Gå til innhold

Hjelp - har han barneastma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag, og fikk beskjed om at poden mest sannsynlig har barneastma. Han er 14 mnd og har vært veldig plaget med luftveisinfeksjoner. Først og fremst har det vært falsk krupp, og da har det vært så ille at vi har vært pent nødt til å dra på legevakta for å få adrenalin, siden det ikke har hjulpet å puste inn kald luft, eller noen sånne "lure triks mot krupp". Den siste måneden har han vært tett på en annen måte, nå er det mer i lungene og vi har sprunget inn og ut hos doktoren (føler meg nesten litt hysterisk). Legen har bekreftet at dette sitter mer i lungene, han er på en måte "tungpustet" og til tider piper det når han puster.

Fikk også beskjed om for en liten tid tilbake siden at det ikke var noen måte å utrede små barn for astma på, annet enn å se på sykdomshistorie etc. Stemmer dette virkelig? Burde jeg be om henvisning til barnelege?

Skal tilbake til fastlege om to uker for å vurdere om han er blitt bedre av medisinen han har fått, som er Ventoline og Flutide som skal tas gjennom en sånn kolbe.

Dette ble litt langt, men håper det er noen der ute som har noen erfaringer å dele!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme sykdomsforløp med min gutt (nå 3,5 år). Han begynte på medisiner da han var 11 mnd og ble fort mye, mye bedre. Han ble mye mer aktiv og utviklet seg fort på kort tid.

Vi fikk litt dårlig oppfølging av legen (han var litt bagatelliserende, har nå byttet) så vi var ikke på utredning på sykeshuset før etter 8 mnd. Om medisinen hjelper kan du jo spørre om å bli henvist til speslist. Det er ikke noe skummelt i det, bare betryggende. Og det ER riktig at de ikke kan ta noen tester når de er så små. De ser, som sagt, på sykdomsforløpet og om medisiner hjelper. Vi fikk beskjed om å prøve å slutten hvert halv år (siden sannsynligheten for at de vokser det av seg er STOR), men han ble dårlig med en gang. Nå , da han var 3 år, var vi på ny utredning og de sier nå at han har astma.

Prøv å ikke bekymre deg. Om medisinene hjelper kan det hende han har astma, men du vil i tillegg nok oppleve å få en mye mer fornøyd og frisk gutt.

Jeg har selv hatt astma og har lest mye om det, det gjør det lettere for meg å skjønne gutten min. Og etterhvert lærer man dem godt å kjenne.

Lykke, lykke til.

Skrevet

Okei, ble litt beroliget nå :) Det som er er bare det at han har helt fra første stund vært kjempeblid og fornøyd og selv når han har hatt krupp på sitt verste så er han et eneste stort tappert glis. Full fart er det også stortsett hele dagen i barnehagen. Så litt på grunn av at allmenntilstanden har vært så bra så blir jeg ekstra tankefull.. :)

Skrevet

gutten vår var mye sjuk på vinteren.. fra han var litt over 2 år til han var litt over 4 år.

vi kom alltid inn til barnelegen her, og han hadde mange lungebetennelser og penicillinkurer.

da han var 4,5 år gammel spurte jeg legen om det kunne være noe astma-greier.. for det er jo ikke normalt med så mye puste-problemer. og det kunne han være enig i at det kunne være.

så da var det full sjekk... allergitest (som var negativ to ganger på et år), røntgen av lungene og startet på astmamedisiner.

nå er han 5,5 år og han har ikke vært sjuk på samme måten etter han begynte på medisinene!!!

Skrevet

Det er rart hva barn venner seg til og hvor tapre de er. Men om medisinene ikke virker så er det nok ikke det. Det som er med barneastma er at flimmerhårene i lungene blir ødelagt (som annen astma) men om man begynner med medisiner tidlig kan disse bygge seg opp igjen og derfor kan man vokse det av seg. Så av den grunn er det veldig greit å prøve om legen er usikker på om det er astma.

Skrevet

Synes legen har gjort en skikkelig jobb jeg :) Det er eneste måten å utrede astma på hos så små barn :) Du får trøste deg med at det er stor sannsynlighet for at han vokser det av seg :)

Skrevet

Joda, klager ikke et sekund på legen, han er kjempeflott og gjør jobben sin, men til tross for det så er det jo noe i mammahjertet som bare sier at jeg må "forske" litt på egenhånd.. hehe! Og så er det jo gjerne sånn at man ikke kommer på noe spesielt man lurer på når man er inne hos legen, men når man kommer hjem kommer alt ramlende.. neste gang hos legen blir det å ta med seg notatlapp! hehe :)

Skrevet

Forsking på egenhånd kjenner jeg godt til og notatlapper er superlurt:)

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...