Gå til innhold

Hvordan påvise melkeallergi hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har ventet 1 år på å komme inn til barne poliklinikk (pga. langvarig hoste og diare). 2 år var gutten vår når vi fikk komme inn.

Når vi var der tok vi prikktest som var negativ alt, og endel blodprøver. Alle resultater var fine sånn jeg har forstått med unntak av jernmangel. I brevet vi fikk i posten senere stod d vi skulle prøve en periode på 4 uker uten melk og melkeprodukter for å se om det hjelper på diareen. Da jeg i etterkant var hos legen derimot sa han at 4 uker er ikke nok og at vi må minst eliminere melk i 5mnd minimum.

Er dette måten å gjøre det på? Skal ikke allergi påvises på blodprøvene?

Samtidig trodde di ikke han hadde astma, men vi skulle prøve astmamedisin i 1mnd for å se om hosten forsvant.

Jeg får intrykk av at andre med allergi får påvist allergier på en enkel å rask måte og lurer på hvorfor det er så stor forskjell?

Jeg har kjøpt Nutrimigan på apoteket, og det nekter sønnen min å drikke..ikke rart, for det smaker jo helt forferdelig. Blir bekymret for at han skal få for næringsfattig kost uten melken. Dessuten tenker jeg at dette må jo være en påkjenning, spesielt om det ikke er melk han reagerer på i det hele tatt..

Jeg vet med sikkerhet at han reagerer på jordbær, men det har legene ingen fokus på...

Synes det er så lite oppfølging ifm. dette her... noen som har noen tanker??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan reagere på mat uten at det slår ut på allergitester. Så lenge gutten ellers er frisk trodde jeg 4 uker skulle være nok. Sørg for at han får i seg nok kalsium og de andre næringsstoffene som melka har. Jeg ble tipset her inne om en havremelk som het Oatley H+ som skal være en ganske bra melkeerstatter sånn ernæringsmessig.

Uansett hadde jeg stolt mer på en barnepoliklinikk enn en allmennpraktiserendelege (som jeg antar fastlegen din er).

Skrevet

når sønnen min var 4uker begynte han og få veldig løs avføring, skiftet bæsje bleie opptil 10 ganger daglig, etter noen dager ble avføringen brun, og han gråt 6timer i strekk vær kveld. han fikk NAN. ringte da til fastlegen min, han undersøkte gutten, fikk da beskjed om og prøve nutramigen. noen dager etter sluttet gråtingen og avføringen ble normal. fikk time hos en spesialist som er på helsestasjonen noen ganger. han undersøkte gutten, og etter samtale med meg, ble han pavisst melkeintoleranse. fikk resept på nutramigen. jeg gikk også tilbake til NAN noen ganger for og teste om det det ble samme resultat, og det ble det. han har brukt nutramigen siden han er 5mnd nå.

vi tok ikke blodprøver.

fikk råd om ha litt sukker i melken til og begynne med, siden det smaker ganske fælt. og gradvis kutte det ut.

Skrevet

Trenger ikke å gi utslag på allergi test dessverre.. Melkeallergien slo ikke ut på jenta vår før hun var over 1 år.. men vet hun har hatt det siden hun var ca 2 mnd.. Det kan ta veldig lang tid før ting er ute av kroppen og systemet er igang. Med jenta vår tok det minst et par mnd.. så man må smøre seg med tålmodighet..

Men om en barnelege sier at han tror det er melkeallergi så bør du få Nutramigen på blå resept, det fikk vi før testen ga utslag!!!! Be om å få Prosobe den er myyyye bedre :)

Synes dere har fått lite oppfølging ja.. men siden han er 2 år så tviler jeg på at dere får i han prosobe. Dere kan få kjøpt kalsiumtabletter på apoteket (kjempestore i et rør) de smaker appelsin og skal blandes i vann, da bruser de :) Så kan du lage mat på rismelk og havremelk. Mine jenter er vant til å leve melkefritt. Det har gått kjempebra. De får i seg det de trenger likevel :)

Enig i at du får dårlig oppfølging.. Bare send en pm om det er noe.. er så vanskelig å skrive alt her og nå hehe Har mye astma og allergi her, vært på Voksentoppen og skal ned igjen, har holdt på i snart 10 år nå så har litt erfaring men er laaaangt fra utlært, lærer ennå, men har kanskje noen tips ;)

Skrevet

hmm.. skal ikke være lett dette her... men viss han blir bedre i magen om noen uker så får vi gradvis introdusere ett melkeprodukt om gangen og se om han reagerer likt. Det som er vanskelig er at det hele tiden svinger mellom diare og fast avf. selv om vi tidligere har gitt han melk hver dag.

Når det gjelder blå resept så nevnte ikke barnelegen noe om dette når jeg var der på poliklinikken... det ble ikke nevnt melkeerstatning i det hele tatt... jeg har funnet ut alt på egenhånd.. hvilke produkter man skal unngå ol. og hva man må tilføre.

Hos legen spurte jeg om blå resept, men fikk beskjed om at dette fikk vi ikke før melkeallergi er påvist.

Menmen vi kjøper kalsiumtabletter om håper det er godt nok, viss han ikke liker nutramigen med sukker da... prøvde å ha oboy i den idag men det falt heller ikke i smak ;-)

Takker for svar!!

Skrevet

Nutramigen er det samme som mme. Barn på 2 år får jo ikke mme. Du kan trygt kutte ut nutramigen. Tror at hvis du kjøper rismelk eller havremelk så kan han godta dette :) Særlig med o-boy hehe Det som er viktig er at du kutter ut alt med melk, du må lese på alle pakninger. Du vil sikkert få deg noen overraskelser, slik som at non-stop er uten melk ;) ikke alle sjokolader inneholder melk.. toro langpanne sjokoladekake og sjokolade muffins er uten melk.. du får også smør til brødskiva og stekesmør (melange) som er uten melk.. Lykke til :) og som sagt, det er bare og spørre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...