gjør dere vell heller ikke. Ikke moro å se barnet har sånn ubehag Jeg setter faktisk pris på den artikkelen som ble lagt ut her nå, om at det kan gi astma. Greit å vite litt hva dem har forsket på, så kan man jo tenke at man skal prøve å være litt mer sparsommelig med paraceten, hvis det er mulig. Ellers, så synes jeg dere skal gjøre det dere mener er best for barna deres! og ikke tenk så mye på om de har fått for mye. Man vil jo ikke barna syke heller, selv om man selvfølgelig ikke skal gi uten grunn. Har en bekjent som gir det når hun tror ungen har feber fordi hun er så sutrete. DA blir det feil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå