Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 av ca 1 time eller mer med VRÆLING hver kveld for lillemor sovne! Hun er jo 18,5 mnd nå og har tydeligvis bestemt seg for at legging til kvelds er noe stort tull som foreldre har funnet på for å slippe å være sammen med barna sine! Hun har jo vært en engel å legg stort sett hele tiden. Men nå etter barnehagestart har det blitt verre og verre. Hun er i seng rundt kl 1900. Sovner sjelden før tidligst kl 20, men hender kl blirr 22 også Hun har også hatt en tendens til å våkne på natta. I natt våkna hun 0430, men det kom av at pappa måtte opp da for å dra på jobb... Sovna raskt i mammas armkrok igjen, og det er helt greit! Sto opp kl 0800 i morges, og har sovet ca 1,5 time i bhg i dag. fra 11 og utover. Det er helt normalt. Det er stort sett om kvedene det er trøbel. Går inn og sitter sammen med henne, synger naatasang. 1-2 sanger. Stryker henne på kinnet, legger dyna godt rundt sier godnatt og går ut. 5 minutter senere starter konserten. Går inn, plukker opp pus, smokk og bamse, legger henne ned stryker på kinn. Venter evt til hun roer seg, tar noen ganger litt tid. Sier at det er kveld og hun må roe seg ned. Godnatt og går ut. Dette gjentar seg med 5 til 10 min i mellom. Gode råd mottas med takk. Må legg til at det er nesten ikke praktisk mulig å få lagt henne tidligere. Spiser kvelds mens bror ser barnetv, Tvangspuss av tenner, vask og kos på badet og en nattarunde til de som måtte befinne seg i stua før vi går på loftet.
Gjest amandine Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Stå på kjære deg! Er det ikke nå det bare gjelder å stålsette seg for å vise at mamma bestemmer? Kom plutselig på at det er enkelt med de store her i huset men nå er vi snart på trass igjen med knøttet... Det er vel bare å være standhaftig og huske flosklene om at det blir verre før det blir bedre, det er alltid mørkest rett før daggry etc.. Lykke til! Jeg bare svinser forbi i svime fra spy-land, vi er der fremdeles(hel uke, nå) og Broremann er tynn som en pinne...
Trollmora Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Så mange gode råd vet jeg ikke om jeg kan gi, men.... Hva om du kutter litt ned på sovingen på dagtid? Bare en time mot dagens 1 1/2? Det viktigste er nok at du ikke gir deg, men viser Lillemor at mamma vet best når det gjelder legging og søvn. LilleSnupp hadde også en periode hvor hun "ranglet" utover kvelden. Vi kuttet soving midt på dagen med først en 1/2 time. Forsøkte en drøy uke uten bedring på kvelden. Deretter kuttet vi nok en halvtime i ca to uker, uten at det ble bedring. Tilslutt kuttet vi hele dagsovingen, men da var hun ca 2 år og 2-3 mnd. I dag, hun er omtrent 4, så legger hun seg som en engel mellom 19.00-19.15 og sover til 06.30-07.00. Tror det er viktig at foreldre er bestemte på at det er natta og at man etter en slik sjau legger ett godt grunnlag for leggetider/kveldsrutiner. Stå på og lykke til ) Stor klæm fra
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2009 Hmm. Nu går alt bedre med hensyn til legginga! Ane ikke ka som har gjort utslaget. Men har latt henne tøye strikken litt, og synger nå to godnattsanger. den ene har 4 vers, den andre er kjære gud jeg har det godt. Sitter med ho på fanget og synger, med pus i armkroken og smokken i munnen. Og Dyna godt tullet rundt lillemor. Vugger sakte på ho og synger med lav stemme og litt sånn moll aktig. Har gjort dette 3 kvelder nå, og hun har lagt seg ned og slappet av etterpå. Hører jo hun prater med pusi og bamsen og synger litt for seg selv der inne. Det må hun jo få lov til. Så lenge hun ikke hyler av skrekk så. Stille det har vært her inne i helga?? Alle kost seg så masse med familien? Selv var jeg i badeland (Grottebadet fro de som er kjent i Sørtroms) Var en flott opplevelse, men GUD for et spetakkel det var der inne!! Hadde begge ungene med og dro sammen med broderen og hans familie!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå